SiggenRRC Skrevet 4. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2020 Da er bilen 95% ferdig demontert, det gjenstår akslinger, motor og gir, men resten inkludert alt av ledninger er tatt av Gjenstår litt pynt på B-stolpene, men ellers er den klar for en real vask og ytterligere undersøkelser før jeg starter og sveise. Etter alt å dømme starter jeg med det i løpet av fredagen (forhåpentligvis). Må si de har klart å dytte en del ledninger i 1986! Det er forresten en elektrisk duppe-ditt igjen, vindusviskermotoren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Bare litt mer ledninger enn i en seriebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 6. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2020 Da er bilen ferdig ribbet, det som er tømt, er; - Alt elektrisk - seter og interiør - pedalboks - alu-plate bak Egentlig alt som kan ta skade av at bilen står ute. Har kappet vekk indre skjerm / hjulbuer begge sider foran, så motor er ganske eksponert. Denne skal forhåpentligvis raskt vekk fra ramma. Ved å ta litt bilder inne i bilen ser man fort hva jeg har begitt meg ut på. Det vanker nok litt sandblåsing på dette prosjektet; Venstre gulv og kanal ser OK ut, men det er noen hull på venstre kanal, og når jeg først er i gang bytter jeg like gjerne stålet der også. I morgen går det en tur til den lokale biltema-sjappa for å kjøpe inn litt diverse; - stål - saks - primer osv. Håper raskt å kunne sveise den ferdig så jeg kan løfte karosseriet (Da kommer også motor ut). Motoren skal bygges / pakkes om. Jeg må inn til kammen uansett, så tenkte jeg like gjerne skulle bytte stempelringer.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 I går var en merkedag! Det ble montert ny kanal på høyre side, denne var skjært ut fra tidligere av, så det var bare å sette inn ny. Den er ikke sveiset enda, men det gjøres så fort været blir bedre Kjøpt komplett kanal med indre og ytre deler, så relativt greit å få på plass. Har boltet indre på plass, så må gjøre noen justeringer før jeg kan sveise den sammen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 9. februar 2020 Del Skrevet 9. februar 2020 Beklager å si det, MEN HER KAN DET GÅ GALT. Jeg ville satt inn døra og skrudd fast skjermene foran og bak, så sjekket at alt stemmer med dørhengsler og -lås, samt at linjene flukter i karosseriet. Før sveising av kanaler og gulv. Gamle deler er skåret ut, bilen har stått lenge, den har stått på en tilhenger og hoppet i flere mil. Det blir fort skeivheter. Og det er noe man ikke ønsker, blir veldig mye jobb å rette opp. En kompis i Sverige holdt på lenge med å rette opp feil sveisede kanaler, han kjøpte et påbegyndt prosjekt. Bare ett vennskapelig tips. ønske aill ein fin kveill hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 10. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2020 7 timer siden, Elvehundre skrev: Beklager å si det, MEN HER KAN DET GÅ GALT. Jeg ville satt inn døra og skrudd fast skjermene foran og bak, så sjekket at alt stemmer med dørhengsler og -lås, samt at linjene flukter i karosseriet. Før sveising av kanaler og gulv. Gamle deler er skåret ut, bilen har stått lenge, den har stått på en tilhenger og hoppet i flere mil. Det blir fort skeivheter. Og det er noe man ikke ønsker, blir veldig mye jobb å rette opp. En kompis i Sverige holdt på lenge med å rette opp feil sveisede kanaler, han kjøpte et påbegyndt prosjekt. Bare ett vennskapelig tips. ønske aill ein fin kveill hilsen Henry Arnfinn Tusen takk for tips, @Elvehundre! Har vært inne på tanken, men siden krosseriet er stivet av med jern så tenkte jeg ikke på det du skriver, men selvfølgelig gir det mening! Eneste er at a-stolpen også er rusten. Sammen med resten av gulvet på samme side. Skal få skrudd ut kanalen i dag, og heller fokusere på å gjøre opp rusten på a, og b, stolpe og resten bakover før jeg sveiser inn kanalen. Ingen vits i å sveise på gammelt stål, når planen er å få vekk alt Men så har jeg allerede skjært ut de indre skjermene foran, så blir heller å feste dør og bakskjerm når kanalen virkelig er klar for sveis! Tips mottas med takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dolomite Skrevet 10. februar 2020 Del Skrevet 10. februar 2020 Ikke kom å si at grå Classic ikke kan være pen.. (Dette var min drømmebil..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 15. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2020 På 10.2.2020 den 9.03, dolomite skrev: Ikke kom å si at grå Classic ikke kan være pen.. (Dette var min drømmebil..) Ikke alt for dumt med grå farge, får se litt etterhvert hvilken jeg ender på, men det blir absolutt tidsriktig! Denne uken bø på mange muligheter, dro til en herlig kar oppe i Lier / Sylling for p hente noen sveisedeler til Classicen. Ser fort ut til at dette prosjektet blir mer omfattende, rent sveisemessig; Her er det gulv bak, begge sider, hjulbuer, og «veggene» bak begge sider, men det viktigste; nye a-stolper. De er relativt ferdig på høyre side, men nå slipper jeg unna en del fabrikasjon. Og i dag brukte jeg en annen engelskmann til å hente ut motoren, den var ganske grei å ta ut, fjernet motorfestene så jeg kom bedre til boltene rundt girkassen. Den ble rakst flyttet over på stativ, og står nå klar for en overhaling. Nå står «lille grå» sånn; selvsagt uten motor... Så da ser den vel egentlig mer spnn ut; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 16. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2020 Fikk noen timer i ettermiddag, og demonterte motoren omtrent ferdig. Mangler å ta av løpehjulet på veiva, oljesumpen, stempler, veiv, kjede osv. Kjøpte noe kinaverktøy her om dagen, som jeg er veldig fornøyd med! Blokka ble fraktet innendørs i dag, og står pent inne på verkstedsboden i stativ. Skal få vasket grundig før jeg i det hele tatt starter på monteringen igjen. Må også se å få startet på karosseriet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Står ikke på hobbyproblemer ser jeg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 21 timer siden, Erik Iversen skrev: Står ikke på hobbyproblemer ser jeg! Haha, nei, blir ikke arbeidsløs på denne siden av sommeren tror jeg.... Har fått demontert, og vasket blokka, så nå er den tom for deler. Veiv, stempler osv. Er tatt ut. Skal få renset den skikkelig, samt honet, og nye stempelringer. Bakgrunnen for å ta motoren var fordi den må ha en ny kam, men siden jeg måtte det kunne jeg mike gjerne ta resten også. Det skal også sies at motoren ikke så ut i måneskinn. Vært noen deilige markeringer på veien i form av olje når denne har kjørt... her er blokka; Da var pappapermen over for denne gang, virker som at mini har skjønt han må sove når pappen hans jobber på LR-ting. Fikk jobbet totalt 2.5 time i dag - helt perfekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Gøyal tråd å følge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjellB Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 Som forrige prosjektet ditt, jeg er imponert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 28. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2020 På 26.2.2020 den 18.42, KjellB skrev: Som forrige prosjektet ditt, jeg er imponert Takk Har gått mange runder med meg selv på hvordan jeg skal gjøre motoren så bra som mulig. Går for den originale alu-fargen, og da må den bli ren og pen. Har benyttet diverse vaskemidler med og uten hell, men det er en del avleiringer av olje jeg sliter med å få vekk. Har forsøkt en spesiell pusse-børste i gummi, som har tatt mye, men det tar aaaaalllt for lang tid. Stakk derfor innom jula nå på morgenkvisten (pappaperm, så er oppe tidlig, og får ditto mer ut av dagen). der kjøpte jeg det jeg trengte for å kunne sodablåse motorblokk osv. Skal teste dette etterpå - gir beskjed om resultatet Hadde egentlig tenkt til å begynne med rustsveis, men det er meldt nedbør her i traktene de kommende dagene, så da får jeg heller jobbe innendørs Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 Soda funker, men også det tar tid, og det kommer til å gå med en god mengde soda på ei blokk. Jula har også en kanne som heter Smådelsvask som er ganske effektiv, pensle inn hele blokka med en litt stiv radiatorpensel funker fint. Etter noen masserende runder med pensel blåses det rent med trykkluft. Ferro-bet har en alu-cleaner som også funker fint, men den er mest til fargeforskjeller og korrosjon i aluminiumen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 28. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2020 2 timer siden, JEJ skrev: Soda funker, men også det tar tid, og det kommer til å gå med en god mengde soda på ei blokk. Jula har også en kanne som heter Smådelsvask som er ganske effektiv, pensle inn hele blokka med en litt stiv radiatorpensel funker fint. Etter noen masserende runder med pensel blåses det rent med trykkluft. Ferro-bet har en alu-cleaner som også funker fint, men den er mest til fargeforskjeller og korrosjon i aluminiumen Det skulle vist før jeg handlet, dro med meg en kanne med soda - skulle hatt to / tre. Så er jeg også usikker på hvor rein jeg vil at den skal være. Her er noen før bilder av blokk og stempler; Sånn ser det ut nå; Spørsmålet blir da; når er man fornøyd? Gikk fort tom for soda, og det støver noe inn i h***... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 Det blir fort en hvit jul med soda ja:-) Importøren av sånn sodamiddel holder til i indre østfold (Skiptvet) og de selger store sekker med blåsemiddel til en lang lavere pris enn småkanner på jula. Men til smådeler funker det jo fint. JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 28. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2020 Vel vel.... Jeg har syndet..... Ble litt gal av at jeg ikke fikk den «finishen» jeg ønsket. Endte derfor opp med dette resultatet; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 29. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2020 Da blei blokka ferdig gitt, og man kan endelig begynne å montere ting sammen igjen. Stemplene ble blåst rent med soda, og havnet inn i delevaskeren (oppvaskmaskin). Byttet ikke lager til hverken veiva eller rådene, men bytter stempelringer Har også honet sylinderene, så nå er alt klart for litt montering igjen Skal få satt stempler i løpet av kvelden / morgendagen. Antar man bruker en 10-20 min pr stempel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Blir vakkert. Og for en arbeidstakt. Skjønner æ e akterutseilt. Kanskje æ ska starte ett firma for restaurering av LR/RR og ansette de beste/raskeste fra forumet? Må jo ha med Gaute, han har papirene. Hmmmmm,mm???? Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 29. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2020 5 timer siden, Elvehundre skrev: Blir vakkert. Og for en arbeidstakt. Skjønner æ e akterutseilt. Kanskje æ ska starte ett firma for restaurering av LR/RR og ansette de beste/raskeste fra forumet? Må jo ha med Gaute, han har papirene. Hmmmmm,mm???? Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn Takk for det @Elvehundre - skal rekke Rudskogen i mars, så har dårlig tid Neida, men det er greit å få gjort litt når man får muligheten. Start gjerne et selskap, blir med jeg, om du matcher lønnen i dag. Ganske deilig hverdag å kunne skru på LR hver dag! Men tilbake til motoren... Fikk satt på nye ringer, kjørt en runde i delevaskern, og nå er alle åtte stemplene tilbake der de hørte hjemme.. Brukte dette verktøyet for å få stemplene tilbake; Så da er den enkle jobben gjort, og nå trenger jeg litt hjelp. Beveger meg nå inn i noe jeg ikke kan på disse motorene... Bytter hele registeret, og siden jeg uansett har tatt motoren helt fra hverandre, så må jeg sette timingen på kam og veiv - noen som har en grei instruksjon? Tenker jeg setter i gang med litt timing i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 29. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2020 Poden har sovet godt; er dette riktig timing? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) Vært i delelageret i kjeller’n. Satt og leste «ZEN og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel» og husket at jeg har jo delene liggende i kjeller’n. Er, som jeg sa til deg i stad på telefonen, en mulighet for at øvre hjul står feil vei. Nå er jeg sikker. Ta av kjede og hjul, snu hjulet, og dermed havner kile på kamaksel riktig. Godt jobbet, og du jobber raskt. edit: skrivefeil. ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn Endret 1. mars 2020 av Elvehundre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) Moro med motoroverhaling, og Henry Arnfinn har geleidet deg på rett vei med registret ser jeg. Men, jeg skal ødelegge stemningen litt....du har vel ikke lakkert motoren innvendig !!! Håper jeg ser feil. Det kan faktisk gå galt....når motoren din nå får rett driftstemp, så vil oljen være mellom 120 og 140 grader, og da kan den effektivt vaske lakken av "vallyen" , og dra med seg lakk inn i de små oljekanalene rundt omkring i blokka. Det er skrevet mye om dette rundt om kring, og skal det gjøres så må det være en lakk som tåler påkjenningene. RPI har en god oppskrift på div ang motor, langt ned på siden, har de en motor det har gått galt med http://www.v8engines.com/engine-4.htm Endret 1. mars 2020 av Roar Moslet Lagt inn link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 2. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2020 15 timer siden, Elvehundre skrev: Vært i delelageret i kjeller’n. Satt og leste «ZEN og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel» og husket at jeg har jo delene liggende i kjeller’n. Er, som jeg sa til deg i stad på telefonen, en mulighet for at øvre hjul står feil vei. Nå er jeg sikker. Ta av kjede og hjul, snu hjulet, og dermed havner kile på kamaksel riktig. Godt jobbet, og du jobber raskt. edit: skrivefeil. ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn Takk tips, og takk for en hyggelig telefonsamtale! Det var som du var inne på, kam-hjulet var snudd feil vei. Timingen skal nå være riktig, men fasiten kommer når toppene er på igjen. Skal se om jeg ikke får til dette i løpet av dagen, men de må vaskes og blåses... 8 timer siden, Roar Moslet skrev: Moro med motoroverhaling, og Henry Arnfinn har geleidet deg på rett vei med registret ser jeg. Men, jeg skal ødelegge stemningen litt....du har vel ikke lakkert motoren innvendig !!! Håper jeg ser feil. Det kan faktisk gå galt....når motoren din nå får rett driftstemp, så vil oljen være mellom 120 og 140 grader, og da kan den effektivt vaske lakken av "vallyen" , og dra med seg lakk inn i de små oljekanalene rundt omkring i blokka. Det er skrevet mye om dette rundt om kring, og skal det gjøres så må det være en lakk som tåler påkjenningene. RPI har en god oppskrift på div ang motor, langt ned på siden, har de en motor det har gått galt med http://www.v8engines.com/engine-4.htm Du ser helt riktig, @Roar Moslet Det er lakkert i valley, men ikke inne i hulrommet til løfterne. Har brukt / bruker varmebestandig lakk opp til 650 grader, så antar de bør holde mtp. Temp i motoren. Blir det i det hele tatt grader opp i mot de nivåene er det noe annet som er alvorlig galt Takk for tipset! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.