Gå til innhold

D2 problem


hahaug

Anbefalte innlegg

D2-en har fått en "bye".Har lyst sporadisk M+S.Plutselig en dag vil den ikke reagere når jeg skal starte bilen.Skifter zyx -bryteren,men ingen bedring.Gear-posisjonene viser ikke alle ganger jeg skifter på gearvelger.Noen som har hatt det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen på kontakter i kjeden for starter på D2 er:

Tenningslås - hvit med rød stripe - denne gir + til startrele R102 i sikringsboksen. av en eller annen grunn hender det at denne bryteren bakpå tenningslåsen ryker.

 

bcm startsperre - sort med orange stripe- denne gir jord til releet. Denne kan kuttes og jordes direkte for og forbikople startsperredelen for starteren. Det hender dett releet ryker i BCM, det er et lite signalrele som er loddet internt i den.

 

startrele i sikringsboks R102 - brun med rød stripe gir pluss til starter fra batteri via startreleet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom borti låseknappen på fjernkontrollen mens jeg startet min D2 ett par ganger og da begynte den røde led lampen å blinke og motor gikk bare rundt på starteren men tente ikke.... måtte da åpne/lukke dør, låse, åpne igjen før startsperren skrudde seg av.

 

Ellers var min erfaring som YMK at den måtte stå i Park eller N for å kunne startes.

 

Vet ikke om det var til noe hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 0.14, YMK skrev:

 

Med automat skal den kun starte i N eller P

Min D2 2003 starter i alle gir. Har nettopp vært på telefonen med en annen D2 eier som har det likedan. Nå skal jeg ikke være for påståelig før jeg finner dokumentasjon, men jeg har lest at disco 2 td5 ikke skal trenge å stå i P/N for å starte.

Ellers enig med Brage i at (vanligvis) skal såklart en automatkasse kun kunne startes i P/N..

PS: kanskje flere D2-eiere her på forumet kunne teste om de kan starte bilen i andre posisjoner enn P/N?

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå gjort dette 2 ganger på min, dvs. første gangen bare renset jeg kontaktene inni xyz bryteren.  Men jeg måtte bruke diagnose-instrument (Nanocom ) for å slette feilkode før det virket igjen etter rens/bytte av bryter.  Men, selv om du ser M+S lyse opp i dashbordet, så er det ikke sikkert du har fått en 'hard' feilkode som må slettes. Du bør uansett se etter om det ligger en feilkode i girkasse-avsnittet.

 

Endret av RoyM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunne også bare starte i Park eller Neutral når jeg hadde automatgir. Men det er en (to?) egne/egen ledninger som kan kobles sammen i kabelmatta for å la den starte. Signalet kommer fra XYZ(W)-bryteren, men det er som sagt egne bryter(e) der, og ikke de samme som forteller hvilket gir den står i. Er det kortslutting mellom de 2 lederne så vil du alltid kunne starte bilen. Er det brudd, vil du aldri kunne starte den med nøkkelen. (Tror det er den veien, mulig det var motsatt). Det gjelder uansett om displayet og lysdiodene ved girspaken viser rett gir.  Mulig det står noe om fargen på lederne i tråden til Rypeveiens D2 (Toern/Humla - husker ikke om den har navn her i signaturen min).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...