Jump to content
LRforum
Løwe

Bremsejobb D4 2015

Recommended Posts

Hei. 

Har slurvet litt med oppfølgingen så nå er det stål mot stål på bremsene. Både klosser og skiver må byttes. I den forbindelse lurer jeg på følgende: 

1, Er det noe spesielt man burde vite om jobben på forhånd? 

2, Hva smører man "glidepinnene" i caliper med?

3, Er det naturlig å bytte sko for håndbrekket når man først bytter skiver? (Km: 95.000, mod: 2015)

4, Noe annet enn smøring av glidepinner og generell rengjøring som bør gjøres samtidig? 

 

Setter pris på input fra flinke folk!

 

Edited by Løwe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal du kjøpe deler i England, ta med nye glidepinner. Fryktelig kjipt å ikke ha når du trenger ved et bytte- også går nye bremser heden. 
 

Jeg kjøpte blankt fett på liten tube sist, samt sånt keramisk fett til glideflater. Tenkte jeg heller fikk ta det med enn at det var årsaken til dårlig glid på bremsedeler. Kostet nesten ingenting sammen med alt annet. 

Og +1 på Bremsebibelen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byttet bake for litt siden. 
 

I denne tråden laget jeg en stepbystep guide. 


Du må ha 12-kant pipe for å få av kalipterbraketten. Husker ikke dimensjonene, men det er forskjell fremme og bake. Om ikke er det lett å runde mutterhodene og da har du plutselig en litt annen jobb foran deg :D

 

les bremse bibelen. LiNRK i tråden som jeg linket til. 

Her har du all info du trenger. 
 

Jeg kjøpte er bremsekit fra Advance Factors.  Der var alt jeg trengte. Skiver, klosser, skruer og slitasjevarsler. 
 

Det er bare å kjøre på. Ganske enkel oppgave om man er litt under gjennomsnittlig flink å skru. 

 

Lykke til :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 for Advanced factor..   Dei har og den 12point pipa du treng til bremseklavene til snaue 50 kroner..    vare nr :  7097 Front Brake Carrier Bolt Socket 21mm.  

I nød passer 13/16" 12kant pipe og, men du må sikkert til med hammer på latmannsarm dersom det ikkje har vert oppe tidligere.  Firkant fil til å slipe litt rust under der blekket til bremseklossene og kan vere fint å ha. 

Men bremseband  kan du sikkert  demontere og frie opp leddet til påtrekksarmen med smøreolje.   Er der det feiler.   sjelden belegget blir slitt uten at park brems henger på, men bytt om du vil det.

 

Lykke til med kosejobb.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk å sjekke tilstand på bremserørene til bakhjulene, selv om du har relativt ny bil så er det verdt å sjekke. Ville vurdert å ha på linolje mens du først holder på

Share this post


Link to post
Share on other sites

Støtter opp å bytte bremsebandene til håndbrekk. Min 2015 modell som hadde gått 125 000 når jeg fikk byttet der hadde skoene begynt å dele seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for veldig gode svar! Det skal nok gå. 

Det eneste jeg ikke har helt klart for meg er hva glidepinnene i caliperen bør smøres med? Noen som har en link til noe passelig lube?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heisann. 

Feiga ut. Endte med å bytte inn bilen i en Disco 5 og la bremser være bremser for denne gang. 

 

Tusen takk for god hjelp! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk. Gleder meg. 
Har lenge ikke vært så begeistret for 5’ern, men den har begynt å vokse på meg. Forventer en bil som er bedre på egenhånd, men litt svakere med tung last på kula. 
 

Vi får se. Spennende er det alltid med noe nytt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...