ErikM Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Som emnet tilsier, så har jeg en Defender som jeg syntes drar dårlig, særlig på bunn av registeret. Jeg har Kjørt diagnose på den (fikk feil på for høyt turbotrykk, slettet denne meldingen, og har ikke sett den siden), samt renset den rød pluggen under pasasjersetet / framkant av toppen (dette hjalp noe). Er det noen som har noe tips til hvor feilsøkingen bør begynne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Kan du gi oss litt mer informasjon: Motor kjørt hvor langt? Er alt originalt? Er EGR fortsatt på plass? Røyk fra eksos? Har du turbotrykk måler / kan du sjekke dette med det instrumentet du har? Hva brukte du for å analysere? Kan du sjekke sylinderbalanse med dette? Og grunnleggende: nytt luftfilter og ikke noe som hindrer luft til motor ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Går wastegaten som den skal? Er vel en del historier om wastegater som setter seg fast/kokser og på den måten ikke tillater fullt turbotrykk. Dette var ihvertfall tema rundt kaffebordet mandag kveld i garasjen her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 10. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2019 Har brukt Hawkeye total for å diagnosere. Vet ikke om den kan lese ut noe ubalanse kun litt svart røyk ved oppstart (Som de fleste?). EGR er blendet, og luftfilteret er relativt nytt. Jeg har desverre ikke noe turbotrykksmåler, men dette kan jo lett anskaffes. Vet ikke hvordan jeg sjekker wastegate, men den ser grei ut såvidt jeg kan se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Fjern dekselet over turbo. Fjern låsering på staget fra klokka til overtrykksventilen (wastegate). Løsne staget. Nå skal du kunne bevege ventilen veldig lett. Om ikke vil den låse seg i åpen posisjon. Smør med penetrerende olje/spray og beveg staget til det går lett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 10. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2019 (endret) Da skal jeg sjekke det! Takker Tar også imot flere forslag hvis noen har noe. Bilen har forsåvidt runda 326k nå i dag Endret 10. oktober 2019 av ErikM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 (endret) Da jeg hadde samme problem, var det luftmengdemåleren som var skitne til med olje fra KN luftfilteret som var årsaken. Endret 10. oktober 2019 av BBernt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 10. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2019 MAF er allerede renset Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 (endret) Jeg holder en knapp på wastegaten!! Den kan fort være synderen Endret 10. oktober 2019 av joran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Følg lafterolf sitt råd. Ladetrykksmåler koster nesten ingen ting (Biltema) - men kan si mye... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 10. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2019 Da skal jeg gå til innkjøp av en måler i morgen Lurer på om den kan ha en eksoslekkasje også.. (kan høres litt slik ut ved hardt pådrag). Kan dette også ha noe med dette å gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Dette låter som om MAF kan ha gått, noe som er ganske vanlig etter det jeg forstår. Da hjelper det ikke å rense den for olje og Td5 går i reservemodus med dårlig drag. Jeg fant først dette ut etter å ha anskaffet Nanocom. Det fins sikkert andre måter å sjekke dette på - det er andre her som kan mer enn meg om dette. Når det gjelder wastegate hadde den låst seg i lukket posisjon hos meg.. Uansett - låst wastegate er et kjent fenomen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Husker jeg ikke feil så kan du teste om MAF sensoren er gåen ved å koble den ifra, merker du ingen forskjell på bilen da så er det noe feil med sensoren. Men sjekk først wastegaten Endret 11. oktober 2019 av joran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Eksoslekkasje - merkelig at ingen av oss har nevnt dette før! Ja, absolutt - og helt vanlig at eksosmanifoilen på Td5 vrir seg. Lekkasje her fører til lav effekt ved lave turtall - inntil der er nok eksos eller rettere trykk til at wastegaten reduserer trykket. Du ser relativt lett om der er sot på topplokket rundt eksosmanifoilen - mener at lekkasjen er vanligst på sylinder 5 /nærmest torpedoveggen). Litt jobb å plukke alt fra hverandre - men ikke spesielt vanskelig. Eksosmanifoil kan leveres inn til et mekanisk verksted for plansliping - eller du kan bruke en billig plansliper hjemme (tar mye tid... men fungerer). Hvordan jeg vet? Husk at du må ha ny/nye pakninger. Sjekk også at pinnene som står inn i toppen ikke er trukket ut. Og - hvis du er heldig så er det bare mutrene på eksosmanifoilen som har løsnet - da er det bare å skru de til igjen (hvis ikke pinnene er trukket ut...). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 11. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2019 7 timer siden, Atle G skrev: Eksoslekkasje - merkelig at ingen av oss har nevnt dette før! Ja, absolutt - og helt vanlig at eksosmanifoilen på Td5 vrir seg. Lekkasje her fører til lav effekt ved lave turtall - inntil der er nok eksos eller rettere trykk til at wastegaten reduserer trykket. Du ser relativt lett om der er sot på topplokket rundt eksosmanifoilen - mener at lekkasjen er vanligst på sylinder 5 /nærmest torpedoveggen). Litt jobb å plukke alt fra hverandre - men ikke spesielt vanskelig. Eksosmanifoil kan leveres inn til et mekanisk verksted for plansliping - eller du kan bruke en billig plansliper hjemme (tar mye tid... men fungerer). Hvordan jeg vet? Husk at du må ha ny/nye pakninger. Sjekk også at pinnene som står inn i toppen ikke er trukket ut. Og - hvis du er heldig så er det bare mutrene på eksosmanifoilen som har løsnet - da er det bare å skru de til igjen (hvis ikke pinnene er trukket ut...). Sweet! Takk for bra tips Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 17 timer siden, joran skrev: Husker jeg ikke feil så kan du teste om MAF sensoren er gåen ved å koble den ifra, merker du ingen forskjell på bilen da så er det noe feil med sensoren. Men sjekk først wastegaten Ja, selvfølgelig - det var slik jeg fant ut at den var gåen. Det ble en stooor forbedring med ny MAF. Td5 kom til liv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 På 11.10.2019 den 11.04, Atle G skrev: Eksoslekkasje Jeg ser ikke noe sot, ved manifolden/topp. Er det indikasjon nok på at det er good da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Burde være bra da. Eksos ut feil sted pleier å synes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 og høres, plystrer som Roger Whitaker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 14. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2019 Lurer på om den er løs etter grenrøret. Skal sjekkes ut i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Du vil ikke merke mye tap av krefter med eksoslekkasje på td5. I en annen tråd synes jeg å huske du beskrev problemet som fusking, her som tap av effekt. Kunne du beskrevet hbordan bilen oppfører seg? Da blir tipsene litt mer treffsikre også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Er ikke enig med deg der lafterolf - min erfaring er at eksoslekkasje på lave turtall på Td5 gir merkbar effektreduksjon. Når trykket er høyt nok så slipper jo wastegaten ut det overskytende. Ellers så gir mer informasjon bedre forslag og kanskje svar ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 10 timer siden, lafterolf skrev: Du vil ikke merke mye tap av krefter med eksoslekkasje på td5. I en annen tråd synes jeg å huske du beskrev problemet som fusking, her som tap av effekt. Kunne du beskrevet hbordan bilen oppfører seg? Da blir tipsene litt mer treffsikre også. På bunn av registeret mangler jeg effekt. Når jeg kjører i gang må jeg f.eks kompensere med å gi mer gass en normalt (her sammenlignet jeg min td5 med 200 og 300 tid, da jeg aldri har hatt td5 før. Regner ikke med at det er noe dårligere drag i td5'n kontra tdi?) Videre så har jeg også opplevd fusking mot toppen av registeret. Her har jeg også fått inntrykk av en eksoslekkasje (Har hørt litt sånn ut hvertfall) fuskinga ble nesten borte etter å ha renset rød plugg under setet, så jeg skal bytte ledningsnett til injektorer samt rense plugg ytterligere. Men jeg hører fortsatt den lyden som ligner på eksos. Ellers i registeret er motor grei. Mulig den skal ha bedre drag der også, men da må jeg prøve en annen td5 til å sammenligne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Det finnes en oppskrift for å måle luftmengdemåleren, noen husker kanskje? For om den gir feil voltsignal vil bilen bli litt daff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Hvordan måle MAF - enklest med Nanocom eller tilsvarende. There's actually 2 ways to check a MAF sensor, firstly by using diagnostics equipment (Nanocom, Hawkeye, Rovacom, etc.) to check live readings which should be 55-60 kg/hr at idle & 550-640 kg/hr at full boost.Secondly by measuring resistivity values with a multimeter (call it 'the field method'). Here below are some actual results.Known good MAF sensor (genuine, off the box):Pins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = ~34 MohmPins 2-3 = ~34 MohmBad MAF sensors:Pins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = 6.23 MohmPins 2-3 = 6.25 MohmPins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = 12.28 MohmPins 2-3 = 12.33 MohmPins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = 19.38 MohmPins 2-3 = 19.34 Mohm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.