Gå til innhold

D5 306hk luftfjøring spørsmål


Jimmy789

Anbefalte innlegg

Hoi!  
En venn av meg prøvekjører en D5, og syns den virker litt "duvete" på luftfjøringa i komfort, er det noen innstillinger på bilen så en kan gjørra fjøringa litt mer "sporty" på vanlig kjøremodus? :)

Endret av Jimmy789
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 12.58, Jimmy789 skrev:

Hoi!  
En venn av meg prøvekjører en D5, og syns den virker litt "duvete" på luftfjøringa i komfort, er det noen innstillinger på bilen så en kan gjørra fjøringa litt mer "sporty" på vanlig kjøremodus? :)

Nei, hjelper vel kun på gassrespons å sette den i S. Pleier bruke denne ved forbikjøringer. Du merker ikke som i en BMW feks at bilen blir direkte sportsligere og stivere i oppsettet. D5 er uansett mindre duvete og upresis enn feks D4.

RR Velar er vel eneste som er direkte sportslig, men RR Sport er også tightere enn D5. Kommer vel ann på hva en foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter prøvekjøring av D5 kommenterte jeg også fjæringskomfort, særlig relatert til bakfjærer. Selger kunne da fortelle at i forbindelse med ombygging fra personbil til vare ble det lagt inn et mellomlegg/spacer over bakre luftbelger, og belgtrykk redusert. Disse ble fjernet på en annen bil som ble bygd tilbake til personbil, og fjæringskomfort skulle da etter sigende ha blitt bedre. Med unntak av stump bakfjæring opplevde jeg balansen som god, og betydelig fastere enn min 2015 D4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sven skrev:

Løsning med spacer eller mellomlegg hører ut som en mikke mus løsning. Lasteevne på varebilen er vel ikke forskjellig fra personbil og er en slik modifisering godkjent av LR sentralt?

 

Har fått høre akkurat det samme (fra samme selger formodentlig)... cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvorfor endre trykket? Jeg mener... Det er jo høydesensorer, så når vekten blir redusert som følge av at man fjerner seter så skal da luftfjæringen kunne kompensere for det automagisk? Eller er det jeg som ikke skjønner noe her? Eller har D5 "dummere" luftfjæring enn D3/D4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på fjæringen ved en gitt last, bestemmes av luftvolumet i belgen, ikke trykket. Så når de har redusert volumet med å legge inn spacer, så endrer det relative volumet seg raskere når fjæringen beveger seg. Dermed skulle den oppleves som stumpere.

Hvorfor dette gjøres, er en annen sak. Har hørt så mange rare historier i forbindelse med omklassing av kjøretøy at det trenger ikke være en fornuftig forklaring her (heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lufta inne i belgen som blir komprimert. Innvendig trykk stiger og den bærer da større last. Altså det som skjer når bilen blir lastet. Det lavere nivået registreres og det mates inn mer luft i belgen. Trykket endrer seg ikke, men volumet på belgen øker og bilen hever seg til riktig nivå. Det samme skjer ved kjøring i en dump eller ved krenging, men siden det er en forbigående endring i nivå, så kompenseres ikke dette av systemet.

Dette er nok litt forenklet siden det nok er litt endringer i form på belgen og materialstivheten virker også inn, men det effektive arealet (som løfter bilen) er nokså konstant. 

 

Den kortere belgen blir stivere siden den har mindre volum og endringer i nivå har da en større relativ effekt på det innvendige trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 19.12, trondshj skrev:

...og hvorfor endre trykket? Jeg mener... Det er jo høydesensorer, så når vekten blir redusert som følge av at man fjerner seter så skal da luftfjæringen kunne kompensere for det automagisk? Eller er det jeg som ikke skjønner noe her? Eller har D5 "dummere" luftfjæring enn D3/D4?

Nei, er motsatt. D4 duver mer enn D5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LR4_Norway skrev:

Nei, er motsatt. D4 duver mer enn D5. 

Humm... Skjønner jeg må prøvekjøre en D5, for jeg synes ikke at D4 duver særlig mye. :)

 

...men da blir jeg vel bergtatt, og brått må man ta en prat med banken... Nei, best å ikke prøvekjøre... :D

 

Når det er sagt, så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor man må endre fjæringen mekanisk og endre trykket i belgene. Og er det virkelig trykksensorer i belgene på D5? Igjen... Trykket styrer vel høyden, og da skal vel høydesensorene sørge for at trykket i belgene gir bilen rett høyde?

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, trondshj skrev:

Humm... Skjønner jeg må prøvekjøre en D5, for jeg synes ikke at D4 duver særlig mye. :)

 

...men da blir jeg vel bergtatt, og brått må man ta en prat med banken... Nei, best å ikke prøvekjøre... :D

 

Når det er sagt, så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor man må endre fjæringen mekanisk og endre trykket i belgene. Og er det virkelig trykksensorer i belgene på D5? Igjen... Trykket styrer vel høyden, og da skal vel høydesensorene sørge for at trykket i belgene gir bilen rett høyde?

Trykket har kun med last å gjøre, ikke høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Høyland skrev:

Trykket har kun med last å gjøre, ikke høyde.

 

Kan du belære meg litt her? I min enfoldighet, så har jeg trodd at høyere trykk=økt høyde. Så når man øker høyden på fjæringen (på D4) så starter gjerne kompressoren og øker trykket i belgene, slik at bilen hever seg. Ergo at høydesensorene sørget for at bilen har korrekt høyde i forhold til last, uavhengig av hvor tung eller lett bilen er...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)
Vekten bæres av trykk ganger areal (arealet som virker langs aksen til "fjæra"). Når det pumpes inn mer luft (vekten er fremdeles konstant) så øker volumet slik at trykket (og dermed bæreevnen/kraften) er konstant. Belgen strekker seg og bilen løfter seg. 

Motsatt, når en laster bilen så øker kraften på fjæra. Trykket i belgen klarer ikke lenger bære lasten og belgen blir derfor komprimert (bilen siger ned) til det nivået der trykket er blitt stort nok til å bære lasten. Når en så starter bilen, så registerer systmet at bilen er for lav. Kompressoren mater mer luft inn i belgen, trykket endrer seg ikke siden lasten nå er statisk, så derfor så blir volumet større og belgen strekker seg til bilen er tilbake på riktig nivå.

 

Stivheten til fjæra avgjøres av bærende areal dividert med volum for belgen. Er belgen nesten sammenklemt (lite volum), så vil en liten (de)komprimering ha en stor effekt på kraften.  Motsatt, så vil en utstrakt belg ha en liten kraftvariasjon ved en endring i lengde siden volumet da er stort og arealet det samme. Sjekk gjerne med en sykkelpumpe.

Det kan tenkes at det faktisk har vært hensikten å få en stivere bakfjær ved å redusere luftvolumet med en spacer, slik at belgen er konstant kortere enn på personbilutgaven. Hvorfor, det er et annet spørsmål....

 

Håper det ikke ble for rotete beskrevet... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det legges inn spacere er for å få inn "statskassa" ved ombygging til varebil. I tillegg skjæres det i taktrekk osv. Dog finnes det en løsning som eliminerer dette, men JLR i Norge ønsker ikke å benytte denne løsningen da den er patentert av Telemark Salmaker.

 

https://www.tv2.no/a/10470477/

 

Jeg er nå på min andre D5 og kan bekrefte at det er merkbar forskjell. Min første bil ble kjøpt som ferdig varebil hos forhandler, bygget om av Lafinto som de aller fleste forhandlersolgte varebilene er.

Når jeg hadde min andre bil i bestilling ble jeg klar over at det fantes et bedre alternativ og fikk endret kontrakten til personbil uten avgift. Hentet den med prøveskilt og leverte bilen til Telemark Salmaker, de ordnet ombygging, godkjenning og reg. Kostet 10-12.000 mer, men det var det verdt:-)

Da fikk jeg også en bil som er lettere å bygge tilbake til personbil om det skulle bli aktuelt

 

Send gjerne PM, hvis dere ønsker mer info

 

Mvh
Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 11.18, Høyland skrev:

:)
Vekten bæres av trykk ganger areal (arealet som virker langs aksen til "fjæra"). Når det pumpes inn mer luft (vekten er fremdeles konstant) så øker volumet slik at trykket (og dermed bæreevnen/kraften) er konstant. Belgen strekker seg og bilen løfter seg. 

Motsatt, når en laster bilen så øker kraften på fjæra. Trykket i belgen klarer ikke lenger bære lasten og belgen blir derfor komprimert (bilen siger ned) til det nivået der trykket er blitt stort nok til å bære lasten. Når en så starter bilen, så registerer systmet at bilen er for lav. Kompressoren mater mer luft inn i belgen, trykket endrer seg ikke siden lasten nå er statisk, så derfor så blir volumet større og belgen strekker seg til bilen er tilbake på riktig nivå.

 

Stivheten til fjæra avgjøres av bærende areal dividert med volum for belgen. Er belgen nesten sammenklemt (lite volum), så vil en liten (de)komprimering ha en stor effekt på kraften.  Motsatt, så vil en utstrakt belg ha en liten kraftvariasjon ved en endring i lengde siden volumet da er stort og arealet det samme. Sjekk gjerne med en sykkelpumpe.

Det kan tenkes at det faktisk har vært hensikten å få en stivere bakfjær ved å redusere luftvolumet med en spacer, slik at belgen er konstant kortere enn på personbilutgaven. Hvorfor, det er et annet spørsmål....

 

Håper det ikke ble for rotete beskrevet... ;)

 

 

Takk for forklaringen - selv om jeg ikke forsto så veldig mye utover at min oppfatning var feil. Og nei - ikke nødvendigvis fordi forklaringen var dårlig, men fordi det der er fullstendig ukjent kunnskapsområde for meg. Mulig jeg hadde forstått mer om jeg hadde satt meg ned og lært litt mer om det. Men det er altfor mange andre ting jeg tror jeg vil bruke hjernekapasitet på først.  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har med stor interesse fulgt med på denne saken. Er enig at D5 har blitt stumpete bak på dårlige veier i forhold til D4, spesielt irriterende over fartsdumper da man må kjøre i sneglefart for ikke å oppleve den harde og korte kompresjonen bak. 

Løsningen for meg har blitt å kjøre i off-road høyde så snart veien blir ujevn. I motsetning til D4 så aksepterer jo D5 denne høyden helt opp til 85 km/t før den går tilbake i normalhøyde (skyldes vel sikrere kjøreegenskaper nå som vekten har blitt betydelig lavere vil jeg tro). Ved normal hastighet i denne høyden så opplever jeg at den svelger fartsdumpene som en L-405 og har et komfortnivå som ikke er dårligere enn på D4.

Å kjøre i høyere hastigheter enn 85 km/t på dårlige veier er uansett ikke så fristende og i høye hastigheter på gode veier så oppleves den som helt fin. 

Kommenter gjerne om dere er uenige eller har meninger om dette. For meg er i alle fall problemet løst med dette enkle tastetrykket til off-road høyde på dårlig veier i normale hastigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er varebil du har?

 

Dersom den har senkede støtdemperfester som beskrevet i mitt forrige innlegg, vil jeg tro det er forklaringen.  Jeg oppfatter ikke standard D5 som stump, men noe hardere enn D4. På ujevn vei svelger den ikke hull og smådumper like godt som forgjengeren, men det tror jeg har mest med vekt å gjøre. D5 er jo ca 300 kg lettere enn D4... 

 

Mvh

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja HenrikR, det er varebil med spacer.

 

Slik jeg tolker innleggene her så gir altså det reduserte volumet i belgene bak en raskere volumendring (ref. Høyland) og kortere fjæringsvei og derfor oppleves fjæringen som "butt".

I tillegg føler jeg at den bremser bevegelsen lite til å begynne med (kanskje derfor den oppleves som litt "duvete" (ref. Jimmy787) i høye hastigheter på gode veier, for så å bli veldig stiv på den korte vandringen som er igjen (i normalhøyde). Det er dette jeg reagerte på siden jeg har x antall fartsdumper som på forseres daglig.

 

Løsningen for meg ble altså å velge off-road høyde på dårlige veier (spesielt typisk fartsdumper) som jeg da tolker gir økt volum i belgene med langsommere volumendringer og lengre vandring som igjen gjør at den oppfører seg mer tilnærmet belger ute spacere. Ved den økte fjæringsveien så føles også at bremsingen i bevegelsen starter tidligere og er jevnere fordelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare en liten presisering; 

Det er støtdempertårnet som blir byttet. Luftbelgene røres ikke og trykket er det samme. 

Vandringen på støtdemperne bak blir kortere og bilen "bunner" demperne alt for tidlig etter Lafinto sin ombygging. I tillegg står demperne i spenn uten belastning grunnet spacere som ikke bare gjør vandringen kortere men som også trykker inn demperne noe. Dette i sin tur gjør at jeg opplever at bilen føles mer stumpete og stivere også ved kjøring på gode veier i tillegg til den håpløse "bunningen" over f.eks. fartsdumper.

 

Har nå byttet dempertårnene hos Børre på Telemark Salmakerverksted og endelig fått en bil som oppfører seg en Discovery bør oppføre seg og slik den var tiltenkt.

Kan virkelig anbefales på det varmeste!!!

 

https://www.tv2.no/a/10470477/

 

IMG_3939.JPG

IMG_3940.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...