Gå til innhold

Slakk i hjullager (?) Disco 2


suprlite

Anbefalte innlegg

For 2 dager siden merket jeg at det kom brummelyder fra bilens høyreside ved høyresving.  Stusset ikke overdet før neste dag. Da kom 3 amigos opp ved oppstart og samme brummelyden hver gang jeg svingte til høyre.

-Kjørte nanocom på bilen og fikk da opp at høyre abs-sensor høyre side ikke ga skikkelig signal, som jo vil være tilfellet ved slitt hjullager,.

 

Så er spørsmålet mitt da: Går det an å stramme hjullageret på disco 2, eller må jeg bare sette bilen i ro inntil nytt lager dumper ned i postkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, suprlite skrev:

 Skruvat. Det var med abs-sensor.

Jeg så på skruvat.no - og fant 2 ulike for bakakselen: 755 kr eller 1358 kr....for min D2 2000 modell.

De så veldig ulike ut? Vet du forskjellen? Hvilken valgte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 10.03, ando skrev:

Jeg så på skruvat.no - og fant 2 ulike for bakakselen: 755 kr eller 1358 kr....for min D2 2000 modell.

De så veldig ulike ut? Vet du forskjellen? Hvilken valgte du?

Forskjellen er vel fabrikat = kanskje kvaliteten 

 

 

Men lageret er likt foran og bak på D2, kun abs-sensoren som er ulik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, finnarne skrev:

Da tror jeg ikke Tres Amigos hadde kommet på besøk.

Nei det var sånn jeg tenkte når jeg bestilte del. Så kom jeg til å tenke på når jeg hadde gåen drivknute på gammelbilen (corolla 93mod) da oppsto ulyd ved sving, mens når hjullageret røyk ikke lenge etter var det ulyd rett frem og. Hmm.. Men jeg krysser fingrene for at du har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut drivknuten og sjekk den når du allikavel holder på, men slark i hjullageret kjenner du enkelt om du jekker opp hjulet og sjekker. er det slark opp ned og sideveis (også kjent som kl 12+6 og 3+9) så er sjangsen stor for at du har slark i hjullageret. Går slarken bort når du trykker inn bremsen så er du sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var lageret skiftet. Det fulgte ikke med spindel på det nye lageret, så den måtte presses ut og presses inn i den nye huben. 

Muttera blei stramma med 490Nm.

 

Så til de dårlige nyhetene: ulyden blei ikke borte. Vibrasjonene ved høyresving var om mulig værre enn før :angry:

 

Min teori er at jeg ikke pressa spindelen helt på plass i det nye lageret.

(Skjønt man skulle nesten tro at 490Nm på momentnøkkelen ville dra den sammen de 1-2mm som evt manglet).

-Eventuellt er det drivknuten som er gåen.

 

Nå har jeg kjørt 1km hjem og håper inderlig at lageret ikke er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...