Gå til innhold

Webasto - hvilken temperatur kan man forvente?


Tore LR

Anbefalte innlegg

Har thermotop C i en td5 defender. Den virker forsåvidt som den skal, varmer kjølevannet og jeg får start, selv på kalde vinterdager. Men, jeg lurer på om det kan være noe feil som påvirker max temperatur. Jeg får bare såvidt utslag på tempmåler (står øverst på det blå) og varmeapparatet i bilen gir bare såvidt lunk selv om det er rundt null grader ute. Jeg har søkt litt i dette utmerkede forum og ser noen rapporer om temp på kjølevannet opp mot 70 grader etter å ha kjørt webasto, noe min bil ikke er i nærheten av. Ser også i dokumentasjonen på thermotop C at den skal varme opp til 71 grader. Kan det være dårlig sirkulasjon eller noe annet som gjør at min ikke blir varmere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tilsvarende opplevelse som deg.

Sjekk tråden: 

 

 

Min webasto termo. C var nok ikke blitt brukt så mye.

Etter å ha kjørt den ganske lenge og mye, så ble den bedre og bedre. Min teori er at den hadde sotet seg ned og trengte å få kjørt seg godt.

Den fungerer mye bedre nå, så tvangskjører jeg den ganske ofte også.

 

Men den gir nok ikke sommertemperatur inne i bilen uansett. Det fikk jeg først etter det ble montert en airtop 2000 som nå gir tropisk følelse i bilen. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette jeg synes er litt rart. Ser flere som rapporterer om "litt lunk", mens andre igjen beskriver varm kupé og kjølevannstemp på 70 grader.. Jeg har helt nytt varmeapparatregister, så den biten skulle være i orden. Sjekket også luft i anlegget, nada. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere blitt tipset om en som heter Jan Erik som jobber hos Horten Bil og Båtelektro. Han skal være veldig dyktig på webasto. Dette er jo et stykke unna Elverum, men du kan jo høre om du får tak i han.

Jeg har dessverre ikke kontaktinfoen hans.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rørt min på 230 000 km annet enn en rens for endel år siden.

Den brukes flittig og gir god varme innvendig,110 DCPU, hvis jeg starter den 30 min før kjøring.

Tempnål står på bånn de første 500meterne før den legger seg litt under "normal".

D2 litt tregere på alle måter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tore LR skrev:

Tusen takk for innspill. Jeg skal fikle litt. Hadde vært moro å høre om noen faktisk får thermo top c opp mot arbeidstemperatur.. 

Jeg har thermo top C i min Defender puma og i min BMW med 3l diesel. Gir god varme i begge bilene. Men BMWen blir mye varmere inni. Men i denne er det designet for å varme kupeen. I Defender td5 tror jeg mye av effekten fra dieselvarmer går med til å varme motor/varmetap i kjøleanlegget før den klarer å varme kupe. I tillegg er vel ikke ventilasjonsanlegg i Defender td5 verdens beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke et av triksene på Defender å åpne gjennomgangen i torpedoveggen for å få litt mer av luften fra viften inn i kupeen? I D2 så blir det bra varmt med Webasto + Td5 men kupeen i en Defender er vel større og ikke like tett :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...