krokansjefen Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Først av alt, følger den andre tråden med argusøyne, men velger å starte en ny tråd da symptomene ikke er helt like. -03 Defender 110, P15-motor - Bilen min har dårlig drag over hele registeret, spesielt når kald. - Ingen feilkoder ut over standard (automatgir ++) - turbotrykk avlest på Nanocom er da typisk 0,5-0,6 bar, og går ikke over dette. - Den blir bedre noen ganger når varm, får den da opp i 1,1 bar turbotrykk - Innimellom merker jeg en forsinkelse på opptil 5 sek ved hardere trykk på gasspedal. Dette når bilen er varm. - Ingen unormal røyk. - Ingen grove avvik på injektorer - Injektortest via Nanocom gir klikk i hver injektor. - Ingen endring i MAF koblet til eller ikke. - Jeg har målinger på MAP, men vet ikke hva som er riktig verdi, altså standard. - Ingen olje i ECU (powerboks koblet i mellom) - Ingen endring med eller uten powerboks, så den er nok defekt) - Ingen økning av oljenivå - Test av drivstoffpumpe via Nanocom virker normalt. - Ingen observerte lekkasjer, hverken på innsugs- eller eksos-side. Ei heller diesellekkasje eksternt. - Ingen delaminering av innsugsslanger som jeg kan se. - Noe olje i slangene, men virker på meg som det kun er oljetåkerester. - Service med alle relevante filtre for ca 5000 km siden. Gradvis utvikling av symptomene - EGR er ikke blendet. Jeg har ikke sjekket wastegate, men for meg virker det ikke som om dette skulle ha noe å si jfr problemer varm/kald. Skal uansett sjekkes i dag. Er det noe vits i å sjekke dieseltrykket? Og hvordan går man eventuellt frem da? Bør jeg skaffe ny FPR og bytte denne som ett ledd i feilsøkingen? EGR-delete før videre feilsøking, eller holde originalt? (Har delete-kit) Så lang tror jeg følgende; Begynnende defekt på enten turbo eller på dieselpumpe. Begge er relativt dyre, så jeg ønsker å bli mer sikker enn jeg er nå før jeg hopper på internjettet og bestiller. Kjør debatt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Start med sensorene. Både den i innsuget og den mot luftfilter. Den i innsuget kan rengjøres med spray, men ikke bruk redskap. Leser sensorene feil vil motoren gå dårlig. Wastegate(overtrykksventilen) må sjekkes så du vet den går lett. Står den i åpen stilling vil det bli dårlig turbotrykk. Sjekk luftfilter også. Det blir fort fullt av dritt på td5. Du har kanskje katalysator på eksosrøret fra manifolden? Bestill nytt uten og fjern det gamle. Fjern EGR om den fremdeles er der. Du vil kunne lese av feil om den ikke virker, men fjerner du den slipper du at lufttrykksmåleren i innsuget soter igjen. Det er høst, så årlig bytte av dieselfilter er uansett på tide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Her tror jeg problemet ligger: Ingen endring i MAF koblet til eller ikke. Ellers er symptomene konsistente med "stuck waste gate".. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Leste ett sted på et annet forum der noen hadde koblet signalet fra throttle position sensor inn på der signalet fra MAF går inn i hjernen. Da skal den visstnok gå som vanlig igjen og man får bekreftet at det er MAF som er dårlig. Tror det var et bilde av en lask mellom de to ledningene. Kanskje noen andre har hørt om dette også? edit: fant en video: https://www.youtube.com/watch?v=XxvBERA8C8s Endret 15. oktober 2019 av KennethA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Jeg ville byttet MAF. Den er ikke dyr. Kjøp to med en gang så har du en ny når den går igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Og kjøp kvalitet, billig aftermarket er ikke å anbefale Endret 17. oktober 2019 av joran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 18. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2019 Da starter jeg med forslagene til @lafterolf.. Så får de bli bestilling til øya om det ikke bedrer seg.. Koseskrudag i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MD Y Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Samme problem på min TD5 ble løst med frigjøring av wastegate og bytte av intercooler pga lekasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 I stedet for å bestille fra UK med dertil hørende pes med fortolling, moms og fortollingsgebyr kan jeg anbefale Erik Winther-Sørensen sine tjenester. https://www.wint-imp.no/ Det å ha en pålitelig og rimelig norsk leverandør av deler til LR med en ekstrem kunnskap om OEM vs. kopi vs. originaldelers egenskaper er vel verdt å sikre. Det gjør vi ved å handle fra Erik når vi kan og importere selv når vi må. Erik ruler! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeS Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Har nylig opplevd veldig likt det du beskriver. Testet hvor mye som skulle til for å åpne wastegaten, og der måtte det 3 bars trykk for å få noen bevegelse. Løsnet staget til wastegate og smurte det opp i tillegg til å bevege spjeldet mye. Benyttet også anledningen til å juster litt på staget, ca 3-4 mm. Gjorde susen det for min del. Billig quick fix som kan prøves før en kjøper inn potensielt nye friske deler.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.