Jump to content
LRforum
SiggenRRC

Range Rover Classic AKA. «Lille Grå»

Recommended Posts

Dagens økt er over, fikk gjort mye, og kom i mål med a- og b-stolpe, pluss kanalen - fikk sveist fast a- og b-stolpe til kanalen. Straffet meg selv ved å helsveise kanalen til resten av karosseriet.... Så venter en liten slipejobb der. Tenker jeg bare fortsetter fremover, og gjør meg ferdig før jeg pusser ned og grunner. 

Endte med å løsne alt, og starte litt på nytt. Endte da med å flytte kanalen lenger bakover, så endte alt i flukt. Også døren når denne ble montert på nytt. 

2280B1FD-5E34-4E87-A8D7-782A9D3904BA.jpeg

Så da er det bare god velstand - og resten av pirket kan fortsette..... Fikk også snudd bilen, begynte å gå lei av å lene meg til fjellveggen...

D26111B5-C2E4-4294-A2C5-EAFFCBDECAF1.jpeg

Se der ja, det ordner seg. Bra.

En ting som ikke er nevnt i tråden tidligere, eldre Range Rover var ikke alltid helt like og heller ikke rette. Skjelettene for karosseriplatene kunne gjerne vri seg litt ved montering til ramma for å passe til ramma. Ramma var veldig solid. Kompis beskrev dette da han løfta karosseriet med heveklosser. Når alle klosser var montert og bolter bare satt i hullene var det centimetre med luftåpning ved flere klosser. Han lurte på dette og fant ut at fabrikken bare dro slike glipper sammen med boltene og mutrene når de monterte bilene. Det «vises ikke likevel» når dører etc ble justert til å se bra ut. Da var det bare for han å skru sammen, og åpningene over heveklosser ble borte.

Altså, Range Rover er lagd av Land Rover. Og de er ikke mest kjent for presisjonsarbeide. En annen kompis bestilte en 110 V8 fra England tidlig på 80-tallet. Den ble levert i Oslo. Da han kom til Trondhjæm kom han innom. Nydelig bil. Historien om tur nordover E6, i passasjersetet sto det ei eske, ved en stopp langs veien nord for Oslo åpnet han esken, der lå det masse smådeler etc, han hadde sett det manglet plastdeler på hendler osv og skulle klage på dette. Trengte ikke klage, delene som manglet var jo sendt med. «Halvfabrikat», sa han og lo, «typisk Land Rover». Han hadde LR fra før, hadde eid flere.

Så jobben med å justere dører og skjermer og bakluker osv på en eldre Range Rover kan være tidkrevende. Dørene er ett lite h.......te å justere etter at man skifter hengsler f.eks.. Hengsler til RR-dører er selvfølgelig ikke like hver gang man bestiller. Det er derfor det er laget shimser i mange tykkelser til disse hengsler. En shims jeg hadde var 4-5 millimeter tykk.

Du gjorde helt rett i å ta en «sjefsavgørelse» og bare sette de sammen og sveise fast. Slike avgjørelser er viktig, bruk magefølelsen.

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Posted (edited)

Artig tråd! Imponert over innsatsen din altså :-)

Edited by Jasswass
Skriveleif

På 22.3.2020 den 13.02, Elvehundre skrev:

Se der ja, det ordner seg. Bra.

En ting som ikke er nevnt i tråden tidligere, eldre Range Rover var ikke alltid helt like og heller ikke rette. Skjelettene for karosseriplatene kunne gjerne vri seg litt ved montering til ramma for å passe til ramma. Ramma var veldig solid. Kompis beskrev dette da han løfta karosseriet med heveklosser. Når alle klosser var montert og bolter bare satt i hullene var det centimetre med luftåpning ved flere klosser. Han lurte på dette og fant ut at fabrikken bare dro slike glipper sammen med boltene og mutrene når de monterte bilene. Det «vises ikke likevel» når dører etc ble justert til å se bra ut. Da var det bare for han å skru sammen, og åpningene over heveklosser ble borte.

Altså, Range Rover er lagd av Land Rover. Og de er ikke mest kjent for presisjonsarbeide. En annen kompis bestilte en 110 V8 fra England tidlig på 80-tallet. Den ble levert i Oslo. Da han kom til Trondhjæm kom han innom. Nydelig bil. Historien om tur nordover E6, i passasjersetet sto det ei eske, ved en stopp langs veien nord for Oslo åpnet han esken, der lå det masse smådeler etc, han hadde sett det manglet plastdeler på hendler osv og skulle klage på dette. Trengte ikke klage, delene som manglet var jo sendt med. «Halvfabrikat», sa han og lo, «typisk Land Rover». Han hadde LR fra før, hadde eid flere.

Så jobben med å justere dører og skjermer og bakluker osv på en eldre Range Rover kan være tidkrevende. Dørene er ett lite h.......te å justere etter at man skifter hengsler f.eks.. Hengsler til RR-dører er selvfølgelig ikke like hver gang man bestiller. Det er derfor det er laget shimser i mange tykkelser til disse hengsler. En shims jeg hadde var 4-5 millimeter tykk.

Du gjorde helt rett i å ta en «sjefsavgørelse» og bare sette de sammen og sveise fast. Slike avgjørelser er viktig, bruk magefølelsen.

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Takk for nyttig info, @Elvehundre - det skal jeg huske på når jeg skal montere resten av bilen sammen. Er ikke noe vits i å bruke lodd her tydeligvis :o

På 22.3.2020 den 16.17, Jasswass skrev:

Artig tråd! Imponert over innsatsen din altså :-)

Takk for @Jasswass - og lige så! Fin tråd du har med defenderen din! 

Tilbake til bilen, det var en liten «milepæl» i dag. Høyre side (passasjerside) er nå sveist ferdig, i prinsippet hadde det holdt med litt lapping på høyre side, men siden jeg har alle panelene, så prioriterer jeg heller å bytte det som byttes kan. Ser ikke helt for meg st jeg får denne tiden på nytt en senere gang.

Vi bestemte oss også her om dagen for å få oss en ny valp, sønnen / avkom fra den Gordon setteren vi har fra før. Den kommer da andre påskedag;

2E671747-A44E-4587-8CD6-C9F2C6129AF0.jpeg

Så har vi jo mini som det er viktigst å henge med - han begynner i VELDIG tidlig alder å vise interesse for restaurering av disse bilene. Han dro like gjerne frem Haynes manualen;

B513623A-C9AA-4A4A-B2F4-66A0AACC253A.jpeg

Da er det altså samme regle på høyre siden, her skal det byttes gulv, kanal, gulv bak, bulksidepanelet osv. Mulig jeg reparer mer her enn å fabrikere. Er ikke så galt med rust foruten kanalen. Noen små hull her og der....

740251B3-5BDC-4B89-8272-DF55952E9C5F.jpeg

Begynner snart å kunne nærme seg å parkere sammen med sine søsken;

0604B90D-26E9-47DD-91BE-B6DF64EEAA54.jpeg

Står en forskremt Tesla bak der også, men den er ikke vår.... (Heldigvis). 

:) 

17 timer siden, jorgenht skrev:

La merke til at du forsøkte å skjule den på bildet ;)

Ja, kan ikke vise elektriske biler... Er ikke spesielt glad i de heller, er som å kjøre en kjønnsløs greie på fire hjul.. 

Uansett, kom i gang i dag også. Har innsett at ingen kommer å gjør jobben for meg, så da må man brette opp armene. I går ble jeg ferdig med høyre side, der alt pusset og klart for karosseriguffe. 

Fikk kappet ut gulvet, og veggen bak på venstre side. Samt hjulbue. Fikk sveist dette sammen. Gjenstår å borre hull så jeg får punktsveist veggen, og helsveist oppe ved vinduet.

5E2AC5A6-16D2-4862-A32A-E188B9C3CE9A.jpeg75FE04A9-9020-4390-B0DF-30AEB7A18E65.jpeg

På 26.3.2020 den 18.30, Erik Iversen skrev:

Snart hel ved! :)

Nærmer seg ja!

Nå er venstre hjørne / bakre del av bil ferdig. Bruker en god dag på å sveise vinkelen rundt vinduet bak. Bestemte meg for å lappe, men etterhvert som jeg holdt kunne jeg like gjerne byttet nedre del av vinduet. Gjenstår vel ca. 10cm av det originale stålet... 

Uansett, ferdig sveist, pusset og grunnet. Nå starter jobben med å demontere kanalen på venstre, og gulvet. 

@Erik Iversen, kunne du tatt mål på hvor jeg skal sette feste til setebeltet på hjulbuene? Dette må vel forsterkes med tykkere stål? 

EC26D2DC-A5D6-4ED9-A044-8911514DAC49.jpeg

:) 

@SiggenRRC, jeg bor dessverre 730km unna garasjen min hvor bilen er parkert. Så får ikke hjulpet deg med målene før vi er gjennom denne coronatiden...

Usikker på om beltefeste mitt er 100% originalt. Jeg monterte det sammen slik det stod, men med friskt stål. Mener å huske at setefeste er forsterket med ei stålplate på 5-6 mm tykkelse inne i hjulbuen. Minnes at jeg kikket på Discovery 1'ern til fadern og så at det var ganske likt på den. 

Kan se om jeg finner et arkivbilde. :)

10 timer siden, Erik Iversen skrev:

@SiggenRRC, jeg bor dessverre 730km unna garasjen min hvor bilen er parkert. Så får ikke hjulpet deg med målene før vi er gjennom denne coronatiden...

Usikker på om beltefeste mitt er 100% originalt. Jeg monterte det sammen slik det stod, men med friskt stål. Mener å huske at setefeste er forsterket med ei stålplate på 5-6 mm tykkelse inne i hjulbuen. Minnes at jeg kikket på Discovery 1'ern til fadern og så at det var ganske likt på den. 

Kan se om jeg finner et arkivbilde. :)

Aha, ja - da blir det vanskelig. Skal undersøke om jeg ikke får tak i målene jeg også. Kjøpte Haynes sin «restoration manual», men den gir svært lite info. Omtrent ikke verdt papiret den er trykket på, hadde håper jeg kunne få tak i en del mål igjennom boken, men den gang ei.....

Den forsterkningen antar jeg skal sveises med overlapp fra undersiden? Det må den vel, for å få kunne ha noe hensikt mtp. Tykkelsen på stålet?

Ved ettermontering av belter boret vi hull og satte en plate på 10 x 6 mm med fastsveiset 10mm mutter på. Ca 4 mm tykk.

Rusten plate å måle på så tykkelsen kan ha vært 5 mm.

Noen plater var bare firkanta og ca 6x6.

Husker ikke produsenten men dette er endel år siden så de har vel lagt ned eller blitt kjøpt opp.

Edited by gautes

9 timer siden, gautes skrev:

Ved ettermontering av belter boret vi hull og satte en plate på 10 x 6 mm med fastsveiset 10mm mutter på. Ca 4 mm tykk.

Rusten plate å måle på så tykkelsen kan ha vært 5 mm.

Noen plater var bare firkanta og ca 6x6.

Husker ikke produsenten men dette er endel år siden så de har vel lagt ned eller blitt kjøpt opp.

Høres ut som ala noe som står på min. 5 mm tykk stålplate på 12x12 cm skrudd med fire bolter opp til hjulbuen. 

8 timer siden, SiggenRRC skrev:

Supert, takk @gautes!

Du kunne ikke tilfeldigvis hatt mål på hvor jeg borrer? 

Her ser du min. Fire skruehull i hvert hjørne. Setebeltet festes i midten. Setter du inn baksetet vil du tydelig se hvor det er praktisk for det å borre opp. :) 

gallery_15285_505_303620.jpg

Stålplatene i bilde her: 

gallery_15285_505_807100.jpg