Gå til innhold

Norsk Vinter og taktelt - Erfaringer? Hva er mulig 2019/2020...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse flytting fra kalde Østlandet (mellomlanding 6 år i Trondheim) og til et enn så lenge varmt Rogaland ønsker jeg å gjøre litt mer ut av weekend-camping med fruen (som til nå ikke er ekstremt giret på den type hobby - spesielt om været er dårlig...men er åpen til å bli med.) 

Jeg tenker hard-shell taktelt som er enkelt å slå opp og alltid er klart. Trenger ikke å tenke på regntungt bakketelt som må pakkes sammen, henges opp og tørkes eller underlag som er våt eller full av snø. Ei har jeg ikke lenger tørkeplass for telt da vi leier en liten sokkel i byen, men jeg har mulighet til å la bilen stå inne på jobb med teltet oppslått for tørking etter bruk. 

Teltet blir stort sett værende på bilen. Derfor tenker jeg også at klimaet vil være for fuktig for de tradisjonelle takteltene.

I tillegg så er erfaringen min fra turer over fjellet at det finnes veldig få flate områder som er egnet bakketelt, og er det flatt er området ofte gruset eller asfaltert for å være egnet for bo-bil å kjøre til siden og campe. Sist gang kjørte jeg derfor 2 timer lenger enn planlagt for å få ned teltpluggene. Vet om ei her hjemme som ikke hadde funnet seg i det for å si det sånn...... ^_^

 

Men hvordan er egentlig taktelt i minus-grader? I to-sifra blå er vi nok ikke på tur uansett, men jeg ser vel for meg at vi har mange helger med "nullføre" og tilsvarende frem til vårsola er tilbake. 

Etter flere telturer fra årets vår og sommer er erfaringen at vi i bakketeltet hadde det meget godt og varmt, men vedkommende (Lars?:) hadde det noe kaldere på toppen av taket, noe det naturligvis vil være, men hva er egentlig folks erfaringer?

Er et slikt innkjøp noe jeg bør unngå, og heller spare fruen for kalde netter, eller kan dette fungere veldig godt? Er selv vokst opp med lavo og -10grader så jeg er godt vandt med å være ute uansett, og med godt utstyr holder man varmen, men dette skal jo også være trivsel! :)

 

Ser proff-telt er ute med en nytt skibokstelt med ekstra innerduk for isolasjon. Et sånnsett 4-sesongs taktelt. 

Hva tror folket om dette? 120 størrelse eller 140? Mindre telt er lettere å varme opp, men for trangt for 2?

https://profftelt.no/produkt/profftelt-xtreme-140-skycamp-4season-nyhet/

image.png

 

Jeg drømmer om det såkalte IKamper teltet som er kommet på markedet, med flott stor awning, enkelt oppsett og MYE større innvendig. 

Men dette er ganske mye mer kostbart og vil kanskje være kaldere for Norsk vinter. Eller ikke?

 

image.png

 

Leter på nett og Youtube og finner masse flott informasjon, men hvordan australierne oppfatter teltene er ikke så relevant og mange av amerikanerne påstår full blizzard og helt ekstreme forhold med lett snø-driv og 2 varmegrader..... så jeg tar ikke dem på ordet heller... :P

 

Takker for erfaringer og forslag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke taktelt selv, har som deg en samboer som ikke er like gira på sånn tur. Samt 3 barn. Men- man kan drømme.. 

 

I hvert fall, jeg er innom og leser, og drømmer, på Overlanding.nu i blant. Kjenner igjen noen navn fra dette forumet der og. Blandt annet @iknutis, som jeg ser er en racer på testing- på et tredje forum også for så vidt. 
 

Taktelt-tråd.

 

Her er en tråd om taktelt, som du kan skumme mens du venter på fler svar herfra? 
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jorgenht skrev:

Jeg har ikke taktelt selv, har som deg en samboer som ikke er like gira på sånn tur. Samt 3 barn. Men- man kan drømme.. 

 

I hvert fall, jeg er innom og leser, og drømmer, på Overlanding.nu i blant. Kjenner igjen noen navn fra dette forumet der og. Blandt annet @iknutis, som jeg ser er en racer på testing- på et tredje forum også for så vidt. 
 

Taktelt-tråd.

 

Her er en tråd om taktelt, som du kan skumme mens du venter på fler svar herfra? 
:)

 

Flotte greier - takk! Jeg så for meg at vi kan være flere i samme båt her ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en defender også eller har jeg misforstått? Jeg vurdere å bygge en kasse å sove oppe på i nye discoen med madrass. Kanskje litt ekstra isolasjon i vegger og tak. Ordne til isolasjons «gardiner» til vinduer av sølv folie sak som man bruker om vinteren til bobiler da de er litt tykkere en de fra biltema. 
 

Hadde jeg hatt defender så hadde det vært min garanterte løsning. Mer isolasjon og kanskje en varmekilde ala bobil som kan bruke litt gass. Du kjører jo med en 5kg på taket på RR’en om jeg ikke husker feil og bobilfirmaer har allerede den løsningen for å ha en fordeler/ forgreiner slik at får varme til gass ovn og gass til ovnen din for koking.
Hater å fryse selv og fruen er ikke veldig begeistret for det heller men, gass varmer og en bobil med laber isolasjon funket som fjell når vi lekte oss i havet i lofoten i høstferien.

 

Hilsen Andreas

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Adventure skrev:

Har du ikke en defender også eller har jeg misforstått? Jeg vurdere å bygge en kasse å sove oppe på i nye discoen med madrass. Kanskje litt ekstra isolasjon i vegger og tak. Ordne til isolasjons «gardiner» til vinduer av sølv folie sak som man bruker om vinteren til bobiler da de er litt tykkere en de fra biltema. 
 

Hadde jeg hatt defender så hadde det vært min garanterte løsning. Mer isolasjon og kanskje en varmekilde ala bobil som kan bruke litt gass. Du kjører jo med en 5kg på taket på RR’en om jeg ikke husker feil og bobilfirmaer har allerede den løsningen for å ha en fordeler/ forgreiner slik at får varme til gass ovn og gass til ovnen din for koking.
Hater å fryse selv og fruen er ikke veldig begeistret for det heller men, gass varmer og en bobil med laber isolasjon funket som fjell når vi lekte oss i havet i lofoten i høstferien.

 

Hilsen Andreas

 

Godt du følger med Andreas! :)

Joda, Defenderen ble sendt fra Trondheim med båt i går og bør være her om ikke så alt for mange dager. Den trenger en del skruing før den er klar for EU-kontroll. Planen var å ha den utenfor huset og småpusle med ting utover kveldene. Men det viser seg at vi ikke har gateparkering utenfor leiligheta slik lovet, så da forsvinner dessverre den muligheten... Bruker derfor tiden med større skippertak enkelte dager på jobben for å få den fort ferdig istedenfor å kose meg med den gjennom vinteren som egentlig var planen. Kanskje jeg setter bort noe til verksted også....

Fruen vil dessverre ikke nærme seg den bilen, så å få henne på tur i den er heeelt uaktuelt. 

Derfor litt spent på hva som skjer videre ettersom bilde har endret seg litt fra vi flyttet fra Trondheim. 

Planlegger derfor tur i Discovery Sport. Men vurderer også å skifte ut den i en L322. :)

 

Tenkte faktisk samme tanke som deg angående classic'n som har gasstanken klar som du sier. Har vurdert sterkt å lage et pop-up tak ala alu-cab og har lagd noen tegninger rundt det, men bilen vil fortsatt bli værende på Østlandet og må oppgraderes både her og der for at jeg skal få med fruen. Så det vil i så fall være en langsiktig plan...

Så er det alt det der med verdi, "skal man bygge om?" osv osv. Blir jo bare gal av å gå frem og tilbake med disse valgene. Bygge om til moderne EFI eller ikke... Motoren starter jo på første sekund, og slik har den alltid vært, uansett 35 plussgrader eller 15 minusgrader. Så jeg tror jeg lar det være med en tanke. 

 

Drømmen for den bilen vil om to år være: 

- Overlandturer og offroad på sommeren. 

- Mer besøk i Elvedalen. 

- Fisketurer i fjellet og snøbrøyting på tunet om vinteren. 

- Småflikking i varm garasje på vinteren. :)

 

Litt avsporing, men det må være lov! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale mæ om taktelt eller ikke.

 

Æ vil bare si at det er bra dere har planer og ideer. Noe skal man bruke hjernen til, drømmer er ikke det værste. For husk, en som har 10 ideer får til kanskje 3-4 av dem. En som ikke har noen ideer eller har en eller to, den personen får sjelden til noe.

 

I og ved verkstedet har æ nå 6 biler og noen motorsykler. En bil er i full drift, med lett normalt vedlikehold (og litt unormalt vedlikehold etter Rudskogen-turer blush), 2 biler går av og til, en er helt i deler. Men æ e sikker på at æ får alle i gang, framdriften er ganske grei (grei nok) og hvert år får æ ferdig noen prosjekt.

 

Prosjekt som har vært drømmer og ideer.

 

Så, æ støtter opp om kreativiteten.

 

Og æ tror man kan få til en bra campingløsning i mange forskjellig typer biler. Også for «vintercamping». Nå er det litt forskjell på vinteren i Stavanger og i Alta.

 

Hørte forresten at Andreas har skiftet fra shorts til lang bukse. Jaja. Shorts eller ikke bør styres av temperaturen, ikke av kalenderen. 
 

Ønske aill ein fin dag full av ideer og tanker

hilsen

Henry Arnfinn :)

11 minutter siden, KennethA skrev:

Du trenger bare kjøpe deg en dieselvarmer fra kina, en koffert, tank, batteri så kan du bygge deg en bærbar varmer.

Ellers får du dem på ebay.

 

1.jpg

 

2.jpg


Det var en flott innretning. Kobler du lengre slange på eksosen for å få gassene langt unna der du er?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Erik Iversen tror jeg du finner en løsning på hva du trenger og ønsker. Men er aldri lett det der. Hadde jo noen planer med min forrige som jeg begynte på men som valgte å selv avslutte sitt eget liv som funk kjøretøy. 
Som @Elvehundre sier så har man mange ideer og noen kommer til live andre forblir ideer og det er kanskje greit.

 

Synd ho ikke vil nærme seg Defenderen, men kanskje greit å ha noe for seg selv også. Hehe.

Har ikke den utfordringen her, her er det så lenge den ikke har skilt er det ikke noe å samle på:D Kanskje ikke slik ho sier det men poenget er det samme. 
Ikke vet jeg kanskje di endre mening om di flotter den opp litt. Defenderen altså. Hehehe

 

@Elvehundre stemmer at jeg har sluttet med shorts og begynt med jakke. Dette skjedde siste uka i September. Men fikk hjelp av en i shorts å hente bilen 30 sept så det er ikke forseint enda. Men  nå skal jeg ikke ødelegge tråden din. 
 

Men camping inni bilen eller telt på utsiden er nok min vei å gå. Budsjett overlanding:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elvehundre skrev:

Så filmen i en annen tråd her på forumet om engelskmannen som kjørte en gammel Rolls Royce opp forbi Polarsirkelen i slutten av februar.

 

Hva med en campingombygd Rolls Royce? Status;).

 

H A

 

 

Ikke en hvilken som helst engelskmann du så der. ;) han har mange fine video om Land Rover også. 

Flott varmer @KennethA

Er også spent på eksosen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er at det er fullt mulig å vintercampe med noen typer taktelt. Min erfaring er fra Maggiolina hardskalltelt i noen versjoner. 

Maggiolina er jo ganske bra isolert i skallet fra start, men der stoffet er trengs det mere isolasjon, noe de leverer som orginalt tilbehør for noen ekstra kroner. 
Hadde ett oppsett for 10-12år siden med teltet på skaphengeren og webasto i kassen på draget, som fungerte flott til vinterbruk :)
Overnattet på haukelifjellet i godt under 20minus og storm, og fortsatt hadde jeg det behagelig innendørs (men trodde alt skulle bli ødelagt av været). 

Jeg liker den løsningen til Ikamper, men er noe usikker på hvordan disse teltene tåler snø (eller mye regn). Personlig liker jeg å ha det harde skallet mot himmelen, da erfaring viser at dette gir det tørreste teltet i dårlig vær. 
Idag får man jo kjøpt luftvarmere fra kina som koster nesten ingenting, ferdig bygd med tank og fjernkontroll slik bildet viser. 
Jeg bruker en slik løsning idag, men er ikke ferdig med tilpassingen til dagens oppsett enda på grunn av mye annet som tar tiden. 
Men varmeren virker som den skal i test. 
Hos oss blir den brukt til å varme oppholdsrommet på kvelden, og teltet på natten. Termostat er kjekt å ha, og det hadde jeg på den gamle løsningen også. 

2Kw varme er tilstrekkelig til å ha det behagelig i kulda, men 1Kw holder  i en ren sovesituasjon antar jeg. 
 

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard magiolina uten ekstra isolasjon duger fint i temperaturer ned imot 2 - 3 minus, så lenge du har en god dundyne (og eventueølt ett ekstra teppe) samt gidder å sove med lue (bruker en avdanket balaklava da de sitter greit på :huh:)

 

Angående bredden, 130 teltet funker fint om mann er glad i å ligge tett og ikke snur seg for ofte om natta, ellers gir 160 teltet samme komfort som senga hjemme. 

 

Jeg har byttet ut orginal madrassen med bedre skumgummi madrasser samt en god over madrass. stjeler litt av plassen til sengetøy og gjør at man må være mere nøyaktig når man pakker teltet. men ekstra komfort er værdt det.

 

Planlegger å lage en slik gardin av slikt sølvfolie stoff til å hekte utenpå for ekstra isolasjon, men har sålangt klart meg fint med dundyna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erik Iversen skrev:

Såklart. Tror et godt isolerende liggeunderlag oppå madrassen er et must også :)


Vi har lurt litt på å ha isolerende liggeunderlag under madrassen, er det noen som har testet om det fungerer? Vil gjerne ha komforten fra madrassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 20.28, jorgenht skrev:

I hvert fall, jeg er innom og leser, og drømmer, på Overlanding.nu i blant. Kjenner igjen noen navn fra dette forumet der og. Blandt annet @iknutis, som jeg ser er en racer på testing- på et tredje forum også for så vidt. 

 

Dette med bilinteresse er rimelig altoppslukende for enkelte. :) 

 

Jeg er ingen stor vintercamper, men jeg trives godt fra mars-oktober, og har sniffet på temperaturer ned på tosifret.
Min erfaring er at soveposen og underlaget er mye viktigere enn teltduken. Det er så lite varmetap fra en kropp i en god sovepose i løpet av natta, at temperaturen i teltet ikke ligger spesielt mye høyere enn den er ute uansett.

Jeg mener at en lavo med vedovn er det optimale for vintercamping, men jeg er heller ikke bekymret for å ligge i vanlig telt om det er 0-10 minus. Jeg bruker sovepose fra norske Isbjørn (isbjorn.no) og den er behagelig ned til ca -6. Fra -6 til -10 bør jeg gjøre litt forarbeid, som å legge en varmeflaske i fotenden, hvis ikke kan det bli litt kjølig til beina.
Skal jeg ligge i temperatur under -10 ville jeg gått for en modell uten glidelås, for der merker man også varmetap.

 

Når det gjelder taktelt har jeg snakket med mange, og prøvd noen få modeller selv. Og det er ingen tvil om at et hardshell-telt gir mindre våt duk som må tørkes.
Det er også vesentlig raskere å sette opp og plukke ned, noe man setter pris på om man bare skal ha korte overnattinger, eller vil ha dagsutflukter fra leiren.
Når det er sagt vil også et softshell-telt tørke veldig raskt når man setter det opp i plussgrader og evt litt vind. Naboen min gikk ut i lunsjpausen på jobb og felte opp teltet for å få tørket det på mandag etter at han hadde vært på helgetur.
Selv er jeg stor av vekst, og 1.20 var veldig romslig for meg alene. Jeg kjenner flere som er tynnere og som sover 2 i et slikt telt. Man tar gjerne litt mindre plass når man ligger i sovepose, enn når man ligger i seng under dyne. Alu-cab sine taktelt er jo kjent for å være i verdensklasse når det gjelder holdbarhet, og de er 1.40 brede og der ligger to normale voksne veldig behagelig.

iKamper sitt telt er veldig stort, og det er bra kvalitet. Men det blir også mye duk som skal tørkes. Jeg hadde ikke kjøpt et slik, med mindre jeg skal ha hele familien på tur nedover Europa.
Da tror jeg det hadde vært perfekt.

 

Jeg vet også om flere som har isolert bunnen i sitt hardshell-telt med varmereflekterende matter. Usikkert om de merker så mye av det temperaturmessig, men det gir litt ekstra demping da madrassene i de fleste billige hardshell-telt er litt tynn.

 

Jeg liker godt mange av detaljene på det nye teltet til Profftelt, som at overgangen mellom duk og bunnen av teltet er dekket med en egen stripe med duk, som forhindrer at det legger seg vann der når det regner, som igjen trekker inn i duken. Det er flere slike små detaljer som skiller Profftelt fra de enda rimeligere kina-teltene, som gjør at man setter pris på det om man har prøvd begge. Det eneste jeg er skeptisk til, er det vinduet i taket. Ikke har jeg behov for vindu i taket, og jeg frykter at det kan bli et fremtidig lekkasjepunkt. Ellers ser det veldig bra ut, og jeg kunne godt tenkt meg å testet det.

 

Når det gjelder varmere er Mr Buddy heater veldig populær. Ikke nødvendigvis for å ha den stående hele natten, men det kan være greit å forvarme teltet før man legger seg.
https://www.ebay.com/itm/Mr-Heater-Buddy-225-sq-ft-Propane-Portable-Heater-9000-BTU-/283408486609?ef_id=Cj0KCQjwoqDtBRD-ARIsAL4pviB2FeWaX1qpKw4xSqrXyEfCfAo4RnhUXTF2jo8YIpbPh44jnfNuGNMaArmJEALw_wcB:G:s


6D98EE7B-1655-43E9-ADD8-005FDEE36D16.thu

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, smejan skrev:


Vi har lurt litt på å ha isolerende liggeunderlag under madrassen, er det noen som har testet om det fungerer? Vil gjerne ha komforten fra madrassen..

 

Sats på de ortopediske fjærene som selges til teltet. 

Da får du litt isolerende luft under madrassen, og den blir mye bedre å ligge på i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min noe begrensede erfaring med utesoving vinterstid tilsier isolasjon nærmest mulig soveposen.

Ikke i taktelt men i nesten all annen setting.

Viktig med soveplass i vater da underlag stort sett er glatte.

Forvarming er absolutt et stort pluss.

Men det viktigste av alt er å ikke begynne å fryse.

Litt kjølig = tiltak straks.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser litt om puste egenskapene i stoffet brukt i takteltene fra Autohome ( overland, overzone, airtop, maggiolina, colombus ) vs de andre, ja så skjønner du hvorfor dette velkjente italienske merket koster nokså mye mere enn de andre etterligningene.

De andre er kanskje også tette mot regn, men fuktighet skal også kunne komme ut - det er det som er tricky og som er helt kritisk for ett sunt " inne " klima.

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Brage skrev:

Hvis du leser litt om puste egenskapene i stoffet brukt i takteltene fra Autohome ( overland, overzone, airtop, maggiolina, colombus ) vs de andre, ja så skjønner du hvorfor dette velkjente italienske merket koster nokså mye mere enn de andre etterligningene.

 

Det er sant, men man må vurdere bruken og behovet opp mot prisen mener jeg. Til hobbybruk fungerer det helt fint med et rimelig merke, men de fleste jeg kjenner som har over 20 netter i teltet i løpet av sesongen velger å gå til innkjøp av merkevare. Kondens kan man også oppleve på de dyreste merkevarene, jeg passer alltid på å åpne ventilasjonen når jeg ligger i telt og opplever det ikke som et problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, iknutis skrev:

 

Det er sant, men man må vurdere bruken og behovet opp mot prisen mener jeg. Til hobbybruk fungerer det helt fint med et rimelig merke, men de fleste jeg kjenner som har over 20 netter i teltet i løpet av sesongen velger å gå til innkjøp av merkevare. Kondens kan man også oppleve på de dyreste merkevarene, jeg passer alltid på å åpne ventilasjonen når jeg ligger i telt og opplever det ikke som et problem. :)

 

Veldig viktig den der. Alt til sitt bruk. Kan ikke forsvare et telt til 40k som bare blir brukt noen få helger i året (i verste fall.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Iversen skrev:

 

Veldig viktig den der. Alt til sitt bruk. Kan ikke forsvare et telt til 40k som bare blir brukt noen få helger i året (i verste fall.) :)

 

Pris er ikke så viktig, men kvaliteten spiller faktisk en stor rolle. 

Ett kjipt telt vil gi en dårlig opplevelse, og vil dermed bli brukt ei helg eller to i året. 

Mens ett telt av bedre kvalitet vil ofte gi bruksglede, som igjen medfører at teltet blir mye brukt. Skal du overbevise din partner, er nok ikke den billigste løsningen svaret ;)

 

Det teltet vi har idag var dyrt, men nå i år passerte vi 230 overnattinger i det, og da er døgnprisen plutselig meget akseptabel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...