Gå til innhold

Bremsejobb D4 2015


Løwe

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har slurvet litt med oppfølgingen så nå er det stål mot stål på bremsene. Både klosser og skiver må byttes. I den forbindelse lurer jeg på følgende: 

1, Er det noe spesielt man burde vite om jobben på forhånd? 

2, Hva smører man "glidepinnene" i caliper med?

3, Er det naturlig å bytte sko for håndbrekket når man først bytter skiver? (Km: 95.000, mod: 2015)

4, Noe annet enn smøring av glidepinner og generell rengjøring som bør gjøres samtidig? 

 

Setter pris på input fra flinke folk!

 

Endret av Løwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe deler i England, ta med nye glidepinner. Fryktelig kjipt å ikke ha når du trenger ved et bytte- også går nye bremser heden. 
 

Jeg kjøpte blankt fett på liten tube sist, samt sånt keramisk fett til glideflater. Tenkte jeg heller fikk ta det med enn at det var årsaken til dårlig glid på bremsedeler. Kostet nesten ingenting sammen med alt annet. 

Og +1 på Bremsebibelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet bake for litt siden. 
 

I denne tråden laget jeg en stepbystep guide. 


Du må ha 12-kant pipe for å få av kalipterbraketten. Husker ikke dimensjonene, men det er forskjell fremme og bake. Om ikke er det lett å runde mutterhodene og da har du plutselig en litt annen jobb foran deg :D

 

les bremse bibelen. LiNRK i tråden som jeg linket til. 

Her har du all info du trenger. 
 

Jeg kjøpte er bremsekit fra Advance Factors.  Der var alt jeg trengte. Skiver, klosser, skruer og slitasjevarsler. 
 

Det er bare å kjøre på. Ganske enkel oppgave om man er litt under gjennomsnittlig flink å skru. 

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for Advanced factor..   Dei har og den 12point pipa du treng til bremseklavene til snaue 50 kroner..    vare nr :  7097 Front Brake Carrier Bolt Socket 21mm.  

I nød passer 13/16" 12kant pipe og, men du må sikkert til med hammer på latmannsarm dersom det ikkje har vert oppe tidligere.  Firkant fil til å slipe litt rust under der blekket til bremseklossene og kan vere fint å ha. 

Men bremseband  kan du sikkert  demontere og frie opp leddet til påtrekksarmen med smøreolje.   Er der det feiler.   sjelden belegget blir slitt uten at park brems henger på, men bytt om du vil det.

 

Lykke til med kosejobb.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Gleder meg. 
Har lenge ikke vært så begeistret for 5’ern, men den har begynt å vokse på meg. Forventer en bil som er bedre på egenhånd, men litt svakere med tung last på kula. 
 

Vi får se. Spennende er det alltid med noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...