Jump to content
LRforum
Matta

Freelander 1 Bensin: tips og råd

Recommended Posts

Hei

 

Vi skal bytte ut menneskebilen i nærmeste fremtid. Da ungene snart skal ut i øvelseskjøring ønsker jeg en bil med manuelt gir.

Budsjettet er ikke all verden så i mangel av attraktive (personlige preferanser) alternativer fra andre merker vurderer vi en Freelander 1.

Finner jeg en Td4 med manuelt gir i riktig prisklasse så er saken grei men jeg vurderer også bensinvarianten.

 

Er jo klar over alle utfordringene  1,8 motoren har hatt men lurer på om dette kun gjelder de tidligere modellene eller og dette var noe som vedvarte helt til Freelander 2 kom.

Edited by Matta

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.8 motoren ble aldri bra fra fabrikk... Mulig å få den til om den fikses og brukes på riktig måte, men salg av bilen er nok det eneste som kurrerer toppakningsparanoia..... Dieselen er bra, men sjekk at clutchen er tipp-topp før du kjøper! Får du lekkasje på slavesylinderen må kassa ned. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk. da endres Finn-søket til kun diesel og clutch til sjekklisten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 1999 bensin for et år siden til kr. 6.000,- Nettopp EU-godkjent for to nye år. Billigere konebil finner man knapt! Og den holder på vannet. Ombygd termostat. Helt grei bil, og det er jo ikke sånn at det er verdens ende om den skulle begynne å lekke litt vann heller... Reparere er vel kurant, eller kvitte seg med bilen. Til den prisen er det helt greit!

 

Har også en manuell Td4 kjøpt inn for øvelseskjøring. Den står nå selvfølgelig med ødelagt slavesylinder. Prøver å manne meg opp til å pelle ut girkassa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så bensin med ombygd termostat er til å stole på?

Hvordan sjekker man at slavesylinder er ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, men bedre enn uten ombygd termostathus...

 

Kan ikke sjekke slavesylinder annet enn at clutchpedalen virker som den skal.

Et annet problem på bensin kan være at girkassa kan hoppe ut av revers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensinmotor med N-serie toppakning og PRT-termostat er en grei forsikring mot motorproblemer. Resten av bilen er stort sett lik dieselutgaven, bortsett fra prisen og det nevnte clutchlageret. Når det gjelder TD4-dieselen, er også vannpumpe og termostat en omfattende (les: dyr) jobb å reparere. De fleste TD4-ene er nå så gamle at dette er noe som bør kalkuleres inn dersom det ikke gjort.

Reparasjoner på bensinbilen er stort sett noe en dyktig amatør klarer selv, og delene er veldig billige.

 

Er du interessert, kommer min Freelander 1 Open Air 2000 mod. med full bodystyling og kun 110000 km på telleren til å bli til salgs. Som pensjonist trenger jeg ikke bilen lenger.   Nyoverhalt VCU, toppakning og termostat OK og EU-godkjent ett år til. Den fikk full bremseoverhaling i fjor inkl fem meter nye bremserør i kobber. Gode piggfrie vinterhjul, samt både brede og smale sommerhjul følger med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei jonaf

 

Har sendt deg PM :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...