Elvehundre Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Tja, kunne jo skrevet dette under forumtransport. Men tenkte det passet bra her på Åpen post. Ser på nyheter at det sendes kjøretøy til Afrika, og sikkert andre steder også. Dette er ikke noe nytt, transporten har foregått i mange ti-år. Vi vet jo at LR fra Norge har blitt sendt til Afrika. Dette har vært stor butikk, jeg som bor ved Svinesund har mange ganger i mange år sett biltransporter full av kjøretøy av alle slag på tur ut av landet. For sikkert 40 år siden var Peugeot det merket som ble sendt ut. Kan også nevne Mercedes lastebiler. Osv. Osv. Men.... Hvordan kan man forklare at det koster kr. 9000,- (står på NRK sin nyhetsside) å sende en bil fra Bergen til Afrika. Sende med båt, laste om, sende med biltransport, ferge, kjøre til Tyskland gjennom Danmark, laste om, båt til Afrika. Ni tusen kroner! Sendte en LW i sommer fra Halden til Hammerfest. Kostet like under kr 14.000,-. Og Andreas tok buss til Hammerfest og hentet bilen til Alta. Skulle vi betalt frakt helt til Alta hadde det blitt 6-7 tusen til. Altså ville det kostet over dobbelt så mye enn å sende kjøretøy til Afrika. Båttransport Trondheim til Hammerfest var priset til ca 10 tusen. På en båt som går med annen frakt. En pris høyere enn totalkostnaden for en tur Bergen-Afrika. ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn som er sykmeldt med vond rygg og akkurat nå grinete over fraktekostnader her i Norge PS! Skulle forresten transportert 4 16-tommers felger fra Halden til Alta. DS PS 2 Da jeg reiste fra Alta hadde jeg litt mye ekstra baggasje med. Gikk på Postkontoret og tenkte å sende en stor pakke. Var billigere å ta med ett ekstra kolli på flyet. Reiser alltid med SAS hvis det er mulig. DS 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Oppoverbakke nordover , vet du. Prisene tur og evt. returlast henger sammen, høykostland,HMS,utflagget båt og mannskap, mm. Men det er drøyt , ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Synest frakta har blitt frykteleg mykje dyrare siste åra. Eg forstår jo at folk skal ha for bil, drivstoff, arbeidstimar osv. Men likevel. Før var det ikkje mva på frakt, heller. Der kom det jo ein ekstra sum attåt. Som mva-registrert kan eg føre opp frakt i næring og føre det til fråtrekk i næringsinntekta og få refundert mva. Likevel er eg blitt meir restriktiv til å kjøpe brukt utstyr sidan frakta gjerne kostar meir enn utstyret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Ikke, mva på transport i utlandet. 25 % der. Storkunderabatt 30-40 % der. Utenlandske vogntog og sjåfører, 30-50% der. Sum, 115%. Altså fortjeneste på å sende biler til Afrika...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Bergen - Marokko 4551 km x 1 ( Full retur med overlasta båt, bil, alle vil til Norge ) Halden- Hammerfest ( Norge ) 2286km x 2( tom retur, dæm reise jo ikke sørover )=4572km + bompenger +piggdekkavgift+norske drivstoff priser Ja da er det jo både lengere og naturlig nok dyrere. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 2 timer siden, Elvehundre skrev: Reiser alltid med SAS hvis det er mulig. Amen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Fordi vi er villige til å betale så mye, dvs alt for mye. Alt er veldig dyrt i Norge, vi er sånn ca verdens dyreste land. Jeg fikk hentet Disco 3 min i Oslo, kjørt den til Køln for service, hentet etter service og levert hjemme på døra for kr 6900,-. Kom meg innenfor en storkundeavtale. Fikk et trailerlass med vinduer fra Litauen til Oslo, samlet pris på frakt, fortolling og slikt, kr 5000,-. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Fikk et tilbud på RORO for ett år siden på 1300 USD Southampton - Port Kembla/Sydney. 78 dager, vel og merke en vei....men, nesten billigere enn å leie garasje i Oslo. 1stk bil, selvkjørende - måtte vel og merke være helt tom for bagasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Internasjonal sjøfrakt er latterlig billig. I tillegg bruker disse eksportørene de billigste skipene og stiller ingen krav utover at lasta skal fram. Det er dyrere å få en 20fots container fra Oslofjordområdet til Kristiansund enn det er å få den fra Kina til Oslo. Billig sjøfrakt gjelder forsåvidt langs norskekysten også, så billig at det knapt er en norsk flagget skute å se og enda færre nordmenn ombord. Prisen for bulklaster per tonn på kysten ligger på ca det samme som den gjorde for 10-15år siden. Race to the bottom. Samme skjer på veiene, billigbilligbillig. Alle er fornøyde. Helt til ens egen jobb er borte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.