Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
ErikM

Dårlig drag i TD5 - Defender

Recommended Posts

Som emnet tilsier, så har jeg en Defender som jeg syntes drar dårlig, særlig på bunn av registeret.
Jeg har Kjørt diagnose på den (fikk feil på for høyt turbotrykk, slettet denne meldingen, og har ikke sett den siden), samt renset den rød pluggen under pasasjersetet / framkant av toppen (dette hjalp noe). Er det noen som har noe tips til hvor feilsøkingen bør begynne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du gi oss litt mer informasjon: Motor kjørt hvor langt? Er alt originalt? Er EGR fortsatt på plass? Røyk fra eksos? Har du turbotrykk måler / kan du sjekke dette med det instrumentet du har?  Hva brukte du for å analysere?  Kan du sjekke sylinderbalanse med dette? Og grunnleggende: nytt luftfilter og ikke noe som hindrer luft til motor ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går wastegaten som den skal? Er vel en del historier om wastegater som setter seg fast/kokser og på den måten ikke tillater fullt turbotrykk. Dette var ihvertfall tema rundt kaffebordet mandag kveld i garasjen her. :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har brukt Hawkeye total for å diagnosere. Vet ikke om den kan lese ut noe ubalanse blush kun litt svart røyk ved oppstart (Som de fleste?). EGR er blendet, og luftfilteret er relativt nytt.

Jeg har desverre ikke noe turbotrykksmåler, men dette kan jo lett anskaffes. 

Vet ikke hvordan jeg sjekker wastegate, men den ser grei ut såvidt jeg kan se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fjern dekselet over turbo. Fjern låsering på staget fra klokka til overtrykksventilen (wastegate). Løsne staget. Nå skal du kunne bevege ventilen veldig lett. Om ikke vil den låse seg i åpen posisjon. Smør med penetrerende olje/spray og beveg staget til det går lett. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da skal jeg sjekke det! Takker :)

Tar også imot flere forslag hvis noen har noe. Bilen har forsåvidt runda 326k nå i dag blush

Edited by ErikM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde samme problem, var det luftmengdemåleren som var skitne til med olje fra KN luftfilteret som var årsaken. 

Edited by BBernt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg holder en knapp på wastegaten!! Den kan fort være synderen

Edited by joran

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da skal jeg gå til innkjøp av en måler i morgen :)
Lurer på om den kan ha en eksoslekkasje også.. (kan høres litt slik ut ved hardt pådrag). Kan dette også ha noe med dette å gjøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette låter som om MAF kan ha gått, noe som er ganske vanlig etter det jeg forstår. Da hjelper det ikke å rense den for olje og Td5 går i reservemodus med dårlig drag.  Jeg fant først dette ut etter å ha anskaffet Nanocom. Det fins sikkert andre måter å sjekke dette på - det er andre her som kan mer enn meg om dette.

Når det gjelder wastegate hadde den låst seg i lukket posisjon hos meg.. Uansett - låst wastegate er et kjent fenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husker jeg ikke feil så kan du teste om MAF sensoren er gåen ved å koble den ifra, merker du ingen forskjell på bilen da så er det noe feil med sensoren. Men sjekk først wastegaten 

Edited by joran

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eksoslekkasje - merkelig at ingen av oss har nevnt dette før!  Ja, absolutt - og helt vanlig at eksosmanifoilen på Td5 vrir seg.  Lekkasje her fører til lav effekt ved lave turtall - inntil der er nok eksos eller rettere trykk til at wastegaten reduserer trykket. Du ser relativt lett om der er sot på topplokket rundt eksosmanifoilen - mener at lekkasjen er vanligst på sylinder 5 /nærmest torpedoveggen). Litt jobb å plukke alt fra hverandre - men ikke spesielt vanskelig. Eksosmanifoil kan leveres inn til et mekanisk verksted for plansliping - eller du kan bruke en billig plansliper hjemme (tar mye tid...  men fungerer). Hvordan jeg vet?  Husk at du må ha ny/nye pakninger. Sjekk også at pinnene som står inn i toppen ikke er trukket ut.   Og - hvis du er heldig så er det bare mutrene på eksosmanifoilen som har løsnet - da er det bare å skru de til igjen (hvis ikke pinnene er trukket ut...).

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, Atle G skrev:

Eksoslekkasje - merkelig at ingen av oss har nevnt dette før!  Ja, absolutt - og helt vanlig at eksosmanifoilen på Td5 vrir seg.  Lekkasje her fører til lav effekt ved lave turtall - inntil der er nok eksos eller rettere trykk til at wastegaten reduserer trykket. Du ser relativt lett om der er sot på topplokket rundt eksosmanifoilen - mener at lekkasjen er vanligst på sylinder 5 /nærmest torpedoveggen). Litt jobb å plukke alt fra hverandre - men ikke spesielt vanskelig. Eksosmanifoil kan leveres inn til et mekanisk verksted for plansliping - eller du kan bruke en billig plansliper hjemme (tar mye tid...  men fungerer). Hvordan jeg vet?  Husk at du må ha ny/nye pakninger. Sjekk også at pinnene som står inn i toppen ikke er trukket ut.   Og - hvis du er heldig så er det bare mutrene på eksosmanifoilen som har løsnet - da er det bare å skru de til igjen (hvis ikke pinnene er trukket ut...).

Sweet! Takk for bra tips :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, joran skrev:

Husker jeg ikke feil så kan du teste om MAF sensoren er gåen ved å koble den ifra, merker du ingen forskjell på bilen da så er det noe feil med sensoren. Men sjekk først wastegaten 

 

Ja, selvfølgelig - det var slik jeg fant ut at den var gåen. Det ble en stooor forbedring med ny MAF.  Td5 kom til liv. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 11.10.2019 den 11.04, Atle G skrev:

Eksoslekkasje

Jeg ser ikke noe sot, ved manifolden/topp. Er det indikasjon nok på at det er good da?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du vil ikke merke mye tap av krefter med eksoslekkasje på td5.

 

I en annen tråd synes jeg å huske du beskrev problemet som fusking, her som tap av effekt.

 

Kunne du beskrevet hbordan bilen oppfører seg?

Da blir tipsene litt mer treffsikre også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke enig med deg der lafterolf - min erfaring er at eksoslekkasje på lave turtall på Td5 gir merkbar effektreduksjon. Når trykket er høyt nok så slipper jo wastegaten ut det overskytende. Ellers så gir mer informasjon bedre forslag og kanskje svar ;-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, lafterolf skrev:

Du vil ikke merke mye tap av krefter med eksoslekkasje på td5.

 

I en annen tråd synes jeg å huske du beskrev problemet som fusking, her som tap av effekt.

 

Kunne du beskrevet hbordan bilen oppfører seg?

Da blir tipsene litt mer treffsikre også.

På bunn av registeret mangler jeg effekt. Når jeg kjører i gang må jeg f.eks kompensere med å gi mer gass en normalt (her sammenlignet jeg min td5 med 200 og 300 tid, da jeg aldri har hatt td5 før. Regner ikke med at det er noe dårligere drag i td5'n kontra tdi?)

 

Videre så har jeg også opplevd fusking mot toppen av registeret. Her har jeg også fått inntrykk av en eksoslekkasje (Har hørt litt sånn ut hvertfall) fuskinga ble nesten borte etter å ha renset rød plugg under setet, så jeg skal bytte ledningsnett til injektorer samt rense plugg ytterligere. Men jeg hører fortsatt den lyden som ligner på eksos.

 

Ellers i registeret er motor grei. Mulig den skal ha bedre drag der også, men da  må jeg prøve en annen td5 til å sammenligne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finnes en oppskrift for å måle luftmengdemåleren, noen husker kanskje? 

 

For om den gir feil voltsignal vil bilen bli litt daff.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan måle MAF - enklest med Nanocom eller tilsvarende. 

 

There's actually 2 ways to check a MAF sensor, firstly by using diagnostics equipment (Nanocom, Hawkeye, Rovacom, etc.) to check live readings which should be 55-60 kg/hr at idle & 550-640 kg/hr at full boost.

Secondly by measuring resistivity values with a multimeter (call it 'the field method'). Here below are some actual results.

Known good MAF sensor (genuine, off the box):

Pins 1-2 = 16.8 kohm
Pins 1-3 = ~34 Mohm
Pins 2-3 = ~34 Mohm


Bad MAF sensors:

Pins 1-2 = 16.8 kohm
Pins 1-3 = 6.23 Mohm
Pins 2-3 = 6.25 Mohm

Pins 1-2 = 16.8 kohm
Pins 1-3 = 12.28 Mohm
Pins 2-3 = 12.33 Mohm

Pins 1-2 = 16.8 kohm
Pins 1-3 = 19.38 Mohm
Pins 2-3 = 19.34 Mohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...