Jump to content
LRforum

Recommended Posts

D2-en har fått en "bye".Har lyst sporadisk M+S.Plutselig en dag vil den ikke reagere når jeg skal starte bilen.Skifter zyx -bryteren,men ingen bedring.Gear-posisjonene viser ikke alle ganger jeg skifter på gearvelger.Noen som har hatt det samme??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen må "oppfatte" at den står i Park for å starte, så det er viktig at posisjonene på Girspaken blir korrekt videreført. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har skifter xyz-bryter,sjekket kabler,men fremdeles ikke start på bilen.Gear-posisjonslys i dashen viser kun stabilt P-R-3-2-1.Får start på bilen ved å koble på startmotor.????Tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruker diagnose,men har ikke funnet ut hvor det var jeg kunne lese det ennå.Sikringene i begge boksene er sjekket ,og ok.Er vel ikke flere sikringer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alarmen på min kutter startersignal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rekkefølgen på kontakter i kjeden for starter på D2 er:

Tenningslås - hvit med rød stripe - denne gir + til startrele R102 i sikringsboksen. av en eller annen grunn hender det at denne bryteren bakpå tenningslåsen ryker.

 

bcm startsperre - sort med orange stripe- denne gir jord til releet. Denne kan kuttes og jordes direkte for og forbikople startsperredelen for starteren. Det hender dett releet ryker i BCM, det er et lite signalrele som er loddet internt i den.

 

startrele i sikringsboks R102 - brun med rød stripe gir pluss til starter fra batteri via startreleet

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 4.10.2019 den 17.47, Brage skrev:

Bilen må "oppfatte" at den står i Park for å starte, så det er viktig at posisjonene på Girspaken blir korrekt videreført. 

Nei. Discovery 2 kan startes i alle gir.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutter siden, suprlite skrev:

Nei. Discovery 2 kan startes i alle gir.

 

Med automat skal den kun starte i N eller P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kom borti låseknappen på fjernkontrollen mens jeg startet min D2 ett par ganger og da begynte den røde led lampen å blinke og motor gikk bare rundt på starteren men tente ikke.... måtte da åpne/lukke dør, låse, åpne igjen før startsperren skrudde seg av.

 

Ellers var min erfaring som YMK at den måtte stå i Park eller N for å kunne startes.

 

Vet ikke om det var til noe hjelp....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle automatkasser skal stå i Park eller Nøytral for å starte, eller så må jo starteren dra med seg belastningen av drivlinjen. Det er en selvfølge at det er en av kriteriene ved start. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startsperren slo seg inn nylig da jeg tilfeldigvis hadde girspaken i R uten at jeg hadde lagt merke til det. Måtte sette i P, låse/låse opp, så gikk det fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 7.10.2019 den 0.14, YMK skrev:

 

Med automat skal den kun starte i N eller P

Min D2 2003 starter i alle gir. Har nettopp vært på telefonen med en annen D2 eier som har det likedan. Nå skal jeg ikke være for påståelig før jeg finner dokumentasjon, men jeg har lest at disco 2 td5 ikke skal trenge å stå i P/N for å starte.

Ellers enig med Brage i at (vanligvis) skal såklart en automatkasse kun kunne startes i P/N..

PS: kanskje flere D2-eiere her på forumet kunne teste om de kan starte bilen i andre posisjoner enn P/N?

Edited by suprlite

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobbelsjekket idag, min D2 starter kun i P og N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har nå gjort dette 2 ganger på min, dvs. første gangen bare renset jeg kontaktene inni xyz bryteren.  Men jeg måtte bruke diagnose-instrument (Nanocom ) for å slette feilkode før det virket igjen etter rens/bytte av bryter.  Men, selv om du ser M+S lyse opp i dashbordet, så er det ikke sikkert du har fått en 'hard' feilkode som må slettes. Du bør uansett se etter om det ligger en feilkode i girkasse-avsnittet.

 

Edited by RoyM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min kunne også bare starte i Park eller Neutral når jeg hadde automatgir. Men det er en (to?) egne/egen ledninger som kan kobles sammen i kabelmatta for å la den starte. Signalet kommer fra XYZ(W)-bryteren, men det er som sagt egne bryter(e) der, og ikke de samme som forteller hvilket gir den står i. Er det kortslutting mellom de 2 lederne så vil du alltid kunne starte bilen. Er det brudd, vil du aldri kunne starte den med nøkkelen. (Tror det er den veien, mulig det var motsatt). Det gjelder uansett om displayet og lysdiodene ved girspaken viser rett gir.  Mulig det står noe om fargen på lederne i tråden til Rypeveiens D2 (Toern/Humla - husker ikke om den har navn her i signaturen min).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...