Gå til innhold

Snorkel eller ikke snorkel - trimma 110 TD5


tigergutt

Anbefalte innlegg

Jeg har jo lyst på det...

Ikke at jeg så veldig ofte vader dypere enn 50cm, men...

 

Spørsmålet er om en snorkel gir mindre luft enn standard inntak.

Jeg har klippet bort veggene i luftfilterboksen og montert K&N-filter.

 

Motoren er sprek så den krever jo mye luft (188 på hjula :-)

 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en god del erfaring på dette - du må ha minimum 3" rør hele veien for ikke å miste effekt. Og ingen innsnevringer. Jeg har Allisport sin luftfilterboks med større rør inn. På den nye 2.8 300Tdi motoren så anbefales det minst 80 mm (jeg holder på å bygge 90 mm for ikke å miste noe effekt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt motstridende her - Gaute sitt punktum virker ganske absolutt :-)

9 minutter siden, Atle G skrev:

Har en god del erfaring på dette - du må ha minimum 3" rør hele veien for ikke å miste effekt. Og ingen innsnevringer. Jeg har Allisport sin luftfilterboks med større rør inn. På den nye 2.8 300Tdi motoren så anbefales det minst 80 mm (jeg holder på å bygge 90 mm for ikke å miste noe effekt). 

 

Finnes det noe ferdiglaget med 3"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, fRRode skrev:

https://www.allisport.com/shop/performance-products/air-filter-housing/defender-td5-replacement-air-filter-housing-twin-inlet/

 

Filter boks fra Allisport med 2 inntak, for så å montere 2 snorkler som er dobbelt så tøft. En på hver sider.

 

Den villeste LR-mannen jeg vet om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg har hørt fra de som skal kunne dette (Bell / Allisport / Turner ...) er at på en standard motor så vil en standard snorkel redusere effekten med ca 10%.  På motorer som på en eller annen måte har fått effekten øket så vil %'en øke siden disse vil kreve mer luft.  Hva som er virkelig % reduksjon har jeg ingen formening om - men enhver struping av luftstrømmen til turboen vil nødvendigvis redusere motoreffekten.  Minst struping oppnås ved å montere et stort luftfilter rett på turboen - ulempen (når det gjelder motoreffekt) er at luften som suges inn da er varm (suges fra motorrommet - tett ved eksos og turbo) og det igjen reduserer motoreffekten. Løsning: En (eller 2) snorkel (snorkler...) som har nok kapasitet og som kan trekke inn kald luft. (Jeg bygger nå en i 90mm med aluminiumsrør / silikon rør og fleksibel slange (fra Tess).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2019 den 14.35, tigergutt skrev:

vader dypere enn 50cm, men

 

Kanskje ikke alle som vet, men intensjonen med snorkel er egentlig ikke for å kunne vade til langt oppå front ruten, men for å finne renere luft. I områder med mye støv / sand.

eks. kolonnekjøring i ørkensand, støvete veier osv. Jo lengre opp fra bakken dess mindre støv for motoren å suge inn. Derfor snorkel på alle "ørken biler"  

For de fleste av oss er det nok 90% image og 10% nytteverdi, men det er klart du skal ha snorkel;).

Skal du vade, er det ekstremt viktig at den er 100% tett i alle gjennomføringer, samt at du tetter hullene i luftfilterboksen. Det kan jo ha sin nytte om du skal til Island, og om du der langt ut i ødemarken tør ta risken på alle andre problemer du kan få ved en elv krysning...  

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldre engelskmann jeg traff i Kenya foretrakk å bruke winch og tette toogenkvarten for vanninntrengning .

Han hadde en elektrisk og en tung hånddrevet stor sak.

Den hånddrevne var meget lett å demontere i lettere kolli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar til, spesielt for Norge. Snorkel kan hindre at snø dras inn fra siden og tette luftinntak. Spesielt viktig på Island der snøen også kan inneholde sandpartikler som ytterligere kan skape unødige utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

 

Kanskje ikke alle som vet, men intensjonen med snorkel er egentlig ikke for å kunne vade til langt oppå front ruten, men for å finne renere luft. I områder med mye støv / sand.

eks. kolonnekjøring i ørkensand, støvete veier osv. Jo lengre opp fra bakken dess mindre støv for motoren å suge inn. Derfor snorkel på alle "ørken biler"  

For de fleste av oss er det nok 90% image og 10% nytteverdi, men det er klart du skal ha snorkel;).

Skal du vade, er det ekstremt viktig at den er 100% tett i alle gjennomføringer, samt at du tetter hullene i luftfilterboksen. Det kan jo ha sin nytte om du skal til Island, og om du der langt ut i ødemarken tør ta risken på alle andre problemer du kan få ved en elv krysning...  

 

Mvh Brage

Gode poeng Brage - vi har kjørt både Sahara og Gobi ørkenen +++ så mer enn 90% av vårt behov for snorkel har vært støv og sand. Av kjørte km er nok dette under 5% av total kjørelengde. Vi har også krysset elver / kjørt gjennom oversvømte veier - men totalen her er vel under en km ;-) .  Så image % er høy - men når du først trenger snorkel...  så trenger du den.  Og som du skriver så må der sjekkes at alt er tett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt en montere på luftinntaket stjeler effekt. Jo lenger rør jo større tap, tærne , reduksjoner, ujevnheter i overflaten. Alt stjeler effekt.

 

På store skipsdiesler er det kun et lag koppervev som luftfilter, det er veldig vanlig å legge et lag 15mm luftfilterduk utenpå for bedre filtrering. Det alene koster 1,5-2% økt brennstofforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 12.48, gautes skrev:

En eldre engelskmann jeg traff i Kenya foretrakk å bruke winch og tette toogenkvarten for vanninntrengning .

Han hadde en elektrisk og en tung hånddrevet stor sak.

Den hånddrevne var meget lett å demontere i lettere kolli.

Vadebolt? I tillegg bør man vel ha slanger for lufting  av aksler. Har man kun snorkel er det mest for støvete grusveier. 

https://www.firstfour.co.uk/wading-kit-for-defender-inc-td5-pumadiscovery-1-range-rover-classic.html

a631d-fly-wheel-housing-plug-wading-plug.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...