karsteb Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) Motoren i D3/D4/D5 er jo noe Ford lagde da de eide LR. Var et samarbeid med PSA så kanskje en Peugeot eller Citroen motor passer også? Hadde vært arti om noen testet... https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17 Men for jobben - som nevnt over, definitivt sjekke turbo, crossover og bakre regreim med hjul når du har ting ute. Ellers - en liten sjekk av drivlinje som bakre mellomaksel, transferkasse (Magna Steyr) og differensialer foran og bak. Skift toppen av lufteslange fra framdiffen, den går tett og gjør at oljen blir gjørme. Skift generelt oljer - de kan være litt leiting for å finne tak i riktig type... - skift bunnpanne/filter på girkassen. Original er av plast med integrert filter - du vil ha alternativet med stålpanne og separat filter (omtrent samme pris, og kanskje står det BMW på den når du får den), men da kan du skifte filter senere uten å måtte løsne motorfester for å komme klar av traversen. Mens du har bunnpannen av, skifter du også elektropluggen inn til girkassen - den begynner å lekke olje på tidlige modeller av kassen og den sitter fast med et klips på innsiden så du må ha av bunnpannen for å komme til. Og når alt det er gjort er det kanskje like kjapt å flushe kassen siden du likevel har god tilgang til oljekjøler. Bestill 13l ZF olje eller tilsvarede fra UK. Converter? Vet ikke men kanskje? - napp ut stikkakslingene og skift "boot kit" til dem, de er sikkert harde i plasten nå. - glødeplugger - så om toppen må av så er den i alle fall lett tilgjengelig. - oljepumpe dersom motoren er fra bil innen feil VIN intervall (ref anekdoter om brudd ved bolt i oljepumpehuset etter skifte av regreim). - lufttanken - den lekker nok snart gjennom tusen mikroskopiske hull. - kanskje staget fra rattet ned mot styresnekke, visstnok et kryss som blir tregt der - eller den holder det kanskje bare å smøre godt opp... Og siden du har alt fra hverandre er det kanskje en bra tid til å legge opp strøm til Anderson kontakter under støtfanger bak og gjerne inni bilen også - det er vanskelig å føre ledninger skikkelig når alt er skrudd sammen. Kanskje 175A plugg under fanger og 50A inne i kabinen til kjøleskap, inverter og sånt. Det er visstnok ulike farger på Anderson kontakter for ulike spenninger, men virker som om alle bruker de grå uansett... Endret 6. november 2019 av karsteb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 6. november 2019 Forfatter Del Skrevet 6. november 2019 Takk for mange gode tips! Venter på at garasjeplassen skal bli klar, ser ut til at det er rett rundt hjørnet. Kommer til å lage en egen tråd med bilder osv når jeg går i gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 Motoren i PSA har ikke lik blokk/boltdeling mot gearkassen siden de står på tvers i bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 6. november 2019 Del Skrevet 6. november 2019 13 minutter siden, vegarj skrev: Motoren i PSA har ikke lik blokk/boltdeling mot gearkassen siden de står på tvers i bilen Men motoren fra Jaguar S-type passer flott Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 9 timer siden, YMK skrev: Men motoren fra Jaguar S-type passer flott ... Og har ikke blitt kjørt like hardt / med høy belastning som de i Discoene: når det er sagt er vel motor du kjøper overhalt? Må si jeg er misunnelig for fasilitetene dine, og for pågangsmotet! Ta gjerne masse bilder av prosessen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 S-type er i det minste lettere enn D3/4, og det er jo positivt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karsteb Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) Ikke mange videoene om karosseriløft der ute, men fant denne som er ganske ny. Dette er del 3 av flere, men det er her moroa begynner... RR Sport riktignok men det er jo samme bilen. https://www.youtube.com/watch?v=FQJUL5cIe1g Endret 8. november 2019 av karsteb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 8. november 2019 Forfatter Del Skrevet 8. november 2019 Sweet! Den har jeg ikke sett. Takk for tipset, skal studeres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 13. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2020 Da er endelig Discoen på plass i garasjen jeg har fått låne. Demontering og klargjøring for bodylift starter til helgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 Da sier man tvi tvi... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 14. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2020 Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusMorch Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Lykke til! Ta masse bilder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Venter bare på kaffi og befarings innvitasjon... he he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn1234 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 På 24.10.2019 den 8.32, Fjellmann skrev: Leste et forslag her inne om å hente en Jaguar S-type i Tyskland og plukke motoren av den. Mulig dette er den billigste løsningen for å få en fungerende byttemotor? Jeg bestilte en komplett ny motor til min lr4 for noen dager siden. Jeg måtte gi 129 000 for den ink frakt. Ble nesten billigere enn en overhalt motor.. hadde jeg valgt overhalt/brukt motor til 45000 kr så har jeg måtte byttet egr, dyser, spjellhus, sensorer, luftmålere+++++ totalen der kom på ca 100 000... så da valgte jeg ny motor med 3 år garanti.. Alt følger med, turboer, egr+++++ eneste jeg trenger er start motor og dynamo.. jeg skal gå over alt sv bolter og rust på rammen når jeg først holder på!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Ta masse bilder, og noter gjerne ned hva du gjør osv, så du kanskje kan lage en guide på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 Takk for lykkeønsker. Skal dokumentere så godt jeg kan. Motor ble sendt i dag. Bare å ta turen innom. Jeg reiser noen dager på vinterferie, men er på plass helgen om 1,5 uke for å gjøre en innsats. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 29. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2020 Blitt litt amputert dette, først influensa, så vinterferie, men har gjort litt. Demontert: Foran: Hjulbuer, innerskjermer, lykter, grill og støtfanger. Bak: Hjulbuer, innerskjermer, lykter, og støtfanger. I morgen kobler jeg fra det som må løsnes i motorrommet. Skal prøve å få tatt litt bilder av hva som må av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hahaug Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Lykke til videre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Dette fikser du! Ordnet med motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 1. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2020 Takk. Ja, motor er på plass. Kjøpte fra Gear&Motor i Skien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 Passet med besøk idag kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 1. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2020 Har trukket hjem for å se en fotballkamp.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.