Gå til innhold

Transportkostnader


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Tja, kunne jo skrevet dette under forumtransport.

 

Men tenkte det passet bra her på Åpen post.

 

Ser på nyheter at det sendes kjøretøy til Afrika, og sikkert andre steder også. Dette er ikke noe nytt, transporten har foregått i mange ti-år. Vi vet jo at LR fra Norge har blitt sendt til Afrika. Dette har vært stor butikk, jeg som bor ved Svinesund har mange ganger i mange år sett biltransporter full av kjøretøy av alle slag på tur ut av landet. For sikkert 40 år siden var Peugeot det merket som ble sendt ut. Kan også nevne Mercedes lastebiler. Osv. Osv.

 

Men.... Hvordan kan man forklare at det koster kr. 9000,- (står på NRK sin nyhetsside) å sende en bil fra Bergen til Afrika. Sende med båt, laste om, sende med biltransport, ferge, kjøre til Tyskland gjennom Danmark, laste om, båt til Afrika. Ni tusen kroner!

 

Sendte en LW i sommer fra Halden til Hammerfest. Kostet like under kr 14.000,-. Og Andreas tok buss til Hammerfest og hentet bilen til Alta. Skulle vi betalt frakt helt til Alta hadde det blitt 6-7 tusen til.

 

Altså ville det kostet over dobbelt så mye enn å sende kjøretøy til Afrika. Båttransport Trondheim til Hammerfest var priset til ca 10 tusen. På en båt som går med annen frakt. En pris høyere enn totalkostnaden for en tur Bergen-Afrika.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) som er sykmeldt med vond rygg og akkurat nå grinete over fraktekostnader her i Norge

 

PS!

Skulle forresten transportert 4 16-tommers felger fra Halden til Alta.

DS

 

PS 2

Da jeg reiste fra Alta hadde jeg litt mye ekstra baggasje med. Gikk på Postkontoret og tenkte å sende en stor pakke. Var billigere å ta med ett ekstra kolli på flyet. Reiser alltid med SAS hvis det er mulig.

DS 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest frakta har blitt frykteleg mykje dyrare siste åra. Eg forstår jo at folk skal ha for bil, drivstoff, arbeidstimar osv. Men likevel. Før var det ikkje mva på frakt, heller. Der kom det jo ein ekstra sum attåt.

Som mva-registrert kan eg føre opp frakt i næring og føre det til fråtrekk i næringsinntekta og få refundert mva. Likevel er eg blitt meir restriktiv til å kjøpe brukt utstyr sidan frakta gjerne kostar meir enn utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke, mva på transport i utlandet. 25 % der.

 

Storkunderabatt 30-40 % der.

 

Utenlandske vogntog og sjåfører, 30-50% der.

 

Sum, 115%. Altså fortjeneste på å sende biler til Afrika......:lol::wub::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen - Marokko 4551 km x 1 ( Full retur med overlasta båt, bil, alle vil til Norge :)

Halden- Hammerfest ( Norge ) 2286km x 2( tom retur, dæm reise jo ikke sørover :P)=4572km + bompenger +piggdekkavgift+norske drivstoff priser

 

Ja da er det jo både lengere og naturlig nok dyrere.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er villige til å betale så mye, dvs alt for mye. Alt er veldig dyrt i Norge, vi er sånn ca verdens dyreste land. 

 

Jeg fikk hentet Disco 3 min i Oslo, kjørt den til Køln for service, hentet etter service og levert hjemme på døra for kr 6900,-. Kom meg innenfor en storkundeavtale.

 

Fikk et trailerlass med vinduer fra Litauen til Oslo, samlet pris på frakt, fortolling og slikt, kr 5000,-. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internasjonal sjøfrakt er latterlig billig. I tillegg bruker disse eksportørene de billigste skipene og stiller ingen krav utover at  lasta skal fram.

Det er dyrere å få en 20fots container fra Oslofjordområdet til Kristiansund enn det er å få den fra Kina til Oslo. 

 

Billig sjøfrakt gjelder forsåvidt langs norskekysten også, så billig at det knapt er en norsk flagget skute å se og enda færre nordmenn ombord. Prisen for bulklaster per tonn på kysten ligger på ca det samme som den gjorde for 10-15år siden.

Race to the bottom.

 

Samme skjer på veiene, billigbilligbillig. Alle er fornøyde. Helt til ens egen jobb er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...