Gå til innhold

"Han Murre" Min Disco3


Sten-Th

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest andres inspirerende tråder lager jeg min egen :)

 

Bilen er en 2007 Disco, HSE PP, 5 seter. Kjøpte bilen for et år siden etter å ha vært "tyskerfrelst" siden ungdommen (Ascona B, Kadett GSI, BMW 525, BMW 523, Audi A4 - 2.8 quattro).

Det var vel en Mazda B2500 innimellom som bare var helt fantastisk til sitt bruk, helt til den knakk i to :(.

 

Murre ble handlet hos en bruktbilselger i Ålesund, som var veldig klar på at dette var en gammel bil som kunne by på utfordringer...

 

Jeg fikk tilsendt kopi av samtlige servicer og servieheftet, men det var en feil på bilen og det var DPF eller EGR. Sjekket litt rundt dette og fant ut at Murre ikke hadde DPF så da måtte det være EGR som tullet. Fikk tilslag med et litt lavere bud enn prisantydning og bestilte time for litt tuning før jeg hentet bilen :D.

 

Reiste sørover å hentet bilen og startet hjemturen. Fyf for en cruiser :). Ble ikke helt overbevist før jeg kom til Steinkjer, men var egentlig ikke sliten i det hele tatt, kun litt sigen etter mye reising.

 

Lå på 0,72 i forbruk fra Ålesund og hjem :). Fylte tanken før jeg startet og det holdt hele veien, ca 100 mil :) Vel å merke med tom bil på sommerføre men likevel det er bra på 2,5 tonn stål!

 

Underveis syntes jeg det manglet litt puff i mellomregisteret, men bilen drog greit bra, sikkert som den skulle. Etpar dager etter jeg kom hjem bar det til den lokale tuningsjappa å fikk programmert bort EGR og tunet til 235 HK. Det gjorde det lille ekstra. Føles mer som riktig drag over registeret nå.

 

Så bestilte jeg IIDTool fra Island4x4.co.uk , fikk det sendt til en kollega på øya som tok den med hjem til meg ;) 

 

Det første jeg oppdaget var at tlf ikke koblet seg til automatisk, så jeg flashet ECU til tlf i bilen og fikk slettet minnet. Voilá - Mobilen kobler seg automatisk hver gang nå!

 

Så bestilte jeg Altox GSM styring fra LR butikken til Webastoen, kjempebra installasjons veiledning, funket som snus hver gang, kan bare anbefales.

 

Polerte bilen med Soft99 sin Fusso coat. Det holdt rundt om hele vinteren og ligger enda noe på panseret. kjøpes på ebay for ca 200.-

 

Det neste som stod for tur var vinterdekkene, her gikk jeg for Hakka9 SUV. Har "alltid" kjørt Hakka og vært fornøyd med det. Hakka5 på Audien mistet ikke en pigg på 6 år.

 

Jeg satt lenge å lurte på hvor jeg skulle kjøpe olje og filter, det endte opp med filterpakke fra LR butikken og olje fra billigbilpleie.dk. De tok ca 1500 for en 20 ltr 5w30 Castrol.

 

Oljeskift ble utført, ny Service intervall ble lagt inn på  10 000. Hvilken km kjører andre på oljeskift?

 

Webasto måtte også overhales i vinter - enda en takk jeg er skyldig til forumet her :) 

 

Videre er det montert vindavviser foran for å beskytte mot steinsprang, Skvettlapper rundt om, Lazer LEDbar, sorte LR merker foran og bak og Mobridge DAB adapter.

 

 

Bestilte komplett bremseservice fra advanced factors og fikk puttet på greenstuff klosser :) Ingen calipere byttet foreløpig, men tror det blir neste år.

 

Man bygger seg raskt erfaring med disse bilene og får sykt mye gratis fra forumet her :) 

 

Skal oppdatere mer når det skjer noe, lastestativ er høyt på lista...

 

Har kjørt 20 000 siste året, har bare positivt å si om bilen så langt :D

 

 

Ikke nypolert her...

IMG_3163.JPG

 

 

Bilde fra da jeg hentet den :)

IMG_2753.JPG

Endret av Sten-Th
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å kunne bidra litt ihvertfall :) Ikke bruk avfetting før du må ;) Da holder det nok på dørene også til neste sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott bil!


Angående oljeskift gjør jeg det på alle bilene, når jeg legger om dekk. 
 

Den tuningen du har gjort gjør bilen til en litt annen. Du kan også vurdere å hive ut DPF’en under bilen (eksos)! Blir litt som å gå med kols med disse DPF’ene. Like så fjerner du en feilkilde også!

 

Det er en grei jobb, kapp, fjern og sveis!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm mener bestemt at det ikke er partikkelfilter på min. Det kom ikke før i 2008.. (?) på Disco? Må under å se :P. Var det på din 2005?

 

Uansett står det på listen min å ta av innsuget i rengjøre det, da bør den puste litt lettere. Men jeg har ikke garasje som bilen går inn i, så det er sommerjobb ;) Rengjorde EGR på en V70 engang, det var FULLT av koks... Innsuget var nesten pottetett...

 

 

 

Det med oljeskift var ikke dumt, hvor bestiller du olje fra?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...