Jump to content
LRforum
Er i garasjen

Toyo open country mt 255/85-16

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe  Toyo open country mt 255/85-16 til ex-milen. Er det noen andre en Paddock som har dem til grei pris?

Er det ok med eller uten slange på 6,5 ex-mil felger?

Andre dekk som anbefales?

 

Edited by Er i garasjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyo er fantastiske dekk. Myk og fin gummi. 

Om du ikke driver terrengkjøring med lite luft trenger du ikke slange på eksmillfelger.

 

Blir paddock billig når moms og frakt tilkommer? 

Interdekk på Lillehammer har ofte hatt rimelige dekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

X-mil felger er beregnet på dekk med slange. Men det går greit uten slange på de fleste felgene.

Da felgen mangler vulsten vil dekket lettere gli inn på felgen ved sidepåkjenning.

Har selv bare merket dette ved offroading med lite luft i dekkene.

Så jeg har ingen skrupler med 235 og mer slangeløse dekk på slange-felg.

(smale dekk på brei felg derimot)

 

En sjelden gang vil du finne en felg med naglet hjerte hvor det lekker rundt naglen(e)

 

Moderne dekk er ofte ikke beregnet med slange og er noe ujevne inni så slanger gnages hull på etterhvert.

 

 

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar og info.

Jeg skal sjekke total prisene.

Har også vurdert BF mud KM3 255/85-16 men det virker som den ikke er så lett og få tak i. KM2 har flere forhandlere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått Toyo dekka. Det var bare Paddoock som hadde de på lager.

Total prisen for fire dekk ble 6000,-

Brukte 5 prosent rabatt ved og være med på mailingliste.

Dekkene har tydelige riller innvendig og vil nok slite på eventuelt slanger.

Har malt mill felgene med to strøk og det ser ut som de holder på lufta selv om de har nagler.

 De er ikke mud and snow merket, så de blir bare brukt som sommerdekk.

Tykke 16mm ventiler fikk jeg bestilt hos Mekonomen for 15kr stykket.

Brukte lange dekkspaker fra Biltema for og ta av de gamle dekkene og legge på de nye. Ble god og varm. Dekkene var merket med  rund dot som plasseres ved ventil for best avbalansering.

 

 

Er det noen som har erfaring med bruk avbalanseringskuler inne i dekket?

 

 

89EB7E72-D5BB-4986-BF58-F4A43314DFD8.jpeg

D299AB80-D3AF-4E21-80A0-5A93A5D1C47C.jpeg

Edited by Er i garasjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer.

 

Fine dekk, jeg har Toyo Open Country MT 255/85R16. Har hatt de på 88 Light Weight, fungerer fint i vanskelig terreng selv uten sperre på bakaksel. Kjører med ca 15 - 18 psi i dekkene i stedet for 25 psi.

 

Men for en litt eldre mann som jeg er blir de tunge å ratte med i skogen.

 

For øyeblikket kjører jeg med BF Goodrich MT 9/33R15 på original LR 6x15 platefelger. Dekkene finnes ikke lengre i denne dimensjon og felgene koster en formue hvis man finner dem. Men stilig med felg i originalt utseende og dekk med «mye gummi» (høye) og smal bane. Lettere å svinge med også. 
 

I tillegg så stikker 255-dekka 7-8 cm utenfor skjermene på min Light Weight med 90-aksler, selv med skjermbreddere pluss tilskjært transportbånd utenfor bredderne.
 

Har tenkt å montere 255 Toyo-dekka på ex-mil-felger for a få de i alle fall i nærheten av under bredderne, men av og til er det kult med dekk som stikker langt på utsiden.

 

Når du får dekk på felger, legg ut ett bilde eller fler slik at jeg ser hvor bra dekk og felger passer sammen.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde en gang for lenge siden og gikk bort fra det igjen.

Synes å minnes ubalanse inntil en viss hastighet,men minst 20 år siden.....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal at noen bilder når jeg får dekka på bilen.

 

Tenkte jeg skal teste ut div balansering.

2 hjul med vanlig balansering og to hjul med balansekuler eller 6mm softgun plastkuler.

Ved bruk av plastkuler må man ikke velge bio nedbrytbare.

Counteract app regner ut at det trengs 6 oz (170g) per deck på 255/85-16 mud dekk.

Balansekuler er mindre og trenger filtrert ventil. Men plastkuler er større og kan nok bruke vanlig ventil.

Konklusjon kommer til våren da dette testes på sommerdekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På eksmillfelger er det ikke uvanlig med halvkilo med vekter. De er ikke akkurat runde.

 

Jeg ville brukt gammeldagse vekter og spart kuler og krutt til aluminiumsfelger som er nogenlunde runde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått test montert et dekk.

De fyller mye bedre enn de 235/85-16 AT dekkene jeg hadde før. Holder seg godt innenfor buene. Felgene er malt med RAL 6014 (Oliven grønn/HMK grønn) fra Depot Moane. Det er 25 psi i dekkene.

0D4A1F8B-26A9-417C-98DB-3E820ECD3502.jpeg

740A8BDF-2B65-44E1-B79E-9E943FC9DBC2.jpeg

5C3F5A4E-5B39-4F37-819A-8C60E125A9E2.jpeg

Edited by Er i garasjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

6000,- for fire dekk?

 

For fire dekk fra Paddock med dagens kurs +mva kommer jeg til 7100.- + frakt og gebyr. Det blir 8000-8500, som stemmer bra med det jeg betalte.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bare betalt 6000,- for to uker siden for fire dekk.

Ikke fått noen flere regninger.

Oppdaterer hvis det kommer noe mer.

Edited by Er i garasjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da kom den siste regningen fra UPS.

Regnestykket ble ca slik:

 

£420 fire dekk uten mva

£95 shipping and handling

-£21 for engangs mailinglisterabbat

=£494 ca 6000,- norske

 

Regning fra UPS:

165kr Utleggsprovisjon

1470kr Utlegg mva

 

Den nye totalen ble 7635kr

 

Tror det hjalp på frakten at dekka veide under 30kg ( 28 kg per dekk)

Ingen andre varer var med på denne bestillingen.

 

Da er tallene unnagjort  og det er bare og nyte de ferske dekka.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Original kasse? Hvilken hastighet er komfortabel hastighet med dissa hjula? Tenker ang turtall på motor mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har exmil kasse.

Har ikke kjørt med de ennå,

men har lest på forumet at i 80km/t:

 

32"/Sivil: 2835rpm

33.3"/Sivil: 2725rpm

 

32"/exmil: 3770rpm

33.3"/exmil: 3550rpm

 

Slitte AT 235/85 ca 30.5"

Nye 235/85-16 ca 32"

Nye Toyo 255/85-16 er ca 33.3"

 

Så jeg vil tro at turtallet vil bli vil ca 400rpm lavere ved 80km/t med de nye dekka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tok noen dekkavtrykk idag.

25psi 24 cm

15psi 27,5cm

10psi 29 cm

5psi.  34 cm

 

Bredden på dekket var hele tiden ca 19 cm.

Dekkbildet er ved 5psi

Avtrykket er ved 10psi

1AD6AB8B-7A59-46D9-8613-4D900E8F4843.jpeg

8F176860-52F5-463B-870D-B632CA70059D.jpeg

Edited by Er i garasjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...