tigergutt Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Jeg har jo lyst på det... Ikke at jeg så veldig ofte vader dypere enn 50cm, men... Spørsmålet er om en snorkel gir mindre luft enn standard inntak. Jeg har klippet bort veggene i luftfilterboksen og montert K&N-filter. Motoren er sprek så den krever jo mye luft (188 på hjula :-) Noen erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Snorkel struper , punktum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Har en god del erfaring på dette - du må ha minimum 3" rør hele veien for ikke å miste effekt. Og ingen innsnevringer. Jeg har Allisport sin luftfilterboks med større rør inn. På den nye 2.8 300Tdi motoren så anbefales det minst 80 mm (jeg holder på å bygge 90 mm for ikke å miste noe effekt). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 11. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2019 Litt motstridende her - Gaute sitt punktum virker ganske absolutt :-) 9 minutter siden, Atle G skrev: Har en god del erfaring på dette - du må ha minimum 3" rør hele veien for ikke å miste effekt. Og ingen innsnevringer. Jeg har Allisport sin luftfilterboks med større rør inn. På den nye 2.8 300Tdi motoren så anbefales det minst 80 mm (jeg holder på å bygge 90 mm for ikke å miste noe effekt). Finnes det noe ferdiglaget med 3"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 https://www.allisport.com/shop/performance-products/air-filter-housing/defender-td5-replacement-air-filter-housing-twin-inlet/ Filter boks fra Allisport med 2 inntak, for så å montere 2 snorkler som er dobbelt så tøft. En på hver sider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 11. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2019 40 minutter siden, fRRode skrev: https://www.allisport.com/shop/performance-products/air-filter-housing/defender-td5-replacement-air-filter-housing-twin-inlet/ Filter boks fra Allisport med 2 inntak, for så å montere 2 snorkler som er dobbelt så tøft. En på hver sider. Den villeste LR-mannen jeg vet om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Min td5 er chippet til ca 150 hk og har snorkel og er sprek som en fole. Merker ikke noe til gisping etter pusten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 16 minutter siden, Peik skrev: Min td5 er chippet til ca 150 hk og har snorkel og er sprek som en fole. Merker ikke noe til gisping etter pusten... Du vil aldri merke det fordi elektroniken justerer dieselmengde etter luftmengde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Det som jeg har hørt fra de som skal kunne dette (Bell / Allisport / Turner ...) er at på en standard motor så vil en standard snorkel redusere effekten med ca 10%. På motorer som på en eller annen måte har fått effekten øket så vil %'en øke siden disse vil kreve mer luft. Hva som er virkelig % reduksjon har jeg ingen formening om - men enhver struping av luftstrømmen til turboen vil nødvendigvis redusere motoreffekten. Minst struping oppnås ved å montere et stort luftfilter rett på turboen - ulempen (når det gjelder motoreffekt) er at luften som suges inn da er varm (suges fra motorrommet - tett ved eksos og turbo) og det igjen reduserer motoreffekten. Løsning: En (eller 2) snorkel (snorkler...) som har nok kapasitet og som kan trekke inn kald luft. (Jeg bygger nå en i 90mm med aluminiumsrør / silikon rør og fleksibel slange (fra Tess). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 På 11.10.2019 den 14.35, tigergutt skrev: vader dypere enn 50cm, men Kanskje ikke alle som vet, men intensjonen med snorkel er egentlig ikke for å kunne vade til langt oppå front ruten, men for å finne renere luft. I områder med mye støv / sand. eks. kolonnekjøring i ørkensand, støvete veier osv. Jo lengre opp fra bakken dess mindre støv for motoren å suge inn. Derfor snorkel på alle "ørken biler" For de fleste av oss er det nok 90% image og 10% nytteverdi, men det er klart du skal ha snorkel. Skal du vade, er det ekstremt viktig at den er 100% tett i alle gjennomføringer, samt at du tetter hullene i luftfilterboksen. Det kan jo ha sin nytte om du skal til Island, og om du der langt ut i ødemarken tør ta risken på alle andre problemer du kan få ved en elv krysning... Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 En eldre engelskmann jeg traff i Kenya foretrakk å bruke winch og tette toogenkvarten for vanninntrengning . Han hadde en elektrisk og en tung hånddrevet stor sak. Den hånddrevne var meget lett å demontere i lettere kolli. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Liten kommentar til, spesielt for Norge. Snorkel kan hindre at snø dras inn fra siden og tette luftinntak. Spesielt viktig på Island der snøen også kan inneholde sandpartikler som ytterligere kan skape unødige utfordringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 2 timer siden, Brage skrev: Kanskje ikke alle som vet, men intensjonen med snorkel er egentlig ikke for å kunne vade til langt oppå front ruten, men for å finne renere luft. I områder med mye støv / sand. eks. kolonnekjøring i ørkensand, støvete veier osv. Jo lengre opp fra bakken dess mindre støv for motoren å suge inn. Derfor snorkel på alle "ørken biler" For de fleste av oss er det nok 90% image og 10% nytteverdi, men det er klart du skal ha snorkel. Skal du vade, er det ekstremt viktig at den er 100% tett i alle gjennomføringer, samt at du tetter hullene i luftfilterboksen. Det kan jo ha sin nytte om du skal til Island, og om du der langt ut i ødemarken tør ta risken på alle andre problemer du kan få ved en elv krysning... Mvh Brage Gode poeng Brage - vi har kjørt både Sahara og Gobi ørkenen +++ så mer enn 90% av vårt behov for snorkel har vært støv og sand. Av kjørte km er nok dette under 5% av total kjørelengde. Vi har også krysset elver / kjørt gjennom oversvømte veier - men totalen her er vel under en km ;-) . Så image % er høy - men når du først trenger snorkel... så trenger du den. Og som du skriver så må der sjekkes at alt er tett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Alt en montere på luftinntaket stjeler effekt. Jo lenger rør jo større tap, tærne , reduksjoner, ujevnheter i overflaten. Alt stjeler effekt. På store skipsdiesler er det kun et lag koppervev som luftfilter, det er veldig vanlig å legge et lag 15mm luftfilterduk utenpå for bedre filtrering. Det alene koster 1,5-2% økt brennstofforbruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) På 13.10.2019 den 12.48, gautes skrev: En eldre engelskmann jeg traff i Kenya foretrakk å bruke winch og tette toogenkvarten for vanninntrengning . Han hadde en elektrisk og en tung hånddrevet stor sak. Den hånddrevne var meget lett å demontere i lettere kolli. Vadebolt? I tillegg bør man vel ha slanger for lufting av aksler. Har man kun snorkel er det mest for støvete grusveier. https://www.firstfour.co.uk/wading-kit-for-defender-inc-td5-pumadiscovery-1-range-rover-classic.html Endret 21. oktober 2019 av Peik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.