Gå til innhold

Freelander 1 Bensin: tips og råd


Matta

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi skal bytte ut menneskebilen i nærmeste fremtid. Da ungene snart skal ut i øvelseskjøring ønsker jeg en bil med manuelt gir.

Budsjettet er ikke all verden så i mangel av attraktive (personlige preferanser) alternativer fra andre merker vurderer vi en Freelander 1.

Finner jeg en Td4 med manuelt gir i riktig prisklasse så er saken grei men jeg vurderer også bensinvarianten.

 

Er jo klar over alle utfordringene  1,8 motoren har hatt men lurer på om dette kun gjelder de tidligere modellene eller og dette var noe som vedvarte helt til Freelander 2 kom.

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8 motoren ble aldri bra fra fabrikk... Mulig å få den til om den fikses og brukes på riktig måte, men salg av bilen er nok det eneste som kurrerer toppakningsparanoia..... Dieselen er bra, men sjekk at clutchen er tipp-topp før du kjøper! Får du lekkasje på slavesylinderen må kassa ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 1999 bensin for et år siden til kr. 6.000,- Nettopp EU-godkjent for to nye år. Billigere konebil finner man knapt! Og den holder på vannet. Ombygd termostat. Helt grei bil, og det er jo ikke sånn at det er verdens ende om den skulle begynne å lekke litt vann heller... Reparere er vel kurant, eller kvitte seg med bilen. Til den prisen er det helt greit!

 

Har også en manuell Td4 kjøpt inn for øvelseskjøring. Den står nå selvfølgelig med ødelagt slavesylinder. Prøver å manne meg opp til å pelle ut girkassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bensin med ombygd termostat er til å stole på?

Hvordan sjekker man at slavesylinder er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men bedre enn uten ombygd termostathus...

 

Kan ikke sjekke slavesylinder annet enn at clutchpedalen virker som den skal.

Et annet problem på bensin kan være at girkassa kan hoppe ut av revers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinmotor med N-serie toppakning og PRT-termostat er en grei forsikring mot motorproblemer. Resten av bilen er stort sett lik dieselutgaven, bortsett fra prisen og det nevnte clutchlageret. Når det gjelder TD4-dieselen, er også vannpumpe og termostat en omfattende (les: dyr) jobb å reparere. De fleste TD4-ene er nå så gamle at dette er noe som bør kalkuleres inn dersom det ikke gjort.

Reparasjoner på bensinbilen er stort sett noe en dyktig amatør klarer selv, og delene er veldig billige.

 

Er du interessert, kommer min Freelander 1 Open Air 2000 mod. med full bodystyling og kun 110000 km på telleren til å bli til salgs. Som pensjonist trenger jeg ikke bilen lenger.   Nyoverhalt VCU, toppakning og termostat OK og EU-godkjent ett år til. Den fikk full bremseoverhaling i fjor inkl fem meter nye bremserør i kobber. Gode piggfrie vinterhjul, samt både brede og smale sommerhjul følger med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...