Gå til innhold

Dyre Mercedes deler?


LandRover

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe en bil no. 2. Det jeg lurer på: er Mercedes mye dyrere å reparere en andre gjengse biler. Timeprisen  er jo den samme på alle biler men hva med delene? 

Bilen er en velholdt  190 1993 mod. med lave km. som skal være siste årsmodellen.   

 

 Egentlig er det inget tilfelle at jeg ønsker Mercedes. Efter Serie/Defender bil så er Mercedes mitt andre valg.

lrforum.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå undersøkt denne bilen som er meget pen. Den 26 år gamle bilen er skal ikke ha vært vinterkjørt ifølge eier og selger noe som viser på understellet som ser ut som om det er nesten nytt.  Fin og ren over det hele. Det ville være synd å sette avgårde med denne på salt strødde veier. Et samler objekt dog av litt nyere dato. Min 2002 modell LR Defender kjørt 77000 km står på lager foreløpig avskiltet og venter på  en skikkelig renovering.  Derfor ville det være "synd" å dyppe denne fine Mercedesen  i  vinterens  sølete veier tilsatt salt.  Vad gjør man så . . . . . . . . . :rolleyes:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør jo selv hva man vil med egen bil, men jeg ville ikke brukt denne fine 190en på vinteren. 

 

Jeg ville sett etter en godt brukt w124 Mercedes, eventuelt en Volvo 940 eller V/S70 av første årgang. Slitere som er lette å fikse, deler finnes i hopetall både nytt og brukt, og tilgangen i Sverige vil jeg tro er svært god. Disse bilene er teknisk enkle, og skrur du ikke noe særlig selv, vil jeg tro en hver amatørmekaniker kan gjøre "enkle" ting som bremser, fjærer, støtdempere og lignende for en rimelig pris.

 

Spesielt w124 diesel er en evighetsmaskin. Kanskje diesel er høyt beskattet i Sverige? Velg da heller en 4-sylindret bensin. 6erene er det mer vedlikehold med. 5-sylinderen til Volvo er også god, men "rødblokk" maskin i en 940 sliter du vel aldri ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

En V70 som bruksbil har vært et ønske lenge, men jeg har liksom ikke tenkt så langt tilbake som 1996-2000 modeller. Jeg skulle så gjerne ha en bil som det går an å skru på. Er det bare første årgang "1996" som da blir aktuell? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er aktuelt må nesten du selv ta stilling til. En fin 855, eventuelt V70, må være kurant å finne i 

Sverige. En 940 er enda enklere mekanisk enn 800/V/S70-serien, og i mine øyne penere. Har inntrykk av at 900-serien er minst plaget av rust, og maskinene er så godt som "bullet-proof". Litt preventivt vedlikehold, så har du god, og ikke minst billig, bil i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en 940 med lavtrykksturbo (b230fk). 

Mye bil for pengene som regel :)

 

850 fra 1996 er flotte biler, men de ruster en del.

Samme med tidlige V70 (1997-98). 

Men flotte biler som er gode å kjøre 

Dukker det opp en flott 850R kan det hende jeg kjøper :P

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en w123 og har ikke inntrykk av at delene er spesielt dyre. BOS er faktisk ganske gunstige på endel småting og slitedeler takket være satsingen med "oldtimer Mercedes".

Unntak er endel spesialting f.eks kromdeler. De koster blod.

 

Derimot har jeg inntrykk av at noen Mercedesfolk som selger brukte deler tror delene er verdt sin vekt i gull...

 

På en annen side så er det ikke nødvendig å skifte deler sååå ofte på gamle mercedeser :-) Og mhp w201 er det vel fremdeles mye nytt og brukt å få tak til humane bilhobbypriser.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp mercen og antirustbehandle den godt og jevnlig.

Sannsynligvis dør Deffen di n da på rot før du får ut f........ <_<

Auto-Trio brukte jeg mye som delepusher før.

NB

Jobbet på verksted med ymse bilmerker før jeg så lyset,øh,mørket til Lucas.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verdens land og rike vil du kjøpe en nær pefekt W201, når du får to generasjoner nyere biler for 5000kr ?
En 202 eller 203 er jo omtrent verdiløs, og kan være en knakende god bruksbil i fler år framover, om den er teknisk i god stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 18.27, rang skrev:

Kanskje diesel er høyt beskattet i Sverige? Velg da heller en 4-sylindret bensin. 6erene er det mer vedlikehold med. 5-sylinderen til Volvo er også god, men "rødblokk" maskin i en 940 sliter du vel aldri ut. 

Bare et lite eksempel på hvor stor forskjellen er når det gjelder bil skatt i Sverige.

Jeg betaler ca.9000.-  årlig skatt for min 2002 Defender. En Volvo V70 flexifuel (benzin Etanol) koster bare 1400.- i årlig skatt. Volvo V70 veier 1553 kg. Defender veier 2055 kg.  Diesel og høy vekt gir tillegg i skatten.  Jeg beholder  Defenderen for ved senere anledning få fraktet den på henger til merkeverksted  et par tre timers kjøretur hjemme fra. Vekten på en anskaffelse av en bil nr to vil dog ha betydning.

 

Takker så mye for alle innlegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...