Gå til innhold

Land Rover ExMil 109, full overhaling i baltikum


Jan Andre

Anbefalte innlegg

Hei, pusler med tanken å sende min 109,er til Latvia for en full overhaling....

Så for å forklare litt så selger jeg min Disko, setter de pengene i 109,ern og har ett budsjett opp til 100K.

 

Min 109,er er det dårlig ramme på, det må sveises rust og utriggere på den, samt noe i torpedoveggen. Og det viktigste er å bytte ut bensinmotoren til en sterkere diesel motor. Har en 200 TDi i biter som kan settes inn etter montering,, Så er det det å gå over fra 24V til 12V, Lakkering av bilen, karosseriet er bra på den. Fikse opp bladfjærer, bytte av ei dør i allefall. 

 

Bekymringen er, rammen kan være så dårlig att det ikke tar seg gjøre å redde evt bedre med ny?  Er det bedre og selge begge bilene og så kjøpe en 110/130. Fordelen med å beholde 109,ern er den er veteran, trenger den ikke som daglig bil, siden har el bil til daglig. Men behøver en bil som kan trekke opp båten, dra ut i skogen med, jakt og fisketurer. Tenkte å bygge om så æ får seng baki og bruke den som "bobil" 

 

Så er det noen med erfaring med å sende bil ned for å gjøre større reparasjoner og er det fornuftig bruk av penger?

Kan en få inn en TD5 motor? Må ha nye bremser da sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye penger å bruke på en seriebil isåfall... 

 

Hadde vært skeptisk til å sende den dit for en slik jobb. Hadde nok gått for en Defender var je deg. 

 

Seriebilen kan du pusle med og sette i god original stand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full oppussing og modding din bil er ikke fornuftig bruk av formuen synes jeg.

 

Du har endel papirarbeid foran deg ved motorskift.

Ikke minst for å beholde veteranstatus,tenker jeg.

TD5 ville jeg ikke tenkt tanken på.

Du vil nok kunne finne en god X-mil for 50 bare du jobber litt med saken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joran, Jo det fins nok en ok 110,er å finne men,,, da er en grunn tilbake til start,, 

 

Gaute, nei vi er veldig enig om fornuften her hehe,,, men det er jo ikke mye fornuftig å ha gammel Land Rover heller,, Men det er jo derfor vi har de, ikke sant. Ja ser for meg masse papirarbeid for å beholde fordelene med veteran. Ok, takk, da slår jeg fra meg TD5 motor,,, har en 200 TDi i garasjen, blokka er nyoppusset, planert topp og nye stempel,, den kan jo være ett bedre alternativ da,, 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 19.39, Jan Andre skrev:

Ja, litt av vitsen med å oppgradere er å kunne hente opp båten,, den er ca 17-18 hundre kg så greit med litt ok motor så en slipp lavserie..

Maks tilhengervekt med brems er 1550kg på exmilen så du har egentlig ikke lov å dra opp båten med den. 

Hvis du først skal legge deg ut i papirmølja med å få godkjent større motor så kan jeg virkelig anbefale Rover v8 med Lt95 girkassa ifra RRC og overdrive. Få den registrert på stage one sine spesifikasjoner :)

Etter att jeg fikk tak i en 2a med dette oppsettet så har d3'en stått mer eller mindre parkert i 3 måneder og dette er den nye dagligbilen :) holder fint følge med trafikken i 100 sona uten problemer og overraskende billigere i drift en forventet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavserien brukes uansett i båtrampen ja,, Det er enklest og best når en har båt bak det Gaute.

 

1550 kg max hengerlast,, hmm da må æ se litt på hvordan æ kan løse det,, Det er kun opp og ned på båthavna og parker båten så tror ikke det skal by på problem, E6 ned til Mjøsa blir det ikke uansett ikke aktuelt med 109,ern.  Men en rover V8 med Lt95 kasse høres veldig fristende ut! Forstår du har gode erfaringer med det oppsettet. Takker for det tipset så skal se hva lommeboka sier om å få tak på en slik oppsett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 tonn høres betydelig bedre ut ja!! Da er det ikke noe stress å heng den båten bakpå! 

 

Ja, tok av frihjulsnavene på min,,, satte på alufelger til Disko heller med 265/85 16 heller med spacer,, Litt modifisering så gikk de på, de skal ikke passe, men det kan la seg gjøre :-)

Lavserien er for å brukes!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 10.58, Jan Andre skrev:

 Men en rover V8 med Lt95 kasse høres veldig fristende ut!

Vet om en fin 110 med 3,9l V8 med momentkammer og LT95girkasse med overdrive.
 

Da får du permanent 4x4, skivebremser, servostyring og spiralfjører på kjøpet.

 

Slenger du på en 3500kg tilhenger, som den selvsagt er godkjent for, kan du antagelig sette verdensrekord i bensinforbruk også !

Bør ikke sammenlignes med en moderne bil, men mot en exmil vil jeg hevde den står seg ganske godt !

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 21.55, JokerS30 skrev:

Vet om en fin 110 med 3,9l V8 med momentkammer og LT95girkasse med overdrive.
 

Da får du permanent 4x4, skivebremser, servostyring og spiralfjører på kjøpet.

 

Slenger du på en 3500kg tilhenger, som den selvsagt er godkjent for, kan du antagelig sette verdensrekord i bensinforbruk også !

Bør ikke sammenlignes med en moderne bil, men mot en exmil vil jeg hevde den står seg ganske godt !

 

Og for den herligheten skal en ha hvor mye penger,, og tilstand på resten av bilen? Verdensrekorden har æ på Ex mil, før æ fikk justert forgasseren,, 2,5 l pr mil,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 21.34, Jan Andre skrev:

 

Og for den herligheten skal en ha hvor mye penger,, og tilstand på resten av bilen? Verdensrekorden har æ på Ex mil, før æ fikk justert forgasseren,, 2,5 l pr mil,,,

Den har du ikke for min exmil brukte mellom 4l på mila før jeg åpnet forgasseren og så att dysa lå løs inne etter att gjengene var irret bort på den orginale forgassere :blink: så der var det full foss gjennom forgasseren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har det dukket opp ett dilemma her,,, Fant det jeg mener er en 300 TDi motor på den lokale høggern, de skulle ha 8K for den, disk på pris forsto jeg. Manglet dynamo og hjernen. Men resten intakt mere eller mindre. Ikke startet

I garasjen står en 200TDi i deler, men har nyoverhalt topp og blokk, uten hjerne.

Da blir spørsmålet:

Gå for en ferdig 300TDi og får tak i dynamo og hjerne til den,,, eller sende 200TDi i delere ned, betale de for å sette den i stand, og få tak i hjerne til den. 

Fordelen med ferdig 300TDi motor er det blir enklere å montere, men vet ikke tilstand på motor. 200TDI må monteres, det kan ta tid, det kan mangle deler osv men da blir motoren bra. Alternativt overhale 300TDI motoren der,,,,

 

 

1BA8BFFE-9EF0-4C6E-9A8D-A8191241A9C0.heic

Endret av Jan Andre
Lagt til bilde, mener dette er en 300 TDI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D1 med automat har som oftest ECU.

 

200 eller 300tdi, begge passer like godt. Forskjellen er turbo. 

Bruker du 200tdi kan du bruke turbo fra 300tdi. 

 

Kjøper du 300tdi fra automatbil så må du bytte til svinghjul om du bruker vanlig girboks.

 

Om jeg var deg ville jeg kjøpt 300tdi med automat fra en bil uten ecu. Rrc brukte ikke ECU, og de tidligste D1.

Da bruker du både motor og automatboks, livet blir herlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Veldig usikker på åssen Tdi du har med hjerne... 

Ikke No ECU på tdi, mulig det kom No mer avansert i 98,  men ikke som je veit 

 

Det skal være en 97 mod antagelig en D1,, skal sjekke det nærmere i helga..

5 timer siden, lafterolf skrev:

D1 med automat har som oftest ECU.

 

200 eller 300tdi, begge passer like godt. Forskjellen er turbo. 

Bruker du 200tdi kan du bruke turbo fra 300tdi. 

 

Kjøper du 300tdi fra automatbil så må du bytte til svinghjul om du bruker vanlig girboks.

 

Om jeg var deg ville jeg kjøpt 300tdi med automat fra en bil uten ecu. Rrc brukte ikke ECU, og de tidligste D1.

Da bruker du både motor og automatboks, livet blir herlig;)

 

Går det å bruke transfere kasse på automat elle vil man da ha en permanent 4x4  med automat,, ?

4 timer siden, Julius Baardsen skrev:

Det er jo bare å få pumpe og dieselrør fra en 300 tdi uten ecu. ikke den vanskeligste jobben akkurat

 

Ok, det er ikke mere avansert altså,, det var godt å vite, Mange takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...