Gå til innhold

Ex-millen - Rekrutten


jorgenht

Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

6 minutter siden, telindnor skrev:

Blir bra dette. Snart på veien :)

 

Nydelig arbeid og sveise-kunnskapene er på plass ser jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jorgenht skrev:

Noen timer i garasjen idag- bakre tverrbjelke sveiset på. Sivil versjon, til ville protester ovenfor her. blush

 

Må bare bøye til og tette under på ramma nå så. 
 

Har Biltema sveisetråd? Gikk tom for 0.8 og hadde ikke spiss for 1.0. Borret opp en spiss... vet ikke om det var heldig. 17BA5FB8-3360-498C-99DB-79786494F4CB.jpeg8BDF0C02-6E4B-4644-BF95-2E6E87C42E34.jpeg


Ser ikke ut som det gjorde noe nei, er jo bare mating disse spissene driver med uansett. 
 

Bra jobba forresten! Ser det er litt fabrikering for å gjøre ramma tett igjen, men det blir knallbra @jorgenht!

 

Mye som gjenstår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, snille ord! Hadde vært gøy om jeg kunne ta den med på kjøretur neste sommer. Orker ikke frister og stress- da går jeg lei. Greiere å ha noe å gå ut til, så slipper jeg være inne med fruen hele kvelden... 

 

Når jeg har sauet innvendig, lukker jeg ramma bak tenkte jeg. Erstatningsdelen var ikke rett på, litt kapping og bøying for å få det til å passe. 
 

Hva som gjenstår? Tja- når ramma er tett så blir det vel litt elektrisk og få start på den. Leste et råd fra @gautes om at bremser bør komme til slutt på et langtidsprosjekt, så da blir det vel sånn. Og litt foringer og ymse før jeg prøver meg på en EU-kontroll. Så litt er det jo :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jorgenht skrev:

@HåvardW Det klipte jeg av- da det så noe morkent ut. Tenkte å trekke bakover til lys og tilhengerkontakten etterpå. 
Blir ikke å beholde militære funksjoner som ikke trengs. Noe var nok fjernet før jeg overtok også.. 

 

Skjønner, det blir bra. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått til en liten runde på Ex milen igjen. 
Tar litt tid, selv om ingen har planer etter arbeid nå om dagen. Masse andre prosjekter. 
Tettet igjen ved baktravers, la på litt maling. BD742E6E-E97D-4741-BF95-DAA3ADED4B70.jpeg
Høyre og venstre. 68FEAF91-951C-4678-B6DF-EB0C28978B57.jpeg
Tenkte jeg skulle montere sammen det jeg har plukket av, mest shims og tanken foran. 
Så blir det en delebestilling, en foring før den kan stå på hjula igjen. 
Kan noen peke meg i riktig retning, evnt link til riktige bremser? Jeg tenkte jeg skulle ta bestillingen fra England, tross kronekursen. 
 

Spylertank? 
3A7B2508-95CC-494E-8F90-6916DEEBE2F0.jpeg

 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!

Jeg byttet alt av bremser bak på min ex mil i fjor. Jeg bestilte fra paddocks. Det er 11" tromler, det er vel det samme på alt av LWB bak. Tromler heter 576973. Foran skal det være samme bremser som 6-syl/V8. Forsvarets delebok sier 576974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg er ikke alltid fornøyd med sveisen, men da sliper  jeg ned til jevnt med begge emner og prøver litt til. 
 

Snilt med delenummer! @Lars Kolberg

 

Noen som vet om det må presse til på foringer i fjærene? Jeg har en gammel/ny fjær liggende og presset ut den for å se om den passer Exmill. Passet jo ikke sånn utrolig bra akkurat. Det er kanskje flere typer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tullerusk ett øyeblikk. De fremre står selfølgelig i fjøra.:)

 

Eldgamle foringer blir fort slarkete når bilen blir brukt. Slakke i foringer gir akslingene mulighet til sideveis vandring som igjen gjør at du må gjete bilen mye.

 

I det minste sjekk dem grundig og vurder bytte.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten innsats på kveldene siste uka. Gjort litt smått. Festet festeørene på ramma til karosseriet. Samt utjevningslissene på disse. 
 

Ny drivstofftank på plass, og nye slanger for påfylling og lufting. Foran. 
201CE0C0-616A-492E-8E2D-F833AD56BC7A.jpeg
 

D6A94565-2A18-4E4B-8F06-9F44C29260C9.jpeg


Byttet et par kjølevæskeslanger i motorrommet. Relativt morkne. Må ta den nedre med rar sving på også. 
 

Og litt forfengelighet: 

8E8C395A-001A-49C5-A520-F0C3AC2FEED5.jpeg

Skvettlapper bak. Gøy. 
Idag satte jeg på bakhjula og fjernet støttebukker så jeg fikk rulla den unna og sopt/støvsugd. 
Og rullet tilbake. Bremser subber. 
 

Tenkte jeg fikk sette den på bukker igjen og av med alle 4 hjula- litt lettere å krype rundt under der da. Strekke litt kabel bakover- erstatte den som gikk med da jeg sveiset i ramma. 
Handle batterier og bensin før jeg forsøker få start. Så får det bli akslinger,pokaler og bremser etterhvert. 
 

 

89D7ED9B-C125-4A7E-9BDB-57D7B79A6931.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som vil tipse om kabel jeg kan bruke bakover til lysene og hengerkontakt? 
Jeg kappet jo den som gikk inni rammen underveis- og tenkte jeg skulle skjøte den samt legge den utvendig på rammen. 
Finner bare 1,5 kvadrats kabel beregnet for dette på Biltema. Hvor finner jeg 2,5? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har handlet batteri til sin egen Exmil i det siste? Usikker på hva som passer, og søk på forumet gir 307 sider. Fant et artikkelnummer fra Biltema i en av dem- men det har gått ut. 
 

Noen med er nyere artikkelnummer? 
 

Kan nevne at batteriene er flyttet bak i kassen baki, men det skal ikke ha noe å si.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...