Gå til innhold

Range Rover Classic AKA. «Lille Grå»


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Ta likevel en kontroll feks med parafin og en fille for å se om lakken tar skade.


Det skal jeg gjøre, @lafterolf

Eneste problemet er at det omtrent er umulig å få tak på parafin i dette MDG-styrte området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SiggenRRC skrev:

 

Har brukt / bruker varmebestandig lakk opp til 650 grader, så antar de bør holde mtp. Temp i motoren. Blir det i det hele tatt grader opp i mot de nivåene er det noe annet som er alvorlig galt :)

 

 

Min erfaring med varmebestandig lakk er at den er ganske ustadig og slipper lett. Løsning på dette som gjør at den får en helt annen holdbarhet er nettopp ved å varmebehandles. Hadde et selvbygd 4 til 1-anlegg på en Honda 750 som ikke beholdt lakken mer en i første delene ut fra motoren før jeg varmebehandlet resten. En omgang med varmluftpistol kan derfor være nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Ta likevel en kontroll feks med parafin og en fille for å se om lakken tar skade.


 

 

2 timer siden, Vidar S skrev:

 

Min erfaring med varmebestandig lakk er at den er ganske ustadig og slipper lett. Løsning på dette som gjør at den får en helt annen holdbarhet er nettopp ved å varmebehandles. Hadde et selvbygd 4 til 1-anlegg på en Honda 750 som ikke beholdt lakken mer en i første delene ut fra motoren før jeg varmebehandlet resten. En omgang med varmluftpistol kan derfor være nyttig.

 

4 timer siden, lafterolf skrev:

Lampeolje er temmelig likt.

 

 

Takk for tips, dette er uten tvil VBF :wub:

Utrolig mye god kunnskap her, som jeg bare elsker. 
 

Har nå gjort følgende «tester» på lakken;

1. Skrubbet med prafin
Resultat; ingen flaking / oppløsning av lakk.

2. Skrubbet med diesel 

Resultat; ingen flaking / oppløsning.

3. Skrubbet med TEC7 rens (minner om bremserengjøring)

resultat; ingen flaking / oppløsning av lakk.

 

Har også etter tips fra @Vidar S gått godt over med varmepistol :) 

 

Da bør jeg kunne senke pusten litt? 

 

Fortsetter med toppene nå.. Lille mini sover;

 

E7172DB5-8874-4406-B93B-A02D49473B0B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man rykker stadig fremover... 

Egentlig perfekt p få jobbet bare noen få timer om dagen med motoren. Da gjør man ikke feil (bank i bordet).

 

Blåste toppene i går med soda. Fantastiske greier, her er før bilde:

 

97412D79-CC61-4BA3-BE9F-732097562980.jpeg
 

Og sånn så dem ut etterpå;

 

9E2136E5-3A15-42D3-948D-68D5A43B9BED.jpeg

 

Etter en runde med lakk ble toppene satt på, og skrudd etter moment;

 

31BE9179-C293-4572-AE15-79EC5BE0B9B0.jpeg

 

Så til det storr spørsmålet. Siste jeg gjorde var å montere / sette på nye løftere, rockere, shagt osv. Også dette skrudd på moment. Tenningen skal være satt riktig, etter hjelp fra @Elvehundre
 

Nå ser de slik ut mtp. Timing. Ventilene til sylinder en virker for meg til å være stengt, hvilket kanskje er riktig når stempel står på topp?

 

5FF72386-4ADF-4179-9AF8-2CAE12EDBBB4.jpeg

4D650995-5010-4A3E-BDBD-A69B377C19A8.jpeg

 

Nå ser den slik ut, toppdekselet er under arbeid nå :)

 

EE7EBB7B-79C8-4DEC-8A82-D8525444DEFC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Elvehundre skrev:

Ventiler på en skal være stengt, da tenner pluggen og bensin/luft-blandingen eksploderer, stemplet skyves ned av eksplosjonen.

Cam-hjulet ser riktig ut. Skru sammen og start opp, dette blir bra.

 


:) Da ble det rett!
 

Skulle gjerne fyret den, men har ingen bil å sette den i enda...... Har et karosseri jeg må gjøre ferdig, og ditto ramme. 

 

Da er det meste skrudd tilbake, mangler frontdeksel, oljepumpe, og gasser. Skal gå over siste ting i morgen. 
 

755EE5F9-3DF3-48EF-9DA7-19799B911BD6.jpeg

0972127E-E51F-4C06-8AFD-8B96EFD685AB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motoren ferdig, litt vemodig, men bra - Da får jeg en større grunn til å gjøre en bil klar for å motoren på plass.

 

Det ble byttet ringer på stemplene, blokka ble blåst rein, toppene blåst, byttet løftere, push-rods, rockere, kjede, drev - ja, rett og slett en real overhaling. Motoren ble også lakkert som tåler varme. 
 

Nå begynner jeg så smått med selve bilen, her skal det sveises mye. Fikk fatt på ny bakre bjelke, nye gulv bak, nye sidevegger (de under vinduene), og hjulbuer. Det blir nye kanaler, nye gulv foran, og nye kasser (i mangel på et norskt ord - hjulbuer osv.). 
 

Så ja... Bilen er ikke ferdig.... På langt nær... Noen starter motsatt med bil, og så motor, her ble alt gjort i gal rekkefølge...

 

Uansett, motor står klar for montering;

 

2DAF38D7-B706-4F5E-9589-FE19B2FFBA15.jpeg

 

6A39796F-03B8-4345-8AFB-B80E4B76C465.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2020 den 9.48, Atle3 skrev:

:) Ser jo nytt ut!

Hvilket tenningsanlegg går du for?

 

Takk for det! 

 

Går for det originale - på godt og vondt... :)

 

Begynte å sveise, eller lettere sagt, jeg rakk å gjøre to punktsveis, før jeg brukte resten av tiden på å kappe ut, drille ut, og tilpasse litt her og der - etter kloke ord fra @Elvehundre har jeg også prøvemontert bakluken, for å passe på at den ser bra ut. Ikke helt fornøyd enda, men det kommer...

 

IMG_1309.jpg

 

Begynte bakerst, egentlig var tanken å starte foran, men så ble det bare sånn. Var en del rust på den bakre traversen, samt veggene og gulvene innover på bilen. Siden jeg var på dele-sanking i Lier, fikk jeg tak i alt jeg trengte. Og det var en gang en vis mann som sa; gjør det skikkelig :)

 

Kappet derfor ut traversen, sideveggen, og gulvet bak; 

IMG_1301.jpg

 

Nytt gulv og sidevegger på; 

 

IMG_1302.jpg

 

Så var det av med alt igjen, for å montere bakluken; 

 

IMG_1305.jpg

 

Er ikke helt fornøyd med denne enda, det er større "glippe" på venstre enn på høyre, og den går litt tregt igjen foreløpig. Skal finjustere dette før jeg sveiser, men må skaffe noen bolter til hengslene så dette ikke forstyrrer når jeg forsøker å montere - det er tross alt litt å gå på sideveis på hengslene.. 

 

IMG_1310.jpg

 

:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider får man faktisk gjort en del hjemme, vi holder oss friske (bank i bordet) og holder oss stort sett til oss selv, utenom de høyst nødvendige butikkturene (merk. Biltema). 
 

Bilen har nå fått på ny travers bak, nytt gulv bak høyre side, nesten sveist ferdig høyre sidevegg bak. Så det går virkelig fremover. Hvert nøye hele veien med å montere, og demontere dører, skjermer osv. Så dette blir rett og pent.
 

Skal få sveist opp det siste av sideveggen i morgen, og muligens starte på andre siden. Får også siste pakke fra øya nå, er vel ikke lenge til alt legges i lås?


Lille mini tilvennes sakte, men sikkert de britiske bilene ;

 

16E0E631-E630-4B50-9D6B-7499D0A6F548.jpeg

 

Litt kosebilder fra siste sveising;

 

F2B87CB4-E7E0-466B-847C-84599CB402F5.jpeg

7559E74F-644B-40C8-8DDA-17F6518F7248.jpeg7559E74F-644B-40C8-8DDA-17F6518F7248.jpeg

 

Det går fremover, var en annen her på forumet som motiverte meg mtp. Tempo cool

2AD28600-CF2F-40CB-9AE6-F737D8DCC596.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, jorgenht skrev:

Kjekk bilpark :D


Takk B) Ingen tvil om at LR står mitt hjerte nær, skal få tatt et artig bilde i morgen - da skal classicen flyttes litt på!

 

Har fått banket inn noen timer i dag også, gruet meg til jobben... Er ikke alltid veldig tålmodig når det kommer til sveising i tynnplater, og det var det mye av i dag. Hadde fått på sideveggen venstre side, men inne sveist denne inn på toppen der den møter vindue-rammen til vinduet bak. En skikkelig dritt jobb, i tillegg var det ekstremt mye dårlig stål i området. Det gjorde at jeg måtte punktsveise bortover hele sideveggen, og bytte stål etterhvert som jeg møtte rusten. En ganske langtekkelig jobb.... 

 

Resultatet derimot gjorde at det kom et godt smil om munnen :) Har sprayet med rustprimer forresten, fordi det ennå blir en stund til jeg skal lakkere.

 

12E99839-8CCE-4A26-BE2F-F4ABECE20D91.jpeg
 

Da kan man si at høyreside, bakover er rustfri :) Starter på kanalen, a-stolpe, og b-stolpe i morgen...

 

 

Er det forresten noen som har pakninger til vinduet bak liggende?

Akkurat nå, Jasswass skrev:

Corona-ineffektivitet hva jobb og diverse hverdagslige sysler angår gir langt bedre framdrift på andre prosjekter :-) 


Ja, og pappa-perm på toppen, med samboer hjemme - kunne ikke blitt bedre. Tok en vareopptelling, og hadde alt jeg trengte for å kunne sveise bilen ferdig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt tid i dag også, men kom litt sent i gang... Treg morgen her i Lommedalen, med mye lek med junior.

 

Fikk demontert en del i dag, fikk hentet en god del sveisedeler fra Froggats. Her var det mye bra, og da gjør jeg jobben skikkelig. Demonterte derfor frontruten, tok denne vekk. Borret opp så jeg fikk vekk bulkside-panel og utsiden av a-stolpe.
 

Fått kappet bort gammal moro, så i morgen, og de neste dagene blir det å tilpasse så døren venstre side kommer seg på plass, sammen med ny a-stolpe, b-stolpe, bulkside, gulv venstre foran og kanal (ytre og indre). 
 

 

93DCD95D-C511-4559-A59D-3A6521B7562F.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Hatten av. Ser jr går i god skole.


Takk! 
Ja - han får LR inn med teskje, i dag satt han i bilen og lekte med girspaken... Får god innlæring!

 

3 timer siden, Ronny Jacobsen skrev:

Blir bra dette ja :mellow:

 

 

Takk for det, @Ronny Jacobsen - har du forresten noen tips på tilpasninger mtp. På dører, kanaler, og a- og b-stolper? Også «Bulkside»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SiggenRRC skrev:

Takk for det, @Ronny Jacobsen - har du forresten noen tips på tilpasninger mtp. På dører, kanaler, og a- og b-stolper? Også «Bulkside»? 

 

Vel. Sveise på kryss stag for å holde ting i riktig posisjon. Jeg har Ikke gjort det. Hadde nok flaks første gangen. Andre gangen hadde jeg Rosamond som mal og kunne hente de måla jeg trengte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Trenger litt hjelp her! 
@Elvehundre, @Ronny Jacobsen og andre med god ekspertise.

 

Har fjernet «bulkside panelet», kappet ut, og byttet deler på a- og b-stolpe. Monterte bakre / sidepanelet, og det flukter bra med bagasjeluke osv. Men døren derimot, ytre- / indre kanal og a- og b-stolpe er jeg ikke helt fornøyd med.

 

Om man ser på dette bilde;

 

17486372-C24D-4E0E-B96E-6096685E31E8.jpeg
 

Her ser man at øverste del av døren kommer «mer ut» ettersom den nærmer seg taket. Ser også ned mot kanal på innsiden av døren at glippen blir større etterhvert som man nærmer seg b-stolpe. 
 

Spørsmålet er det om den ytre kanalen skulle vært med «ut» mot døren bakover? Det er ingen pakninger som bygger så mye at man får dette tett.

 

Ser man på dette bilde;

 

AB9876C8-64D5-48D3-8AE2-C3CFB493DEF0.jpeg
 

og

 

59CF8BAF-E1F6-4840-A4DB-89DAC8A7FE1A.jpeg

 

Så ser man at døren «faller» ned under linjen på karosseriet, her kan jeg som vi snakket om @Elvehundre justere a-stolpe for å få det riktig.

 

Vi snakket på telefonen @Elvehundre, kanskje jeg skulle brukt ramme som jigg - evt. Justere hardt nå med gummien, altså slakke opp, flytte på kanalen, og jigge det nå? 
 

Føler med litt rådløs ovenfor meg selv nå....


74809406-9160-489E-A643-77DD37427336.jpeg

E38CDCE1-ABB7-4D42-B88D-21FF3E859D8A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også en justeringsmulighet til.

 

Ruteramme kan også justeres ut eller inn i overkant, i forhold til selve døren. Får du døren til å stemme, så «låser» du den. Deretter så løsner du noen bolter og du kan vinkle ruteramma på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også justere på dørhengslene.

 

Dersom venstre side er korrekt, så kan du måle avstandene oppe og nede på a-stolpene.


Og oppgaven du har tatt på dæ er utfordrene, ettersom rammeverket var «lealøst» da du henta og frakta bilen (som æ skrev i et tidligere innlegg).

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...