Jump to content
LRforum
Børre Michelsen

D3 -06 Bodylift/motorbytte

Recommended Posts

Motoren i D3/D4/D5 er jo noe Ford lagde da de eide LR. Var et samarbeid med PSA så kanskje en Peugeot eller Citroen motor passer også? Hadde vært arti om noen testet...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17


Men for jobben - som nevnt over, definitivt sjekke turbo, crossover og bakre regreim med hjul når du har ting ute. Ellers

 

- en liten sjekk av drivlinje som bakre mellomaksel, transferkasse (Magna Steyr) og differensialer foran og bak. Skift toppen av lufteslange fra framdiffen, den går tett og gjør at oljen blir gjørme. Skift generelt oljer - de kan være litt leiting for å finne tak i riktig type... 

- skift bunnpanne/filter på girkassen. Original er av plast med integrert filter - du vil ha alternativet med stålpanne og separat filter (omtrent samme pris, og kanskje står det BMW på den når du får den), men da kan du skifte filter senere uten å måtte løsne motorfester for å komme klar av traversen. Mens du har bunnpannen av, skifter du også elektropluggen inn til girkassen - den begynner å lekke olje på tidlige modeller av kassen og den sitter fast med et klips på innsiden så du må ha av bunnpannen for å komme til. Og når alt det er gjort er det kanskje like kjapt å flushe kassen siden du likevel har god tilgang til oljekjøler. Bestill 13l ZF olje eller tilsvarede fra UK. Converter? Vet ikke men kanskje?

- napp ut stikkakslingene og skift "boot kit" til dem, de er sikkert harde i plasten nå. 

- glødeplugger - så om toppen må av så er den i alle fall lett tilgjengelig. 

- oljepumpe dersom motoren er fra bil innen feil VIN intervall (ref anekdoter om brudd ved bolt i oljepumpehuset etter skifte av regreim).

- lufttanken - den lekker nok snart gjennom tusen mikroskopiske hull.

- kanskje staget fra rattet ned mot styresnekke, visstnok et kryss som blir tregt der - eller den holder det kanskje bare å smøre godt opp... 

 

Og siden du har alt fra hverandre er det kanskje en bra tid til å legge opp strøm til Anderson kontakter under støtfanger bak og gjerne inni bilen også - det er vanskelig å føre ledninger skikkelig når alt er skrudd sammen. Kanskje 175A plugg under fanger og 50A inne i kabinen til kjøleskap, inverter og sånt. Det er visstnok ulike farger på Anderson kontakter for ulike spenninger, men virker som om alle bruker de grå uansett... 

 

Edited by karsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips! Venter på at garasjeplassen skal bli klar, ser ut til at det er rett rundt hjørnet. Kommer til å lage en egen tråd med bilder osv når jeg går i gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motoren i PSA har ikke lik blokk/boltdeling mot gearkassen siden de står på tvers i bilen

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, vegarj skrev:

Motoren i PSA har ikke lik blokk/boltdeling mot gearkassen siden de står på tvers i bilen

 

Men motoren fra Jaguar S-type passer flott ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, YMK skrev:

 

Men motoren fra Jaguar S-type passer flott ;)


... Og har ikke blitt kjørt like hardt / med høy belastning som de i Discoene: når det er sagt er vel motor du kjøper overhalt? 

 

Må si jeg er misunnelig for fasilitetene dine, og for pågangsmotet! Ta gjerne masse bilder av prosessen! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da sier man tvi tvi... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Venter bare på kaffi og befarings innvitasjon... he he 

 

blushB)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 24.10.2019 den 8.32, Fjellmann skrev:

Leste et forslag her inne om å hente en Jaguar S-type i Tyskland og plukke motoren av den. Mulig dette er den billigste løsningen for å få en fungerende byttemotor?

Jeg bestilte en komplett ny motor til min lr4 for noen dager siden. Jeg måtte gi 129 000 for den ink frakt. Ble nesten billigere enn en overhalt motor.. hadde jeg valgt overhalt/brukt motor til 45000 kr så har jeg måtte byttet egr, dyser, spjellhus, sensorer, luftmålere+++++ totalen der kom på ca 100 000... så da valgte jeg ny motor med 3 år garanti.. Alt følger med, turboer, egr+++++ eneste jeg trenger er start motor og dynamo.. jeg skal gå over alt sv bolter og rust på rammen når jeg først holder på!!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta masse bilder, og noter gjerne ned hva du gjør osv, så du kanskje kan lage en guide på dette?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for lykkeønsker. Skal dokumentere så godt jeg kan. Motor ble sendt i dag. Bare å ta turen innom. Jeg reiser noen dager på vinterferie, men er på plass helgen om 1,5 uke for å gjøre en innsats. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...