Gå til innhold

Biljekk kan ikke lenger roteres


Corvinus

Anbefalte innlegg

Har en typisk 2t biljekk fra biltema som nabo så fint spurte om å få låne. Neste gang jeg skulle ta den i bruk merket jeg at jeg ikke lenger kunne rotere hodet som stanga går inn i, så det er bittelitt kjedeligere med plassering når jeg skal jekke. Men klarer ikke helt å se hva/hvorfor som har skjedd... Før jeg kjefter på nabo eller biter det i meg som vanlig og bare kjøper ny, er det vanlig at noen kanskje strammer et eller annet slik at det skjer? Har brukt den i 3-4 år på forhånd, aldri opplevd før.

Endret av Corvinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bolt jeg ser er den senterbolten, som nå er så stram at armen ikke vil snu seg lenger. Ettersom det er o-ringer på glidebolten sin jobb å holde ting tett, aner jeg ikke hvorfor de kan ha strammet den... Vurderte å demontere den men har nettopp gjort bremsejobb og orka ikke.. Blir nok større kaliber etterhvert likevel.

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var helt løs før, bom fast nå. Gitt på hvertfall et par hundre newton uten rikk. Ser litt ut som pinnen også har vært bøyd/tatt ut for å stramme mutteren. Skal demontere litt senere for å finne ut hvilken hensikt det har eller ikke har. Før jeg kaller låneren en dust uten forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EH, de har ikke fylt den full med olje da?

 

Kan ikke helt se at de skal klare å stramme den mutteren så mye at du ikke klarer å jekke (om det er det du ikke får til ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, grunneieren skrev:

EH, de har ikke fylt den full med olje da?

 

Kan ikke helt se at de skal klare å stramme den mutteren så mye at du ikke klarer å jekke (om det er det du ikke får til ?)

 

Kan jekke fint, kun stanga som ikke kan rotere lenger.

 

4 timer siden, lafterolf skrev:

Mulig mutteren rundt stempelet er for stram. Siden armen var bevegelig kan det tenkes bevegelsene dro med mutteren så den strammet seg. Prøv å løsne den litt.

 

Hvilken funksjon har den mutteren ellers? Noen grunn til at de kan ha strammet den så hardt som de har? Trodde tetthet kun gikk på o-ringen i stemplet. Sitter altfor godt til at det kun er pga tilfeldig rotering.

Endret av Corvinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...