Gå til innhold

Ulyd i bakre diff


Morten Skogmus

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en differensial bak som har begynt å lage "kvernelyder" (en litt ulende lyd). Antar dette betyr at drevene er modne for utskifting. Noen som har erfaring med hva sånt vil koste på verksted? Kunne for så vidt vært gøy å forsøkt å gjøre jobben selv, men har hørt at det er spesialistjobb og dessuten har jeg ikke tilgang på løftebukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket dekkslitasje både foran og bak? Jeg byttet diff bare for å finne ut at det ikke hjalp. Ujevn dekkslitasje gir en slik effekt. Hva slags Defender har du? Salisburydiff på Defendere før 2002 blir regnet som svært slitesterk (og tilsvarende vanskelig å renovere). Wolf-modeller etter 2006 har vel 4-pin differ som også er solide?

 

EspenO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt og godt svar! Jeg skal skifte dekka i morra (kjøpte bilen for litt siden og fant ut at de har stått på siden bilen var ny...). Det passer jo i så fall perfekt. Jeg var ikke klar over at dekkslitasje kunne gi den effekten, så dette var nyttig info som potensielt kan spare meg for MYE penger. Det er en 2006-modell. Foreløpig er jeg litt usikker på hvordan diff det er, men en mekaniker jeg kjente mente det ville være bedre å bytte ut tannhjula i stedet for f.eks. å kjøpe en brukt/overhalt diff. Om det skulle vise seg å være diffen likevel, har du noen ide om hva sånt kan komme på på et verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lafterolf - sjekk hjullager først....  oftest der kvernelyder kommer fra. Differensial gir oftere "klunk". Skift olje på diff - hvis du har tappeplugg med magnet så ser du om der er mye metall på denne (jo grovere partikler jo større problem).  Og diff er enkelt å skifte - koster £ 255,- for en nyoverhalt i England. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyd i diff diagnostiseres enkelt. Lyden endrer seg mellom aksellerasjon og motorbrems. Skal lite til.

Ulyd i hjullager diagnostiseres ved å svinge bilen fra side til side i hastigheter rundt 70-80.

Sørg for klar bane og fritt for tilskuere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er jeg kommet videre i min "quest for killing the noise". Et av tipsene jeg fikk her inne for å få ulyden til å forsvinne var å prøve med andre dekk. Det har jeg nå gjort (trengte nye vinterdekk og de er nå påmontert). Det løste ikke saken, dessvere, men er veldig fornøyd med dekka! Så har jeg også bytta hjullagre som jeg visste var slitt. Heller ikke det har hjulpet på lyden som jeg er ganske sikker på at kommer fra diffen. Om det hadde vært hjullagrene, ville vel ulyden vært der om jeg bare ruller mens bilen er i fri f.eks. Men det er ikke tilfellet. Ingen ulyder fra bilen med mindre jeg bruker gasspedalen. Så nå er jeg 99% sikker på at vi snakker dårlig diff. Forstår at det er en roverdiff som står på bilen (2006 mod Td5) og at den er rimelig. Men når forhørte meg med verksted fikk jeg vite at diffen koster 15.000 kroner. Er uansett ikke aktuelt å sette inn en ny diff, siden jeg tenker det funker mer enn bra nok med en overhalt en. Ser at Aschcroft selger overhalte differ for rundt 3.500 kroner og forstår at det er en leverandør man kan stole på. Hadde dere gått for det, eller er det andre steder det er bedre å få tak i en overhalt diff? Eller er jeg rett og slett litt pysete som ikke prøver å mekke diffen selv (er det egentlig SÅ vanskelig?) :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ashcroft har godt rykte.

Lagerskift på diff krever litt kunnskap og verktøy.

Har erfart at Roverdiffene bak på Defenderne holder dårlig.

Men ofte er oljen baki der et trist syn.

Mulig det er der problemet egentlig ligger.

 

Du får sjekke med EWS om pris på overhalt diff.

Skiftet gjør du lett selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Fikk et veldig godt inntrykk av Ashcroft når jeg var i kontakt med de. Virket proffe. De skulle ha 350 pund for en overhalt diff mot at de får min gamle. Synes ikke det er så halvgæli?! Jeg har også hørt andre si at diffene på denne modellen ikke er så bra. Men når det koster 350 pund å bytte den ut er det jo uansett ingen krise sammenlignet med alle de svindyre reparasjonene man kan bli utsatt for på biler som det er vanskeligere å skru på. Så her er Defender (igjen!) et bra valg, siden delepriser tross alt er overkommelig. Og det tar vel lang tid (eller aldri) før delemarkedet tørker ut til disse bilene. Igjen - takk for gode tips! Skal forsøke å oppdatere når jeg har fått diffen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om info fra Aschcroft på hva slags diff det var, men fikk egentlig bare vite at de skulle sende en som passet(!). Så det ka med andre ord bli spennende saker når man begynner å montere den (krysser fingra for at det vil passe). Men får jo egentlig anta at de folka vet hva de driver med. De skal jo være gode på dette, forstår jeg. Jeg har bytta hjullagre rundt baut og samme med medbringere. Har fått vekk litt ulyd som var på bilen før ved å gjøre dette, men er rimelig sikker på at det fremdeles sitter noe lurv i diffen som skaper en lyd som ligner en jotne som kverner metall med jekslene. Så siden det ikke koster mer å bytte tenker jeg det er greit å gjøre det. Det verste jeg kan ende opp med er en nyoverhalt diff, og det kan jo ikke være det verste kjøpet ettersom roverdiffen som sitter på bilen tydeligvis tar kvelden etter noen år og sånn sett kanskje MÅTTE byttes ut snart uansett. Er ukjent for meg om en D1-diff vil passe. Går langt over mitt kompetansenivå :lol:

 

Neste jeg nå skal begynne å klø meg i hue over er hvorfor det kommer rapelyder fra motoren/clutchen når motoren er kald og jeg setter den i reversj. Og hvorfor andregiret oppfører seg som en sta samboer når motoren er kald. Ikke snakk om at den skal inn i det giret før ber ber innstendelig og pent :unsure::lol: Og jeg som bare trodde det var potteplanter man måtte godsnakke med...

 

To be continued!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje på kassa er byttet, men det begynner å bli en stund siden og dessuten ikke sikker på om det var MTF94. Så det er definitivt et godt tips!

 

Angående diffen er jeg rimelig sikker på at det er diffen som er problemet for lyden lar seg egentlig isolere ganske greit til bakre diff når man sitter baki og lytter. Så jeg tror det er på tide med en utskiftning der, gitt. Angående valg av diff tror jeg bare at jeg får stole på at Aschcroft leverer rett vare. Skal oppdatere om det skulle vise seg at jeg har vært på bærtur og at det er drivakselen som er problemet. Men i så fall skal jeg spise hatten min, som modern pleide å si. Men jeg er nok ikke helt der at jeg tør å lage et veddemål med dere veteraner ennå, så jeg holder (igjen) muligheten åpen for at jeg tar feil... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser forresten ut som man kan få fraktpriser for noe i overkant av 700 kroner for å sende en diff til England (for å få igjen depositumet). Så det lønner seg nok det. Da er det jo rundt 1300 man sitter igjen med. Har sjekket bl.a. Posten og billigpakke.no. Men de dyreste som DHL tar opp mot 2000 kroner, så da hadde jo i så fall vinninga gått opp i spinninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gautes skrev:

Mellomakselen , Jacob.;)

 

 

 

Mellomaksler går fra girkasser til for eller bak-aksler.

Drivaksler går fra differensialer og ut til hjulene.

Det blir dumt å bestille feil ellers.

 

Jeg bomma på mark konta skog-mus.blush

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaller det da reservedelsinnkjøp til preventivt vedlikehold og legger bruktdel i garasjehylla.

Den delen på bilen vil da aldri gå istykker.

Se også hyllevarmer og Murphys lover.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...