Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Hei, jeg har en differensial bak som har begynt å lage "kvernelyder" (en litt ulende lyd). Antar dette betyr at drevene er modne for utskifting. Noen som har erfaring med hva sånt vil koste på verksted? Kunne for så vidt vært gøy å forsøkt å gjøre jobben selv, men har hørt at det er spesialistjobb og dessuten har jeg ikke tilgang på løftebukk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du sjekket dekkslitasje både foran og bak? Jeg byttet diff bare for å finne ut at det ikke hjalp. Ujevn dekkslitasje gir en slik effekt. Hva slags Defender har du? Salisburydiff på Defendere før 2002 blir regnet som svært slitesterk (og tilsvarende vanskelig å renovere). Wolf-modeller etter 2006 har vel 4-pin differ som også er solide?

 

EspenO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for kjapt og godt svar! Jeg skal skifte dekka i morra (kjøpte bilen for litt siden og fant ut at de har stått på siden bilen var ny...). Det passer jo i så fall perfekt. Jeg var ikke klar over at dekkslitasje kunne gi den effekten, så dette var nyttig info som potensielt kan spare meg for MYE penger. Det er en 2006-modell. Foreløpig er jeg litt usikker på hvordan diff det er, men en mekaniker jeg kjente mente det ville være bedre å bytte ut tannhjula i stedet for f.eks. å kjøpe en brukt/overhalt diff. Om det skulle vise seg å være diffen likevel, har du noen ide om hva sånt kan komme på på et verksted?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med lafterolf - sjekk hjullager først....  oftest der kvernelyder kommer fra. Differensial gir oftere "klunk". Skift olje på diff - hvis du har tappeplugg med magnet så ser du om der er mye metall på denne (jo grovere partikler jo større problem).  Og diff er enkelt å skifte - koster £ 255,- for en nyoverhalt i England. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulyd i diff diagnostiseres enkelt. Lyden endrer seg mellom aksellerasjon og motorbrems. Skal lite til.

Ulyd i hjullager diagnostiseres ved å svinge bilen fra side til side i hastigheter rundt 70-80.

Sørg for klar bane og fritt for tilskuere.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med de andre her.  Hos meg er lyden der etter at jeg har byttet både diff og hjullager og uansett om jeg tester på de måtene som nevnes - dermed konkluderer jeg med dekkslitasje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 9.10.2019 den 16.35, gautes skrev:

Sørg for klar bane og fritt for tilskuere.

 

Hahahaaa :lol:

Dette er veldig gode tips. Jeg skal se om jeg får feilretta og fiksa dette nå. Hvis ikke er det nok ikke fritt for at jeg vender tilbake her for mer eksperthjelp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...