Gå til innhold

Range Rover Classic AKA. «Lille Grå»


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dagens økt er over, fikk gjort mye, og kom i mål med a- og b-stolpe, pluss kanalen - fikk sveist fast a- og b-stolpe til kanalen. Straffet meg selv ved å helsveise kanalen til resten av karosseriet.... Så venter en liten slipejobb der. Tenker jeg bare fortsetter fremover, og gjør meg ferdig før jeg pusser ned og grunner. 
 

Endte med å løsne alt, og starte litt på nytt. Endte da med å flytte kanalen lenger bakover, så endte alt i flukt. Også døren når denne ble montert på nytt. 
 

2280B1FD-5E34-4E87-A8D7-782A9D3904BA.jpeg

Så da er det bare god velstand - og resten av pirket kan fortsette..... Fikk også snudd bilen, begynte å gå lei av å lene meg til fjellveggen...
 

D26111B5-C2E4-4294-A2C5-EAFFCBDECAF1.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det ordner seg. Bra.

 

En ting som ikke er nevnt i tråden tidligere, eldre Range Rover var ikke alltid helt like og heller ikke rette. Skjelettene for karosseriplatene kunne gjerne vri seg litt ved montering til ramma for å passe til ramma. Ramma var veldig solid. Kompis beskrev dette da han løfta karosseriet med heveklosser. Når alle klosser var montert og bolter bare satt i hullene var det centimetre med luftåpning ved flere klosser. Han lurte på dette og fant ut at fabrikken bare dro slike glipper sammen med boltene og mutrene når de monterte bilene. Det «vises ikke likevel» når dører etc ble justert til å se bra ut. Da var det bare for han å skru sammen, og åpningene over heveklosser ble borte.

 

Altså, Range Rover er lagd av Land Rover. Og de er ikke mest kjent for presisjonsarbeide. En annen kompis bestilte en 110 V8 fra England tidlig på 80-tallet. Den ble levert i Oslo. Da han kom til Trondhjæm kom han innom. Nydelig bil. Historien om tur nordover E6, i passasjersetet sto det ei eske, ved en stopp langs veien nord for Oslo åpnet han esken, der lå det masse smådeler etc, han hadde sett det manglet plastdeler på hendler osv og skulle klage på dette. Trengte ikke klage, delene som manglet var jo sendt med. «Halvfabrikat», sa han og lo, «typisk Land Rover». Han hadde LR fra før, hadde eid flere.
 

Så jobben med å justere dører og skjermer og bakluker osv på en eldre Range Rover kan være tidkrevende. Dørene er ett lite h.......te å justere etter at man skifter hengsler f.eks.. Hengsler til RR-dører er selvfølgelig ikke like hver gang man bestiller. Det er derfor det er laget shimser i mange tykkelser til disse hengsler. En shims jeg hadde var 4-5 millimeter tykk.

 

Du gjorde helt rett i å ta en «sjefsavgørelse» og bare sette de sammen og sveise fast. Slike avgjørelser er viktig, bruk magefølelsen.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2020 den 13.02, Elvehundre skrev:

Se der ja, det ordner seg. Bra.

 

En ting som ikke er nevnt i tråden tidligere, eldre Range Rover var ikke alltid helt like og heller ikke rette. Skjelettene for karosseriplatene kunne gjerne vri seg litt ved montering til ramma for å passe til ramma. Ramma var veldig solid. Kompis beskrev dette da han løfta karosseriet med heveklosser. Når alle klosser var montert og bolter bare satt i hullene var det centimetre med luftåpning ved flere klosser. Han lurte på dette og fant ut at fabrikken bare dro slike glipper sammen med boltene og mutrene når de monterte bilene. Det «vises ikke likevel» når dører etc ble justert til å se bra ut. Da var det bare for han å skru sammen, og åpningene over heveklosser ble borte.

 

Altså, Range Rover er lagd av Land Rover. Og de er ikke mest kjent for presisjonsarbeide. En annen kompis bestilte en 110 V8 fra England tidlig på 80-tallet. Den ble levert i Oslo. Da han kom til Trondhjæm kom han innom. Nydelig bil. Historien om tur nordover E6, i passasjersetet sto det ei eske, ved en stopp langs veien nord for Oslo åpnet han esken, der lå det masse smådeler etc, han hadde sett det manglet plastdeler på hendler osv og skulle klage på dette. Trengte ikke klage, delene som manglet var jo sendt med. «Halvfabrikat», sa han og lo, «typisk Land Rover». Han hadde LR fra før, hadde eid flere.
 

Så jobben med å justere dører og skjermer og bakluker osv på en eldre Range Rover kan være tidkrevende. Dørene er ett lite h.......te å justere etter at man skifter hengsler f.eks.. Hengsler til RR-dører er selvfølgelig ikke like hver gang man bestiller. Det er derfor det er laget shimser i mange tykkelser til disse hengsler. En shims jeg hadde var 4-5 millimeter tykk.

 

Du gjorde helt rett i å ta en «sjefsavgørelse» og bare sette de sammen og sveise fast. Slike avgjørelser er viktig, bruk magefølelsen.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)


Takk for nyttig info, @Elvehundre - det skal jeg huske på når jeg skal montere resten av bilen sammen. Er ikke noe vits i å bruke lodd her tydeligvis :o

 

På 22.3.2020 den 16.17, Jasswass skrev:

Artig tråd! Imponert over innsatsen din altså :-)

 

Takk for @Jasswass - og lige så! Fin tråd du har med defenderen din! 
 

Tilbake til bilen, det var en liten «milepæl» i dag. Høyre side (passasjerside) er nå sveist ferdig, i prinsippet hadde det holdt med litt lapping på høyre side, men siden jeg har alle panelene, så prioriterer jeg heller å bytte det som byttes kan. Ser ikke helt for meg st jeg får denne tiden på nytt en senere gang.

 

Vi bestemte oss også her om dagen for å få oss en ny valp, sønnen / avkom fra den Gordon setteren vi har fra før. Den kommer da andre påskedag;

 

2E671747-A44E-4587-8CD6-C9F2C6129AF0.jpeg
 

Så har vi jo mini som det er viktigst å henge med - han begynner i VELDIG tidlig alder å vise interesse for restaurering av disse bilene. Han dro like gjerne frem Haynes manualen;


B513623A-C9AA-4A4A-B2F4-66A0AACC253A.jpeg

 

Da er det altså samme regle på høyre siden, her skal det byttes gulv, kanal, gulv bak, bulksidepanelet osv. Mulig jeg reparer mer her enn å fabrikere. Er ikke så galt med rust foruten kanalen. Noen små hull her og der....

 

740251B3-5BDC-4B89-8272-DF55952E9C5F.jpeg
 

Begynner snart å kunne nærme seg å parkere sammen med sine søsken;

 

0604B90D-26E9-47DD-91BE-B6DF64EEAA54.jpeg

 

Står en forskremt Tesla bak der også, men den er ikke vår.... (Heldigvis). 
 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, jorgenht skrev:

La merke til at du forsøkte å skjule den på bildet ;)


Ja, kan ikke vise elektriske biler... Er ikke spesielt glad i de heller, er som å kjøre en kjønnsløs greie på fire hjul.. 

 

Uansett, kom i gang i dag også. Har innsett at ingen kommer å gjør jobben for meg, så da må man brette opp armene. I går ble jeg ferdig med høyre side, der alt pusset og klart for karosseriguffe. 

 

Fikk kappet ut gulvet, og veggen bak på venstre side. Samt hjulbue. Fikk sveist dette sammen. Gjenstår å borre hull så jeg får punktsveist veggen, og helsveist oppe ved vinduet.

 

5E2AC5A6-16D2-4862-A32A-E188B9C3CE9A.jpeg75FE04A9-9020-4390-B0DF-30AEB7A18E65.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2020 den 18.30, Erik Iversen skrev:

Snart hel ved! :)


Nærmer seg ja!

 

Nå er venstre hjørne / bakre del av bil ferdig. Bruker en god dag på å sveise vinkelen rundt vinduet bak. Bestemte meg for å lappe, men etterhvert som jeg holdt kunne jeg like gjerne byttet nedre del av vinduet. Gjenstår vel ca. 10cm av det originale stålet... 

 

Uansett, ferdig sveist, pusset og grunnet. Nå starter jobben med å demontere kanalen på venstre, og gulvet. 
 

@Erik Iversen, kunne du tatt mål på hvor jeg skal sette feste til setebeltet på hjulbuene? Dette må vel forsterkes med tykkere stål? 
 

EC26D2DC-A5D6-4ED9-A044-8911514DAC49.jpeg


:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SiggenRRC, jeg bor dessverre 730km unna garasjen min hvor bilen er parkert. Så får ikke hjulpet deg med målene før vi er gjennom denne coronatiden...

Usikker på om beltefeste mitt er 100% originalt. Jeg monterte det sammen slik det stod, men med friskt stål. Mener å huske at setefeste er forsterket med ei stålplate på 5-6 mm tykkelse inne i hjulbuen. Minnes at jeg kikket på Discovery 1'ern til fadern og så at det var ganske likt på den. 

 

Kan se om jeg finner et arkivbilde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Erik Iversen skrev:

@SiggenRRC, jeg bor dessverre 730km unna garasjen min hvor bilen er parkert. Så får ikke hjulpet deg med målene før vi er gjennom denne coronatiden...

Usikker på om beltefeste mitt er 100% originalt. Jeg monterte det sammen slik det stod, men med friskt stål. Mener å huske at setefeste er forsterket med ei stålplate på 5-6 mm tykkelse inne i hjulbuen. Minnes at jeg kikket på Discovery 1'ern til fadern og så at det var ganske likt på den. 

 

Kan se om jeg finner et arkivbilde. :)


Aha, ja - da blir det vanskelig. Skal undersøke om jeg ikke får tak i målene jeg også. Kjøpte Haynes sin «restoration manual», men den gir svært lite info. Omtrent ikke verdt papiret den er trykket på, hadde håper jeg kunne få tak i en del mål igjennom boken, men den gang ei.....

 

Den forsterkningen antar jeg skal sveises med overlapp fra undersiden? Det må den vel, for å få kunne ha noe hensikt mtp. Tykkelsen på stålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ettermontering av belter boret vi hull og satte en plate på 10 x 6 mm med fastsveiset 10mm mutter på. Ca 4 mm tykk.

Rusten plate å måle på så tykkelsen kan ha vært 5 mm.

Noen plater var bare firkanta og ca 6x6.

Husker ikke produsenten men dette er endel år siden så de har vel lagt ned eller blitt kjøpt opp.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gautes skrev:

Ved ettermontering av belter boret vi hull og satte en plate på 10 x 6 mm med fastsveiset 10mm mutter på. Ca 4 mm tykk.

Rusten plate å måle på så tykkelsen kan ha vært 5 mm.

Noen plater var bare firkanta og ca 6x6.

Husker ikke produsenten men dette er endel år siden så de har vel lagt ned eller blitt kjøpt opp.

 

Høres ut som ala noe som står på min. 5 mm tykk stålplate på 12x12 cm skrudd med fire bolter opp til hjulbuen. 

8 timer siden, SiggenRRC skrev:

Supert, takk @gautes!

Du kunne ikke tilfeldigvis hatt mål på hvor jeg borrer? 

 

Her ser du min. Fire skruehull i hvert hjørne. Setebeltet festes i midten. Setter du inn baksetet vil du tydelig se hvor det er praktisk for det å borre opp. :) 

 

gallery_15285_505_303620.jpg

Stålplatene i bilde her: 

gallery_15285_505_807100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, motom skrev:


Se der ja, det er noe slikt jeg trenger! 
Må montere inn seter, eller aller først borre opp hull til dem også.

 

Her er en liten «morgen-oppdatering». Har fått kappet ut venstre kanal, både indre og ytre. Tenker å ha som mål å få gjort den klar til sveis etterpå, evt. Kun montert klart :) 

 

4F2412D1-90B7-45EB-965F-45468AB1B1D6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 10.08, telindnor skrev:

Veldig imponert altså... blush

 

Takk det samme @telindnor! Du har vært effektiv selv, og gitt meg god motivasjon!

 

På 31.3.2020 den 13.43, motom skrev:

Vet jeg har en slik plate liggende, hvis jeg finner en til skal jeg komme innom med dem :)

 

 

Hyggelig med besøk i går @motom! Og hjertelig takk for belte-platene (?)! 
 

I går fikk jeg sveist inn ny komplett kanal (indre og ytre). Dette ble bra, fant et triks, som gjorde jobben veldig lett; 

 

1. Skjær ut gammel kanal (borr ut punktsveis).

2. Skjær i stykker boltene for indre kanal (om de disse har rustet).

3. Fjern alt av gammelt stål på a- og b- stolpe. Sett inn nytt, gjør klart for ny kanal. 
 

og her kommer rosinen i pølsa;

4. Skjær ut gulvet foran (som du helt sikkert skal bytte om du gjør denne jobben). 
5. Skru fast indre kanal.

6. Skyv ytre kanal igjennom brannveggen og la den gli innover på indre kanal.

 

Fordelen med dette er at du da fint kan justere kanalen som man selv vil, og er lett å modifisere om man skulle trenge dette.

 

F99E9E70-5B76-4E1C-8B73-885F849BB136.jpeg

 

Nå gjenstår «bare» hjørnet foran venstre før jeg hadde tenkt å løfte karosseriet. Satser på å få gjort det til helgen, om alt går som planlagt.


 

:) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i mål med rustsveisingen, merk rust. Må sveise noen ting tilbake der dem hører hjemme, så skal innerskjermene foran settes på, men de justeringene der tar jeg ikke før alt annet er klart. 
 

Har lagt ut en annonse på kjøp av gulvtepper, og annet interiør, samt vinduer bak. Dette er nå ordna, alt av samme mann!  Snakk om flaks, og takk til @Erik Iversen for den :) 

 

Her er bilder av skjønnheten;

 

9D5FD40A-E792-457B-89D7-B7EAF783290F.jpeg

 

FE682DA2-F158-46B2-895C-658CB489160A.jpeg

 

Det er selvsagt en del ting som gjenstår, som man ser på bildene...

 

I morgen kl. 08.00 kommer den lokale bonden med løftebukken sin (traktor).

 

Da blir det fult fokus på ramma - denne pusses ned, alt demonteres, og alt grunnes / males med epoxy-grunning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Godt jobbet.

 

Kom akkurat fra verksted, ble en lang kveld. «Skulle bare» sjekke en ulyd på bruksbilen, og da var æ i gang. Heldigvis kaster jeg sjeldent noe, så fant noe pent brukt oppheng, to fjærer og to støtdempere osv. Godt var det, ingen deleselgere har åpent lørdag kveld. 
 

Og må ha bil mandag morgen.

 

Egentlig skulle jeg koble tilhengerkontakt og fikse alt av ledninger til lysene bak på «Spiralis» (hybrid-LightWeight’en), men det ble 7 timer med andre ting.

 

Men ble ikke ferdig, en side igjen :unsure:

 

H A :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...