Gå til innhold

Range Rover Classic AKA. «Lille Grå»


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Elvehundre skrev:

Flott. Godt jobbet.

 

Kom akkurat fra verksted, ble en lang kveld. «Skulle bare» sjekke en ulyd på bruksbilen, og da var æ i gang. Heldigvis kaster jeg sjeldent noe, så fant noe pent brukt oppheng, to fjærer og to støtdempere osv. Godt var det, ingen deleselgere har åpent lørdag kveld. 
 

Og må ha bil mandag morgen.

 

Egentlig skulle jeg koble tilhengerkontakt og fikse alt av ledninger til lysene bak på «Spiralis» (hybrid-LightWeight’en), men det ble 7 timer med andre ting.

 

Men ble ikke ferdig, en side igjen :unsure:

 

H A :)


ai, det er aldri noe som heter «skal bare» eller «det tar bare 10 min» i denne verdenen. Fikk du løst andre siden i dag? Hva er bruksbilen egentlig, har du bilde @Elvehundre?

 

7 timer siden, Erik Iversen skrev:

Flott @SiggenRRC ! Heldig som fikk tak i alt da... :):) 

 

Ja - det var steinflaks! Godt mulig jeg spør deg om en kurér mtp. Frakt - om det lar seg gjøre? 
 

3 timer siden, stovika skrev:

Utrolig imponerende fremdrift, jeg har vel brukt ca 10-15 år på min...;)  Sikkelig trivelig å følge med på !

 

Tusen takk for det! Pappaperm, godt med deler, og tid gjør seg :) 

 

 

Bilen / karosseriet ble i dag skilt fra ramma. Det var to lurebolter som jeg ikke hadde tenkt på, de satt jo selvsagt noe j***, men god med varme så kom dem også av etterhvert! 
 

E1975439-A1F8-4B53-A749-150910FA4F86.jpeg
 

Så da står den slik litt. Skal få sveist litt mer på kanalen venstre side. Da skal den males, og gjøres klart for å komme seg på ramma etterhvert. 
 

Ramma ser tilsynelatende svært bra ut. Har hamra og slått litt der jeg vet det ofte er mye rust, men det ser veldig bra ut (heldigvis). Har bestilt pakningssett til girkasse, og transfer.

 

Skal pusse ned ramma, eller først fjerne alt - har ikke så mange støttebukker, men antar jeg tar bakre del først, og jobber meg fremover :) 

 

Skal få tatt noen bilder i morgo :)

 

 

Ha en riktig fin dag folkens - og god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

38 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Ja, - det var steinflaks! Godt mulig jeg spør deg om en kurér mtp. Frakt - om det lar seg gjøre? 

 

Mistenker at delene enda ligger hos Sir Robert på Oppdal? Frakt lar seg sikkert enkelt ordne når vi er igang med tursesongen. Flere venner som sikkert kommer til å passere på strekningen ila sommeren. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2020 den 19.15, SiggenRRC skrev:


ai, det er aldri noe som heter «skal bare» eller «det tar bare 10 min» i denne verdenen. Fikk du løst andre siden i dag? Hva er bruksbilen egentlig, har du bilde @Elvehundre?

 


 

Bruksbil er Ikke noe spesielt spennende, er veldig glad i sedan. Så kjører en Mitsubishi Galant 2 liter bensin automat. Startet med Renault 10 for 44 år siden, har stort sett kjørt sedan siden da. Bortsett fra ca 20 år med kun Range Rover. Som oftest 4-dørs sedan, noen ganger 5-dørs dersom de så ut som sedan. Altså med knekk på bakluke slik at det ser ut som bagasjerom. En gang hadde jeg 2-dørs coupe, knall gul. Bilder finnes muligens i trådene mine.

 

Når jeg blir rik skal jeg kjøre E-klasse. Eller Jaguar.

 

Nå starter sommersesongen, da kjører jeg mest Honda Zoomer (50 ccm scooter). Ellers kjører jeg veteran motorsykkel, har Honda -fra 76, -81, -86 og -90. Motorstørrelse fra 250 til 750. Dessuten har jeg en NSU 250 fra -51. På bane og på lengre turer kjører jeg BMW K 1200 RS.
 

H A :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det skjer heldigvis ting, selv om tråden ikke er oppdatert! Hadde besøk av @Håvard Guttormsen i går - han hadde noen gode tips for behandling av ramma. Hadde kostet meg ferdig med epoxy primer. Det var en skikkelig dritt jobb. I dag reiste jeg ned til BT for å kjøpe lakksprøyte, tynner og bengalakk.
 

Dette ble så sprøytet på ramma, nå venter jeg bare på at tørker før strøk to! 
 

Dermed kan demonteringen av akslinger og div. Starte for å få en rullende ramme igjen.... 

 

9B784A12-975E-45E9-A2C4-8D63FCE77815.jpeg

 

Ramma henger på tørk :P

 

Så til det store spørsmålet.... Skal etterhvert lakke karosseriet. Der skal vel a-stolpen originalt være svart? Resten av karosseriet skal vel da være i den fargen jeg planlegger å ha den i? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell er bilen?

 

De eldre var hellakkert. Altså utvendig farve på alt av karosseri, innvendig og utvendig. Det var en gang på 80-tallet alle RR ble svart i motorrom og a-/b-stolper osv ble svart. Kanskje rundt 1986/87, samtidig med kort girspak ble introdusert. Og helsveiset skjelett, ikke skrudd som de første utgavene.

 

Kjekt med traktor med frontlaster ser jeg. Alle burde hatt en slik.

 

fin kveld ønskes

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

edit! Sjekket tråden, din bil skal ha svart skjelett. HA

 

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det diffene sine tur for en real «makeover». Pusset dem ned, renstet dem, sandblåste, pusset, vasket, grunnet og lakket. Resultatet ble bra :) 

 

Før;

9BADC7F1-06E8-4999-B8BB-263A6D81EDF7.jpeg

 

grunnet;

 

A749446E-D820-40C2-B65A-4FA7F6230F9D.jpeg

 

lakket;

 

82645FAD-99FB-40A8-AECF-4D5490DB93D8.jpeg

 

Skal få pusset over de andre delene, og forhåpentligvis lakke dem i morgen. Da har jeg alt jeg trenger for å få en rullende ramme i løpet av uken som kommer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er også de siste delene til bakakslingen lakket ferdig;

 

87027F5B-D90C-4D5F-8CCF-E9C9A5F1568B.jpeg

 

Altså har jeg kommet til en milepæl; Kan montere ting sammen igjen. Kjøpte meg en verkstedspresse i går for å ta foringer og div. Så da er det bare å presse i vei :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke store fremskrittet, men i dag ble brakettene for armene til bakslingen montert på. Plasserte junior sovende i vogna litt for tett inntil til at jeg turte å stramme boltene, men nå er de ihvertfall på plass! 
 

Går over navet bak i morgen, og bytter lager på begge. Så er det å starte på monteringen av akslingen! 

 

2BF52736-F080-47A7-BCBB-7FE40441045E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det skjedd litt igjen, fått grunnet differ, ramme osv. Med Epoxyg-grunning etter pussing, de er så lakkert med Bengalakk. 
 

Nå er diffene pakket om, lager byttet, nye calipere, skiver og klosser. Trosser @gautes råd om å la det være den siste jobben - det gir meg motivasjon til å gjøre prosjektet raskt ferdig! 

Ramma er nå på fire hjul igjen, og fult bevegelig etter å ha hengt til tørk på Gråtassen.
 

 I morgen setter jeg inn motoren, og da skal ny clutch monteres, denne skal etter hva jeg skjønner sentreres... Har ikke kjøpt noe her enda, men kan man gjøre det med så enkelt som et kosteskaft? Eller andre ting, evt. Hva må kjøpes? @Elvehundre
 

Litt stemningsbilder;


BB8CF4CE-54EF-4707-A49C-663CDC988573.jpeg

 

8D17B48C-1DA8-4648-8F91-BE586CF9C0A7.jpeg

 

77171C4F-F529-4C38-B290-9D797E4AAAE6.jpeg

 

:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skuer mitt øye? En 90 pick up? Eller 90 med «Passat-cab»? Altså ser ut som en tidlig utgave Passat, eller Renault 16.

 

Kosteskaft er greit. Elektrikker-rør. Bare tape noen runder til diameter blir riktig.


Forresten.

 

Godt jobba. Imponert over arbeidsfarten.

 

Her er det kun reperasjoner etter tur på Rudskogen, men ble ferdig torsdag kveld.

 

Ferdig og ferdig, man blir jo aldri ferdig. Da skjer det bare noe, eller man finner på noe.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motor på plass på ramma :) 

 

Skal gå mitt over girkassen, men er i tvil om jeg skal gjøre særlig mye utover å bytte clutch lager, clutch og trykkplate. Er det noen andre ting jeg bør bytte?

 

Jo! Glemte det, bytter bremsesko til håndbrekket også. Bortsett fra det er det vel lite jeg bør bytte siden alt er tett? Har kjøpt inn pakningssett til kassa... Så om det er noen tinger jeg bør ta når alt er tilgjengelig så gi meg gjerne tips. Håper å få inn kassa i løpet av noen dager også :) 

 

08A028F3-8D98-4251-893D-F327DAB311CF.jpeg
 

og motor på ramme; 

 

DD6B54E7-A542-4EFA-AA71-1352E966086E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simerring på utgående aksling mot håndbrekk er grei å bytte nå. 

Sjekk også om det er slakk på utgående forover. Lager og simerring er greie å bytte om kassen står i også, men slakke der gir kjedelig vibrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Simerring på utgående aksling mot håndbrekk er grei å bytte nå. 

Sjekk også om det er slakk på utgående forover. Lager og simerring er greie å bytte om kassen står i også, men slakke der gir kjedelig vibrasjon.


Da har jeg hørt på @lafterolf og @Elvehundre. Bytter ikke mer enn nødvendig her, så da blir det nytt lager, simringer her og der, og smækk sammen igjen. Skal få vasket, pusset, og lakket opp alt før den går på bil. Ganske møkkete! 

F497CFEA-576C-459B-9C9D-5C13CAA1236C.jpeg

 

 

Ny ring gikk veldig greit inn, entret ny ring, og brukte den gamle til å slå inn den nye. 
 

Arbeidsbordet er ikke helt etter HMS-boks hva gjelder høyde, men all høyde er god høyde! 
 

75DD8A62-9650-44DB-965B-E92C300696D1.jpeg

 

Litt overdimensjonerte støttebukker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også tatt simringen på inngående aksel på hovedkassa samt pakningene til oljepumpa som står der. Dumt å måtte ta ut motoren i etterkant fordi simringen hadde gått tørr mens bilen var avregistrert. I tillegg ville jeg splitta kassa og skifta tetningen på inngående aksel til fordelerkassa samt tatt pakningen på lokket under fordelerkassa. Går utrolig kjapt når du har det liggende på benken der! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle bare en snartur innom forumet..

 

2 timer senere har jeg lest gjennom "Siggen" og denne tråden. 

 

Veldig morro og lese og ville derfor bare takke for hærlige RRC tråder. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.5.2020 den 18.38, Mastermo skrev:

Jeg skulle bare en snartur innom forumet..

 

2 timer senere har jeg lest gjennom "Siggen" og denne tråden. 

 

Veldig morro og lese og ville derfor bare takke for hærlige RRC tråder. :) 

 

 


Tusen takk for det :)

 

Her skjer det litt, har fått rengjort, og lakkert opp kassa. Byttes det som byttes kan. Hengte den opp på traktoren med talje, alt var klart, skulle sette den i kassa, men inn ville den ikke. Ser litt nærmere på utgående aksling og vipps.... Har montert / fått tilsendt feil clutch med grovere splines.....

 

Sendte avgårde en hastebestilling og får ny clutc i dag :) 

 

To be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 7.01, telindnor skrev:

tbf.......to be followed :)

Flott fremdrift og tråd!!


Takk for det!

 

Var vitne til et nytt ekteskap i dag, mellom girkasse og motor. Endelig er de tingene på plass. Har vasket rent, og pusset på girkasse , i tillegg har den fått seg et strøk med litt maling :) 

 

F011797F-1556-4EB1-AE5A-E00EA5379D86.jpeg

 

Da gjenstår det å sette på følgende;

 

- Nye stag foran (styring primært).

- akslingene (forsn og bak).

- Legge opp de få cm med bremserør på framhjulene. 
 

Så er alt klart for å løfte karosseriet tilbake på ramma. Er det forresten noen mulighet for å teststarte motor som den står nå? Dette for å sjekke at slt er OK...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg kommet et godt stykke på vei. Dessverre har jeg jobbet litt nå og da, og attpåtil glemt å ta bilder underveis. 
 

Status er at karosseriet nå er klart for å gifte seg med ramma igjen. Alt er tilbake, og jeg benyttet muligheten til å legge opp ny eksos blant annet. Tanken er tilbake, og ja... Alt jeg ville gjøre uten karosseriet er nå gjort. 
 

Satser på å få karosseriet tilbake i morgen sannsynligvis :) Må bare sjekke om gråtassen løfter høyt nok til at den planen går, om ikke må jeg høre med noen gårskarer; 

 

E2317E0C-5716-4650-A320-631CB971D073.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...