Gå til innhold

nye bremser


espens

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tror det er på tide med nye bremserforand  til min defender ,td5,2001. Da tenker jeg caliper, skiver og klosser. Men her er mye å velge imellom, ser noen calipere har 2 stempel andre bare ett, og er det egentlig noe poeng i ventilerte bremseskiver? Stopper de bedre eller er det bare at de ikke blir like fort varm?

 

Noen norske nettbutikker har gode priser, men får man det som passer? Eller er det best å hente alt fra Øya, der man er sikrere på at man får noe som passer?

 

Eller egentllig - er det noen som har ett bra kit å anbefale?

-espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praesto4x4    , i Bergen. tlf. 47462966 (15-22)

Erik Winther-Sørensen  tlf. 32850540

Og er ikke bilen din `ombygd/modifisert` , så er serienr./VIN nr. nok til å få rette deler.

Men er du medlem i Norsk Land Rover Klubb avd. Hordaland ,så er det mange der å spørre hvor de kjøper og hva de kjøper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke sjelden at norske "alt-til-bilen-butikker" skaffer feil deler til din engelske bil.

Men lettere å få deler med dårlig passform og kvalitet direkte fra England og du kan oftest glemme reklamasjon og garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt uklar i spørsmålet;  Når det gjelder f.eks nye dører, så er jeg med at der forskjell på enkelt stål eller galvanisert stål, med og uten aluminiumsflak. Men jeg skjønner ikke hva som blir bra bremser.

 

Jeg kan sikkert få bremseskiver fra 200kr/stk  til 2000kr/stk, men hva er forskjellen? Stopper man bedre med dem til 2000kr/stk eller betaler man 1800 kr i pynt for å f.eks få den rette fargen? Eller er det størrelse det går i- jo større bremseskiver- jo bedre- men jeg tror ikke det.

 

Bremseklosser er og det samme,- stor forskjell i pris på billigst til dyrest- hva er det som er en bra bremseklosse?

 

Calipere- blir det bedre med 2 stempeler enn bare ett stempel pr caliper? Er dyre calipere bedre enn billige- siden stempelet virker raskere eller får høyere trykk på klossen?

 

espen

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander kaniner og elefanter i bremsespørsmålet.

Har du ventilerte skiver på bilen passer ikke solide skiver og motsatt.

Har du calipere med 2 stempler passer ikke de med 4 stempler og motsatt.

Har du ABS-bremser må det også tas hensyn til.

Store skiver og klosser gir mer friksjon enn små og dermed bedre brems.

Ventilerte skiver gir bedre varmeavledning enn solide.

Men anbefales ikke å modifisere , hvis i det hele tatt mulig, uten meget gode forkunnskaper.

 

Å tro at ting er utslitt kontra å sjekke ut om og hvor mye som må byttes er bortkasta penger.

Men det er din lommebok og evt. også fritid.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gaute skriver så er det som er standard på bilen din normalt det du også skal skifte til. Oppgradering til større skiver og caliper med flere stempler koster en formue - og krever muligens også nye felger med plass til oppgraderingen (Defendere oppgradert med STOR V8 fra Twisted og andre har gjerne en slik oppgradering).  Bestill fra en av de store leverandørene i England - oppgi VIN nummer og gå for OEM deler så er du sikker. Du kan gå for skiver som har ekstra riller/hull og kanskje har bedre kjøling - og ser litt tøffere ut ;-) - og vær sikker på at bremseklossene er av god kvalitet.  Uten at jeg tror at de er noe bedre enn andre så bruker jeg bare Rimmer - ingen problemer med reklamasjoner (har hatt noen få).  Jeg har bestilt komplett sett til vår -96 6x6 - skal snart i gang med å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...