Gå til innhold

D3 -06 Bodylift/motorbytte


Børre Michelsen

Anbefalte innlegg

Hadde avskrevet Discoen etter motorhaveri i sommer.

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/95508-motorhavari-discovery-3-2006-på-ferie-i-danmark/

 

Jeg manglet fasilitetene til å foreta et bodylift. Nå har det dukket opp en mulighet til å bruke et garasje/lagerhallanlegg med løftebukk bare 10 minutter unna der jeg bor, så da tenker jeg å ha en gjenoppliving av Discoen i løpet av vinteren.

 

Tenker å gjøre følgende:

 

  • Få løftet av body. 
  • Børste av overflaterust og få grunnet og malt rammen
  • Skifte bremserør
  • Skifte alle bærearmer
  • Skifte kompressor
  • Gå over og skifte evt andre rør og slanger under vannlinjen
  • Skifte til ny motor

 

Andre ting jeg bør tenke på når body er av?

 

Har forstått at det å løfte av bodyen ikke er en spesielt komplisert affære. Er det riktig oppfattet? Samme med selve motorbyttet. Er det noen store utfordringer ifm dette? Finnes det en grei manual på dette?

 

Er det noen som har noen gode tips til hvor jeg kan få tak i en nyoverhalt motor, evt tips om seriøse leverandører. 

 

Tips mottas med takknemmelighet. Om jeg går for dette prosjektet skal jeg selvsagt dokumentere så mye som mulig her på forumet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør definitivt som @jorgenht nevner angående turbo-boltene. De er tilnærmet umulig å komme til, med mindre man lager nytt verktøy :)

 

Utover det du nevner ville jeg også byttet stabstagforinger. Gått over / renset intercooler og radiator. byttet reimer all-over. Vasket, blåst ramma. Smurt opp bolter her og der, løsnet, byttet gjerne også. Er bolter som sitter som f. Som du lettere kan løsne, og smøre opp, så er dem fine å løsne neste gang man skal gjøre store innhog i bilen.

 

Angående motorer vet jeg ikke om noen leverandører. Du kan jo spare en del ved å bestille en strippa motor, hvor du flyttet over mye fra din gamle?

 

Kom forresten på at du burde byttet torque-converter, og kanskje gjort litt vedlikehold på convertern? 
 


 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for gode råd. Den posten på disco3 var akkurat det jeg trenkte på. Satt akkurat og leste litt om TC-bytte nå, så ja, den bør vel definitivt byttes når motor og gearkasse er splittet. Virker å være en relativ grei jobb? Det viktigste er tydeligvis å få den ordentlig på plass.

Endret av Børre Michelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å fått tilgang til -_-

 

Gjerne invitere på kaffi når du har Løft bodyen av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Børre Michelsen skrev:

Alle er herved invitert til kaffe under bodylift.:P

 

Hadde vært bra å få tak i en overhalt motor med garanti. Kommer til å legge ned en del tid og penger i dette.

 

Ingen som har noen gode erfaringer med pushere av motorer her i Norge? Evt utlandet?

 

Skiftet motor på min Disco 3, 08 modell i starten av 2018. 

Kjøpte overhalt motor fra Motor & gear AS her i Norge. De importerte igjen fra NWS motorservice i England. Jeg betalte kr. 62.000,- ink mva / frakt for motor inkl. nye glødeplugger. Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe noe med ordentlig garanti (Helst fra Norge hvor vi har 5 års reklamasjon).  As we speak står nå min disco 3 i lagerhallen ved siden av meg, pga nytt motorskifte. Reima hoppet av, og nytt motorhavari i sommer etter motoren var kjørt 20.000km. Takk gud for garanti :)  Jeg holder nå på med full rustbehandling av karosseri og ramme + diverse utskiftninger som turbo, bremserør osv. Benyttet sjansen og hentet bilen i to deler etter at verksted hadde skrudd fra hverandre bilen og tatt ut motor/girkasse.  Drittjobb med all rusten, med absolutt verdt det til slutt om man har planer om å beholde bilen. (Husk sett av mer tid enn du ser for deg til rustbehandling, om du vil ha det ordentlig) Kommer selvsagt an på hvor mye rust du har på bilen, men på min var det skikkelig gravrust flere steder, så måtte banke løst og slipe ned overalt, og steder som er vanskelig å komme til tar en evighet. Har du skikkelig sandblåsingsutstyr letter det selvfølgelig jobben mye! :)

 

 

 

20191018_201748.jpg

20191023_194728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pris fra motor og gear. Ca den prisen du nevner ink mva og frakt. Raskt og hyggelig svar. Motoren leveres uten turbo, starter og dynamo. Tenker at starter og dynamo kjøpes nytt, men hva med turboen? Kjøpe ny, eller få overhalt den som står på min motor nå? Regner med at det er en fare for at det kan ha kommet metallfragmenter i oljen etter havariet som kan ha gjort ugang i turboen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha byttet hele turboen når du først er i gang, det er et selskap på lillehammer som jeg kjøpte turbo av nå nylig (midt i et turbobytte med karosseriet på....). Hermes Norge, ekstremt rask levering, 12mnd garanti, og reklamasjonsretten oppå der. Turbo med MVA og hele bøttebaletten kom på rett i overkant av 6.000 - da slipper du å splitte turbo, eller noe mer dill-dall. 
 

og ja, kan være smart å gjøre dette for deg også, selv om oljefilteret skal ta hånd om det meste av spon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjapp respons hos Motor & Gear, og hjelpsom kar. Ville kjøpt nyoverhalt turbo, med pant i den eksisterende. Jeg kjøpte ny turbo til min nå ifm motorskifte, da det var mye slakk i den. Var vel rundt 7000kr ink. mva for en nyoverhalt turbo med garanti.

Starteren skiftet jeg ved forrige motorhavari :- ) Dynamo enda ikke skiftet, og bilen har nå rullet 300.000km, så holder vel en stund :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt god idè, og tviler på at den følger med motor, uansett om den følger med eller ei - du bør bytte om mulig!

 

Og i og med du har motor ute (som du har, når du får den) kan du ta den med til Svendsen eksos, eller  andre sveisesjapper - de lager en til deg for ca. 2500-3000 (maks). Koster en halv million ny fra fabrikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Børre Michelsen skrev:

Noen som har et tips til hvor jeg kan få kjøpt en torque converter? 

Kjøpte min av Bristol Transmision i sin tid. En forsterkes ZF utgave. Mener det kom på rundt 6000 inkludert pant, frakt og mva. 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kar i uk på fb som lager cross-over i rustfritt til levelig pris.

Hvis ikke kan du bytte flexirørene på den du har selv. Grei jobb hvis man sveiser røret i en jigg før man kapper flexirørene. Det er viktig at alt kommer tilbake i samme vinkler :)

 

Jeg ville ha åpnet transferkassen og byttet kjede/olje mens alt er fra hverandre. Det er også en fin jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...