Gå til innhold

Range Rover Classic AKA. «Lille Grå»


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Da er bilen 95% ferdig demontert, det gjenstår akslinger, motor og gir, men resten inkludert alt av ledninger er tatt av :) Gjenstår litt pynt på B-stolpene, men ellers er den klar for en real vask og ytterligere undersøkelser før jeg starter og sveise. Etter alt å dømme starter jeg med det i løpet av fredagen (forhåpentligvis). 
 

Må si de har klart å dytte en del ledninger i 1986!

 

 

A04CBCE7-6ABC-4345-8FE6-8E31A076492C.jpeg


Det er forresten en elektrisk duppe-ditt igjen, vindusviskermotoren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da er bilen ferdig ribbet, det som er tømt, er;

 

- Alt elektrisk

- seter og interiør

- pedalboks

- alu-plate bak


Egentlig alt som kan ta skade av at bilen står ute. Har kappet vekk indre skjerm / hjulbuer begge sider foran, så motor er ganske eksponert. Denne skal forhåpentligvis raskt vekk fra ramma.

 

1BBE9046-2AA0-447D-B972-F11E9275C76A.jpeg
 

Ved å ta litt bilder inne i bilen ser man fort hva jeg har begitt meg ut på. Det vanker nok litt sandblåsing på dette prosjektet;

 

D2B67A37-3C84-4F87-A541-E0865292DE01.jpeg

 

Venstre gulv og kanal ser OK ut, men det er noen hull på venstre kanal, og når jeg først er i gang bytter jeg like gjerne stålet der også.


15D19C59-DBCC-464F-BA4D-AFE83089C710.jpeg


I morgen går det en tur til  den lokale biltema-sjappa for å kjøpe inn litt diverse;

 

- stål

- saks

- primer osv.

 

Håper raskt å kunne sveise den ferdig så jeg kan løfte karosseriet :) (Da kommer også motor ut).

 

Motoren skal bygges / pakkes om. Jeg må inn til kammen uansett, så tenkte jeg like gjerne skulle bytte stempelringer....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en merkedag!

 

Det ble montert ny kanal på høyre side, denne var skjært ut fra tidligere av, så det var bare å sette inn ny. Den er ikke sveiset enda, men det gjøres så fort været blir bedre :) 

 

Kjøpt komplett kanal med indre og ytre deler, så relativt greit å få på plass. Har boltet indre på plass, så må gjøre noen justeringer før jeg kan sveise den sammen igjen. 
 

A4CEFC00-CC0F-47A0-A285-09945597F400.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, MEN HER KAN DET GÅ GALT.

 

Jeg ville satt inn døra og skrudd fast skjermene foran og bak, så sjekket at alt stemmer med dørhengsler og -lås, samt at linjene flukter i karosseriet. Før sveising av kanaler og gulv.

 

Gamle deler er skåret ut, bilen har stått lenge, den har stått på en tilhenger og hoppet i flere mil.

 

Det blir fort skeivheter.

 

Og det er noe man ikke ønsker, blir veldig mye jobb å rette opp.

 

En kompis i Sverige holdt på lenge med å rette opp feil sveisede kanaler, han kjøpte et påbegyndt prosjekt.

 

Bare ett vennskapelig tips.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Elvehundre skrev:

Beklager å si det, MEN HER KAN DET GÅ GALT.

 

Jeg ville satt inn døra og skrudd fast skjermene foran og bak, så sjekket at alt stemmer med dørhengsler og -lås, samt at linjene flukter i karosseriet. Før sveising av kanaler og gulv.

 

Gamle deler er skåret ut, bilen har stått lenge, den har stått på en tilhenger og hoppet i flere mil.

 

Det blir fort skeivheter.

 

Og det er noe man ikke ønsker, blir veldig mye jobb å rette opp.

 

En kompis i Sverige holdt på lenge med å rette opp feil sveisede kanaler, han kjøpte et påbegyndt prosjekt.

 

Bare ett vennskapelig tips.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)


Tusen takk for tips, @Elvehundre! Har vært inne på tanken, men siden krosseriet er stivet av med jern så tenkte jeg ikke på det du skriver, men selvfølgelig gir det mening!  Eneste er at a-stolpen også er rusten. Sammen med resten av gulvet på samme side.

 

Skal få skrudd ut kanalen i dag, og heller fokusere på å gjøre opp rusten på a, og b, stolpe og resten bakover før jeg sveiser inn kanalen. Ingen vits i å sveise på gammelt stål, når planen er å få vekk alt :) 

 

Men så har jeg allerede skjært ut de indre skjermene foran, så blir heller å feste dør og bakskjerm når kanalen virkelig er klar for sveis! 
 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 9.03, dolomite skrev:

Ikke kom å si at grå Classic ikke kan være pen..     :lol: 

 

(Dette var min drømmebil..)

 

 

CIMG3900.JPG


Ikke alt for dumt med grå farge, får se litt etterhvert hvilken jeg ender på, men det blir absolutt tidsriktig!

 

Denne uken bø på mange muligheter, dro til en herlig kar oppe i Lier / Sylling for p hente noen sveisedeler til Classicen. Ser fort ut til at dette prosjektet blir mer omfattende, rent sveisemessig;

 

F200E9D2-07D6-4521-96EC-E3B430E78980.jpeg

 

Her er det gulv bak, begge sider, hjulbuer, og «veggene» bak begge sider, men det viktigste; nye a-stolper. De er relativt ferdig på høyre side, men nå slipper jeg unna en del fabrikasjon. 
 

Og i dag brukte jeg en annen engelskmann til å hente ut motoren, den var ganske grei å ta ut, fjernet motorfestene så jeg kom bedre til boltene rundt girkassen. 
 

0D3255A3-64BA-401F-8F45-536B18D03D2E.jpeg

 

Den ble rakst flyttet over på stativ, og står nå klar for en overhaling. 
 

Nå står «lille grå» sånn;

 

012A8CFC-13C2-4137-8506-51BAD81244EF.jpeg

 

selvsagt uten motor... Så da ser den vel egentlig mer spnn ut;

 

8EEDB02B-FC68-4C02-AF50-4D6EE7F7D4BA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen timer i ettermiddag, og demonterte motoren omtrent ferdig. Mangler å ta av løpehjulet på veiva, oljesumpen, stempler, veiv, kjede osv. Kjøpte noe kinaverktøy her om dagen, som jeg er veldig fornøyd med! 
 

Blokka ble fraktet innendørs i dag, og står pent inne på verkstedsboden i stativ. Skal få vasket grundig før jeg i det hele tatt starter på monteringen igjen. Må også se å få startet på karosseriet....

 

EECDFBDD-0F7A-4EB1-92D0-126C514DECDE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Erik Iversen skrev:

Står ikke på hobbyproblemer ser jeg! :)


Haha, nei, blir ikke arbeidsløs på denne siden av sommeren tror jeg.... 
 

Har fått demontert, og vasket blokka, så nå er den tom for deler. Veiv, stempler osv. Er tatt ut. Skal få renset den skikkelig, samt honet, og nye stempelringer. Bakgrunnen for å ta motoren var fordi den må ha en ny kam, men siden jeg måtte det kunne jeg mike gjerne ta resten også. Det skal også sies at motoren ikke så ut i måneskinn. Vært noen deilige markeringer på veien i form av olje når denne har kjørt...

 

593E7E8B-DF14-41F0-8F98-C83E7CB824A5.jpeg

 

her er blokka;

 

06FFC7F6-2A76-4D93-B4D6-FB1B2ABBC4FB.jpeg

 

Da var pappapermen over for denne gang, virker som at mini har skjønt han må sove når pappen hans jobber på LR-ting. Fikk jobbet totalt 2.5 time i dag - helt perfekt. 
 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 26.2.2020 den 18.42, KjellB skrev:

Som forrige prosjektet ditt, jeg er imponert :rolleyes:


Takk :)

 

Har gått mange runder med meg selv på hvordan jeg skal gjøre motoren så bra som mulig. Går for den originale alu-fargen, og da må den bli ren og pen. Har benyttet diverse vaskemidler med og uten hell, men det er en del avleiringer av olje jeg sliter med å få vekk. 
 

Har forsøkt en spesiell pusse-børste i gummi, som har tatt mye, men det tar aaaaalllt for lang tid.
 

Stakk derfor innom jula nå på morgenkvisten (pappaperm, så er oppe tidlig, og får ditto mer ut av dagen). der kjøpte jeg det jeg trengte for å kunne sodablåse motorblokk osv. Skal teste dette etterpå - gir beskjed om resultatet :) 

 

Hadde egentlig tenkt til å begynne med rustsveis, men det er meldt nedbør her i traktene de kommende dagene, så da får jeg heller jobbe innendørs :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soda funker, men også det tar tid, og det kommer til å gå med en god mengde soda på ei blokk.

Jula har også en kanne som heter Smådelsvask som er ganske effektiv, pensle inn hele blokka med en litt stiv radiatorpensel funker fint. Etter noen masserende runder med pensel blåses det rent med trykkluft.

Ferro-bet har en alu-cleaner som også funker fint, men den er mest til fargeforskjeller og korrosjon i aluminiumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JEJ skrev:

Soda funker, men også det tar tid, og det kommer til å gå med en god mengde soda på ei blokk.

Jula har også en kanne som heter Smådelsvask som er ganske effektiv, pensle inn hele blokka med en litt stiv radiatorpensel funker fint. Etter noen masserende runder med pensel blåses det rent med trykkluft.

Ferro-bet har en alu-cleaner som også funker fint, men den er mest til fargeforskjeller og korrosjon i aluminiumen


Det skulle vist før jeg handlet, dro med meg en kanne med soda - skulle hatt to / tre. Så er jeg også usikker på hvor rein jeg vil at den skal være. 
 

Her er noen før bilder av blokk og stempler; 

 

5536C278-0AF1-4EFC-9E56-717E005F56F1.jpegBA22C121-1293-41D2-A41F-F5E59AF67D74.jpeg
 

Sånn ser det ut nå;

 

267E2D6B-255A-47A3-9FF9-0B34A7382CE4.jpegDE4D518B-7900-408F-BE62-0A57BD7515A9.jpeg

4A3EDFD0-6DA5-494E-98BE-ECF6CEFF6D0D.jpeg

 

 

Spørsmålet blir da; når er man fornøyd? 
 

06A0A127-D5C0-4707-A15A-5EA864D4DABE.jpeg


Gikk fort tom for soda, og det støver noe inn i h***...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort en hvit jul med soda ja:-)

Importøren av sånn sodamiddel holder til i indre østfold (Skiptvet) og de selger store sekker med blåsemiddel til en lang lavere pris enn småkanner på jula.

Men til smådeler funker det jo fint.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei blokka ferdig gitt, og man kan endelig begynne å montere ting sammen igjen. Stemplene ble blåst rent med soda, og havnet inn i delevaskeren (oppvaskmaskin). Byttet ikke lager til hverken veiva eller rådene, men bytter stempelringer :) 
 

Har også honet sylinderene, så nå er alt klart for litt montering igjen :) BADFC89F-4DD7-4DBB-BCCB-CE0097E02FBB.jpeg

 

Skal få satt stempler i løpet av kvelden / morgendagen. Antar man bruker en 10-20 min pr stempel? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vakkert.

 

Og for en arbeidstakt.

 

Skjønner æ e akterutseilt.

 

Kanskje æ ska starte ett firma for restaurering av LR/RR og ansette de beste/raskeste fra forumet? Må jo ha med Gaute, han har papirene. Hmmmmm,mm????

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Elvehundre skrev:

Blir vakkert.

 

Og for en arbeidstakt.

 

Skjønner æ e akterutseilt.

 

Kanskje æ ska starte ett firma for restaurering av LR/RR og ansette de beste/raskeste fra forumet? Må jo ha med Gaute, han har papirene. Hmmmmm,mm????

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)


Takk for det @Elvehundre - skal rekke Rudskogen i mars, så har dårlig tid ;) Neida, men det er greit å få gjort litt når man får muligheten. 
 

Start gjerne et selskap, blir med jeg, om du matcher lønnen i dag. Ganske deilig hverdag å kunne skru på LR hver dag!

 

Men tilbake til motoren... Fikk satt på nye ringer, kjørt en runde i delevaskern, og nå er alle åtte stemplene tilbake der de hørte hjemme.. 

 

59BACABD-6418-45CC-9DDB-DDB3ED43BBF3.jpeg
 

Brukte dette verktøyet for å få stemplene tilbake;

 

492D5D06-1522-47FB-BACC-73B25CDF6B38.jpeg

 

Så da er den enkle jobben gjort, og nå trenger jeg litt hjelp. Beveger meg nå inn i noe jeg ikke kan på disse motorene...

 

Bytter hele registeret, og siden jeg uansett har tatt motoren helt fra hverandre, så må jeg sette timingen på kam og veiv - noen som har en grei instruksjon? 
 

Tenker jeg setter i gang med litt timing i morgen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i delelageret i kjeller’n. Satt og leste «ZEN og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel» og husket at jeg har jo delene liggende i kjeller’n.
 

Er, som jeg sa til deg i stad på telefonen, en mulighet for at øvre hjul står feil vei.

 

Nå er jeg sikker. Ta av kjede og hjul, snu hjulet, og dermed havner kile på kamaksel riktig.

 

Godt jobbet, og du jobber raskt.

 

edit: skrivefeil.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

8A92F227-C62B-436C-B270-EEA61C87D96C.jpeg

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med motoroverhaling, og Henry Arnfinn har geleidet deg på rett vei med registret ser jeg.

Men, jeg skal ødelegge stemningen litt....du har vel ikke lakkert motoren innvendig !!! Håper jeg ser feil.

Det kan faktisk gå galt....når motoren din nå får rett driftstemp, så vil oljen være mellom 120 og 140 grader, og da kan den effektivt vaske lakken av "vallyen" , og dra med seg lakk inn i de små oljekanalene rundt omkring i blokka.

Det er skrevet mye om dette rundt om kring, og skal det gjøres så må det være en lakk som tåler påkjenningene.

 

RPI har en god oppskrift på div ang motor, langt ned på siden, har de en motor det har gått galt med http://www.v8engines.com/engine-4.htm

Endret av Roar Moslet
Lagt inn link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Elvehundre skrev:

Vært i delelageret i kjeller’n. Satt og leste «ZEN og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel» og husket at jeg har jo delene liggende i kjeller’n.
 

Er, som jeg sa til deg i stad på telefonen, en mulighet for at øvre hjul står feil vei.

 

Nå er jeg sikker. Ta av kjede og hjul, snu hjulet, og dermed havner kile på kamaksel riktig.

 

Godt jobbet, og du jobber raskt.

 

edit: skrivefeil.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

8A92F227-C62B-436C-B270-EEA61C87D96C.jpeg


Takk tips, og takk for en hyggelig telefonsamtale! 
 

Det var som du var inne på, kam-hjulet var snudd feil vei. Timingen skal nå være riktig, men fasiten kommer når toppene er på igjen. Skal se om jeg ikke får til dette i løpet av dagen, men de må vaskes og blåses...

 

8 timer siden, Roar Moslet skrev:

Moro med motoroverhaling, og Henry Arnfinn har geleidet deg på rett vei med registret ser jeg.

Men, jeg skal ødelegge stemningen litt....du har vel ikke lakkert motoren innvendig !!! Håper jeg ser feil.

Det kan faktisk gå galt....når motoren din nå får rett driftstemp, så vil oljen være mellom 120 og 140 grader, og da kan den effektivt vaske lakken av "vallyen" , og dra med seg lakk inn i de små oljekanalene rundt omkring i blokka.

Det er skrevet mye om dette rundt om kring, og skal det gjøres så må det være en lakk som tåler påkjenningene.

 

RPI har en god oppskrift på div ang motor, langt ned på siden, har de en motor det har gått galt med http://www.v8engines.com/engine-4.htm


Du ser helt riktig, @Roar Moslet :) Det er lakkert i valley, men ikke inne i hulrommet til løfterne. 
 

Har brukt / bruker varmebestandig lakk opp til 650 grader, så antar de bør holde mtp. Temp i motoren. Blir det i det hele tatt grader opp i mot de nivåene er det noe annet som er alvorlig galt :)

 

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...