Gå til innhold

Range Rover Classic AKA. «Lille Grå»


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Det var en sang fra en selverklært pop-dronning, som runget utover disc-man og andre medier. Skal kun bruke en setning fra sangen;

 

Ops, i did it again.........

 

Noen observante medforumister har fått med seg at @Kjetil la ut en 3-dørs classic for salg her om dagen, og undertegnende var ikke treg med å hive seg på tastaturet med et forslag som @Kjetil aksepterte:wub:

 

Hev meg dermed i bilen, og kjørte raskt ned til Vestby forrige søndag for en nærmere titt, og jaggu er ikke dette prosjektet fullstendig innafor. Det er blitt gjort noe, og det gjenstår å sveise kanal på høyre side (indre / ytre), litt høl på venstre side, og ikke minst fotbrønner begge sider. Det må også gås over en del foran (begge sider). 
 

Siden min familie har endret seg, samt at det står to disco 3 på tunet er jeg nødt til å nedprioritere, altså blir det ikke et maraton-prosjekt, men mer et nøyaommelig prosjekt. Likevel har jeg satt meg som mål å bli ferdig rundt julcool

 

Hentet bilen i går, og resten av delene i dag, det gjenstår noe, men det tar jeg når vi har mulighet. 
 

Her er bilder fra opphentingen;

 

53867FFA-A48E-4FFC-BEEB-9CA63DD11257.jpegB1BDADFA-E38D-4414-876B-FD9B23CFC4D7.jpeg53867FFA-A48E-4FFC-BEEB-9CA63DD11257.jpeg
 

Bilen er levert grå, kanskje den kjedeligste fargen i LR- / RR-verdenen... Denne blir nok Massai Red når den er ferdigcool

BF78EE3D-6ECA-4ACF-BCE0-AE10B9A00AA3.jpeg

Endret av SiggenRRC
2 dørs i stedet for 3 dørs tag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

et øyeblikk tenkte jeg du mente jul 2020 men det gjør du selvfølgelig ikke :D :D 

 

Sitat

altså blir det ikke et maraton-prosjekt, men mer et nøysommelig prosjekt. Likevel har jeg satt meg som mål å bli ferdig rundt jul

 

Lykke til med nytt prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 20.41, Tuscan skrev:

Gratulerer - det er jo ikke så vanlig med 2 dørs Range Rover fra midten av 80-tallet og utover.

Blir spennende å følge.

 

Lykke til med prosjektet !


Takk for det @Tuscan!

Det har jeg faktisk ikke tenkt over, men kanskje det er det ja? Denne er fra 87 (reg. Da), men Kjetil nevnte at det var en «oversitter» altså at den er produsert i 85 / 86. Her kan sikkert @Kjetil utfylle?

 

På 8.10.2019 den 21.04, Adventure skrev:

Veldig morro. Gratulere og lykke til.

 

Takk :D


 

På 8.10.2019 den 21.13, jorgenht skrev:

Gøy! Men hva skjer med trekkvognen? @SiggenRRC :o


Du la merke til den ja! Det er en Ford Ranger (litt som å banne i kirka) - vi hadde denne på jobben, så brukte like godt den til transport av «Lille grå». 

 

På 8.10.2019 den 21.18, motom skrev:

et øyeblikk tenkte jeg du mente jul 2020 men det gjør du selvfølgelig ikke :D :D 

 

 

Lykke til med nytt prosjekt!


Haha, nei, men nå er jeg i en liten runde med meg selv angående denne bilen. Lurer fælt på hvordan jeg skal gjøre dette prosjektet... (kommer tilbake til det). 

 

På 8.10.2019 den 21.23, Erik Iversen skrev:

Gratulerer med enda en flott Land Rover! :)

Ferdig til jul ja... :blink: Følger spent med. :) 


Ja, men igjen; er usikker på hvordan jeg skal gjøre prosjektet...

 

På 8.10.2019 den 21.46, telindnor skrev:

Tøøft...Gratulerer. Blir spennende dette :)

 

 

Takk :) 
 

På 9.10.2019 den 12.46, EnTo skrev:

Gratulerer, og lykke til med prosjektet:)


Takk :)

 

 

Tilbake til prosjektet nå.. Forrige eier har demontert veldig mye, og da er den eventuelle resterende demonteringen gjort unna på kort tid. Tenker derfor å demontere hele bilen egentlig. Altså strippe karosseriet fullstendig for å sikre at jeg ikke går glipp av å finne rusten. 
 

Har sendt avgårde en bestilling til Paddocks med det jeg trenger av karosserideler, dette er henholdsvis brønn begge sider, sparkepanelene begge sider, og begge hjulbuer (komplett). Dette er ikke alt for mye, og er relativt store deler å bytte ut. Tenker derfor at det ikke skal gå alt for lang tid før karosseriet er ferdig sveist. Derimot har jeg lyst til å bytte farge på bilen, står egentlig mellom Massai Red eller Beluga Balck.

 

Har også veldig lyst til å splitte karosseri og ramme, har sett noen gjøre dette så enkelt som med en motorjekk, noen som har gjort dette selv noen gang? 
 

Motoren må nemlig ut, uansett. Da er man veldig godt på vei for å like godt ta av krosseriet. Dette gir meg tilgang på ramma, noe jeg ønsker cool

 

Og når man først har ramma klar er det ønskelig å demontere alt, sandblåse, osv. Rett og slett gjøre denne bilen så gjennomført som overhodet mulig. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gå for en spesiell farge om du skal bytte! Svart blir fort anonymt... :)

Har du tilgang til en carport så er chassisløft fort gjort. Vi tok av alle skrubare paneler og siderutene. Tok 2 stk 2x4 bjelker oppunder innertaket på bilen og jekket opp med fire gode jekkestropper. Ikke mye vekt å løfte på egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin Robert.

 

Og til trådstarter, husk å skru tilbake karosseri på ramma før du begynner å sveise. Disse karosseriene har tendens å vri litt på seg.

 

Når vi sveisa karosseri på min grønne sist gang så boltet vi karosseriet til ramma uten gummiforingene. Man kan si vi brukte ramma som sveisejigg. Ramma på RR og LR er solide saker, når de ikke er rustne.

 

Lykke til med prosjektet.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Får vel innrømme at denne bilen ikke helt ble ferdig til jul.... Her står den fortsatt til min store irritasjon, jeg har rett og slett ikke funnet tiden til å ferdigstille dette prosjektet, og med familieforøkelse følger det også et ansvar. Noe jeg har min fulle intensjon til å følge. Nå skal det sies at minien / sjefen (kjært barn, mange navn) sover noen økter om dagen, og i en pappa-perm-periode kan man fint få seg noen timer pr. uke med litt mekking. Beslutter derfor å få bilen hjem til meg selv. Dette forenkler ting vesentlig, men her har jeg et kort vindu. 

 

Tenkte følgende liste; 

 

1. Demontere bilen fullstendig; kategorisere samtlige deler, hvor de bor osv. Så monteringen er enkel. 

2. Sveise de stedene som trengs "oppmerksomhet". Her snakker vi konkret om; 

      a. Kanal høyre side (komplett; indre og ytre).

      b. Gulv / fotbrønn foran høyre. 

      c. Kanal venstre side (komplett; indre og Ytre). 

      d. Gulv / fotbrønn foran venstre 

      e. Justere litt på tidligere sveisejobber bakover (setebelte osv.). 

3. Skjære vekk hele fronten, batteriholder, lampe osv. (begge sider - disse blir erstattet). 

4. Løfte karosseriet (fant ut at min Gråtass løfter 750 kg - kanskje det holder???) 

5. Fjerne motor

6. Bygge om motor (komplett, eneste jeg ikke bytter er stempler, veiv, og lager). 

7. Fjerne eksos, akslinger, osv. 

8. Gå over samtlige i punkt 7 (komplett - bremser, akslinger, foringer osv.)

9. Gjøre ramma rein.... Så er spørsmålet; Skal man sende ramma bort fort galvanisering???? Hvor kan dette gjøres på østlandet? @motom?

 

 

Da bør man være i mål for en god stund, det viser seg at denne er en overligger. Bilen er reg. 1987, men produsert etter hva jeg skjønner i 1985. 

 

Det står en del jobb på lista, men håper nå å kunne starte på jobben så fort som mulig. Alt av deler tilknyttet sveis og motor er allerede bestilt :)

Disse kommer fra Paddocks, så håper det ikke tar for lang tid :)

 

Her står den nå; 

 

IMG_0798.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til.

 

1. Barn tar tid. Og den tiden må brukes på dem. Den tiden man bruker på barn og unge i oppveksten kommer aldri tilbake. Så, lur investering er å bruke tiden på barn/unge. Plutselig har de flyttet ut. 

 

2. Lurt å dele opp store prosjekt i mindre prosjekt. Og det lureste er gode stablebare kasser med lokk som er tydelig merket med innhold.

 

3. Alt som kan beholdes originalt bør beholdes originalt. Mye enklere å holde oversikt over hvilke deler som er brukt, mye enklere å finne deler og erstatte deler som går i stykker/slites. Mye større verdi på det ferdige kjøretøy dersom man står i en situasjon der man MÅ selge. Og ikke minst, originale 2-dørs RR er sjeldne. Og dyre.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal demontere alt så ville jeg vurdert å galvanisere! Spesielt hvis du har tenkt å legge så mye tid i prosjektet og vil bruke den hele året etterpå.

 

Burde ikke koste all verden. Duozinc ligger rett utenfor Tønsberg og tar imot privatpersoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 10.25, Elvehundre skrev:

Lykke til.

 

1. Barn tar tid. Og den tiden må brukes på dem. Den tiden man bruker på barn og unge i oppveksten kommer aldri tilbake. Så, lur investering er å bruke tiden på barn/unge. Plutselig har de flyttet ut. 

 

2. Lurt å dele opp store prosjekt i mindre prosjekt. Og det lureste er gode stablebare kasser med lokk som er tydelig merket med innhold.

 

3. Alt som kan beholdes originalt bør beholdes originalt. Mye enklere å holde oversikt over hvilke deler som er brukt, mye enklere å finne deler og erstatte deler som går i stykker/slites. Mye større verdi på det ferdige kjøretøy dersom man står i en situasjon der man MÅ selge. Og ikke minst, originale 2-dørs RR er sjeldne. Og dyre.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Kunne ikke vært mer enig! 

Kasser, og annet "sorteringsmateriale" er kjøpt inn :)

 

På 25.1.2020 den 23.34, motom skrev:

Hvis du først skal demontere alt så ville jeg vurdert å galvanisere! Spesielt hvis du har tenkt å legge så mye tid i prosjektet og vil bruke den hele året etterpå.

 

Burde ikke koste all verden. Duozinc ligger rett utenfor Tønsberg og tar imot privatpersoner :)

 

Tenker tanken...... Skal se hva jeg gjøre med ramma når jeg får av karosseriet snart :)

 

Så.... Tilbake til selve prosjektet, ikke gjort særlig annet enn å demontere bilen så det kun er igjen stål. Startet bakfra, og jobbet meg gradvis fremover. Står nå igjen med dashbordet, og vifte apparatet. Når dette er demontert, og kategorisert skal jeg frakte bilen til Lommedalen for å begynne med sveisingen. Deler fra Paddocks er som sagt bestilt, men jeg har ikke fått noe oppdateringer på hvorvidt ting er sendt av gårde, men deler kommer når det kommer. Er uansett ingen brennhast... 

 

Foran.jpg

 

Sånn ser det ut nå, er ikke mye igjen, men det er nok av skruer, og enda mer å kategorisere / legge i boks. 

Er ikke alt jeg legger i boks, men forsøker å nummerere hva som hører hva osv. 

 

dyr.jpg

 

Kanskje det har bodd noen dyr i denne bilen en gang.....? 

 

foran2.jpg

 

Varmeapparatet er løsnet, men en slange må dessverre vike for at jeg får den ut..... 

 

:) 

 

Fortsettelse følger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ! Det ser ikke så ille ut på disse bildene med tanke på store rustangrep.

Men det er kanskje mer andre steder ?

 

Lurer på om Land Rover hadde gått over til det edlere karosseristålet når din ble produsert?

 

70-tallerne ble produsert med britisk stål med mye karbon i. Noe som i ettertid viste seg å være "mer motstandsdyktig" mot rust.

Det er jo et relativt uttrykk.

Det edlere stålet viste seg å kunne ruste på mer merkelige steder, som høyt opp på karosseriet.

 

Bra fremdrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuscan skrev:

Flott ! Det ser ikke så ille ut på disse bildene med tanke på store rustangrep.

Men det er kanskje mer andre steder ?

 

Lurer på om Land Rover hadde gått over til det edlere karosseristålet når din ble produsert?

 

70-tallerne ble produsert med britisk stål med mye karbon i. Noe som i ettertid viste seg å være "mer motstandsdyktig" mot rust.

Det er jo et relativt uttrykk.

Det edlere stålet viste seg å kunne ruste på mer merkelige steder, som høyt opp på karosseriet.

 

Bra fremdrift!

 

Det er ikke helt krise med tanke på rust nei, det er selvsagt de "normale" stedene. Begge batterikassene / innerskjermene foran må byttes, tenker å kjøpe komplette fra Paddocks. Ellers må begge fotbrønnene tas, og kanalene begge sider. Så er det litt flekking på de indre skjermene bak. 

 

Det kan jeg ikke svare på, men jeg har fått litt overraskelser på denne bilen allerede. Ut i fra reg. info på Vegvesenet er dette en 1987-mod, eller den er ihvertfall reg. i 1987, og ikke bruktimportert. Men om jeg leser VIN-nr. er denne bilen en 1982; SALLHABV8CA167572 - kan det stemme, eller har jeg lest feil? I såfall må dette være en "oversitter", eller som var på en real tur før den kom til Norge i sin tid.... 

 

Men 1982, hvilke farger var da tilgjengelig for denne bilen? Har veldig lyst til å lakkere, og bytte farge, men tenker jeg må velge "tidsriktig". Ellers har denne bilen i motsetning til den forrige RRC jeg restaurerte alu-plate bak. Antar Land Rover gikk i motsatt retning, og heller brukt mer stål på de senere classicene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tuscan skrev:

Chassisnummeret tilhører 1986 - produsert tidlig i 1986.

 

Sjekk min site for detaljopplysninger om CA:

http://www.range-rover-classic.com/Home/land-rover-brochures/range-rover-1980-s#TOC-1986-Range-Rover-Model-Year---VIN-CA-UK---Released:-October-1985

 

Ah! Det er  du som driver den ja, herregud, for en flott side! 

Der skal det leses mye i kveld :)

 

 

Har fått en oppdatering fra Paddocks (endelig). Den første sendingen med deler er på vei, hele 39,8 KG er på vei fra øya. 

Må si jeg har litt blandede føleser omkring Paddocks, de er uten tvil best på pris, men tiden det tar fra å betale til de sender kunne de fint ha blitt bedre på! 

 

Da er det bare å fortsette med demonteringen til uken, så skal det begynne å sveises :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...