Gå til innhold

Vurderer å kjøpe D3


Rune13

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg vurderer å kjøpe en D3 som bil nr 2 (eller 3). Kommer til bli litt hytte og feriebil med henger. Har lest mye på forumet om slitasjepunkter og reperasjoner. Er ganske praktisk, så regner med å ta bremser, oljeskift og sånt selv. Så til spørsmålet.. Den enkleste varianter (S) kommer vel uten luftdempere? Kunne det være noe å vurdere på en bil som er såpass gammel? Kommer uansett til å bruke litt tid på å finne en som er godt passet på og er ikke nødt til å ha toppmodell om det dukker opp noe bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes luft er supert, og mye av det som gjør bilen til det den er. 
Er i hvert fall en her inne som har bygget om til spiral, han har en tråd om bilen sin. 
 

Jeg har en med infoskjermen- og skulle kanskje ønske jeg hadde uten- lettere å ordne ny navi/ Dab osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få S som blei solgt i Norge, og dei aller fleste av desse fekk luftfjøring likevel. Har stort sett dagleg sjekka finn for Land Rover i 9 år, trur ikkje eg lyge mykje viss det kanskje dukke opp ein D3 med stålfjører i året. 

D3 er etter min erfaring ei heller bil som like å stå lenge av gongen. Etter alle solemerker er det også med på å auke sjansen for at veivlagra spinne rundt, står bilen for lenge forsvinne meir av oljefilmen frå lagret og du får som med ein båtmotor som har stått heile vinteren  oppstart med "tørr" motor på våren. Dei er også glad i gode batterier og god lading. 

Bruk tid på å finne ein god ein ,dei finns, men det er mange i markedet med dårleg oppfølging. Eg ville ha prioritert bil som har gått hyppige skift på motorolja heile levetida og som har fått bytta olje på girkassa. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jschille skrev:

Svært få S som blei solgt i Norge, og dei aller fleste av desse fekk luftfjøring likevel. Har stort sett dagleg sjekka finn for Land Rover i 9 år, trur ikkje eg lyge mykje viss det kanskje dukke opp ein D3 med stålfjører i året. 

D3 er etter min erfaring ei heller bil som like å stå lenge av gongen. Etter alle solemerker er det også med på å auke sjansen for at veivlagra spinne rundt, står bilen for lenge forsvinne meir av oljefilmen frå lagret og du får som med ein båtmotor som har stått heile vinteren  oppstart med "tørr" motor på våren. Dei er også glad i gode batterier og god lading. 

Bruk tid på å finne ein god ein ,dei finns, men det er mange i markedet med dårleg oppfølging. Eg ville ha prioritert bil som har gått hyppige skift på motorolja heile levetida og som har fått bytta olje på girkassa. Lykke til! 

Takk.

Lurer faktisk på om det står en fra Vinstra på finn nå, uten at jeg har kontaktet de for å sjekke. Skal som sagt bruke tiden og bra vedlikehold blir viktig 

Endret av Rune13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune13 skrev:

Takk.

Lurer faktisk på om det står en fra Vinstra på finn nå, uten at jeg har kontaktet de for å sjekke. Skal som sagt bruke tiden og bra vedlikehold blir viktig 

Stemmer, ser på bildene av interiøret at den ikkje har luftfjæring. Ser reg.reim er bytta på 11 år / 240´km - enten seint ute eller gjort ifm bytte til oppgradert oljepumpe - det bør du spør om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, jschille skrev:

Stemmer, ser på bildene av interiøret at den ikkje har luftfjæring. Ser reg.reim er bytta på 11 år / 240´km - enten seint ute eller gjort ifm bytte til oppgradert oljepumpe - det bør du spør om!

Tror at jeg skal prøve å få prøvekjørt begge varianter. Så får vi se.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygd om til spiral. Helt ærlig så merker jeg ikke så mye komfortmessig fra det var luft. Det eneste som irriterer er at jeg får en «bing» fra luftfjæringen innimellom, men det er langt færre og mye mere ufarlig enn når jeg hadde luft ;) og så har den fått litt RRC-look, men det løste jeg med noen gummispacere (originalt fra lr) :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lette lenge etter en D3 - S før eg til slutt kjøpte min tidligere D3-SE. Grunnen var at eg ønskte meg en bil med minst mulig "dill-dall" Eg såg lenge på både Pajero og Land Cruser, men valget ble en D3 - mye på grunn av bakluken. Men da et av kriteriene som overtalte husøkonomen var 7 seter, var det ikke lett å finne en S utgave. Det som skiller en S og en HSE PP i fra 2005, oppleves vel i dag som ganske utdatert i 2019 uansett. Og det er mye lettere å oppdatere og erstatte et lowline anlegg i en S og SE, en hva det er å bytte ut Highline anlegget i en HSE. Til og med anlegget i D4 min i dag i fra 2013, har en irriterende treg og gammeldags skjermkontroll. Eg bygde om D3en til både 2-Din spiller med DAB+ og til spiralfjører for en del år siden. Brukte et fjørsett med originale S fjærer og dempere, i lag med en elektrisk "lureboks" som kobles til bilen. 

Eg mener bestemt at bilen ble bedre å kjøre med dette. (Men det har mulig mye med at det ble nye dempere, og da hadde den vel blitt bedre med luftfjørene også.)

Det med lysjustering merket eg ingen ting av. Er det ikke høydesensorene som sender signal til lyktene om å justere seg? Dette løses vel slikt på en standard S med spiral også?

Stor sannsynlighet for at eg tar feil nå, men det var nå slikt eg tenkte og trudde, og merket ingenting. Fikk heller ingen klager i fra motgående trafikk blush

Eg fjernet både lufttank og kompressor, men høydesensorene beholdt eg for nettopp lysjusteringen. Fikk ikke opp noen varsellyder eller lys, men opplevde også bilen som litt lavere på den ene siden bak, og fikk tilsendt en original gummispacer fra leverandør for å rette opp dette. Bygde også samtidig opp ca 10mm med mellomlagsskiver mellom fjærtopp og tårn på begge sider bak, og ble til slutt veldig fornøyd.

Nå ser eg det har komt flere ulike ombygningssett i fra ulike leverandører, og har veldig stor tru på dei setta som bruker fjører i fra Australia (Old man Emu)

Det som kan være noe å tenke på, er at en standard S med sprial bare ble levert med 5 seter, og det kan da tenkes at det vil bli vanskligere å få godkjent en ombygning på en 7 seter. (Eg var heldig og opplevde ikke noe problem, men mulig dette er noe å tenke på) Men uansett så trur eg ikke mange vanlige verksteder på bygda legger seg opp i dette.

 

Det er personlig smak og økonomi som styrer valget om man kjøper en S eller en HSE PP når bilen er ny. Som brukt, er det vel best å kjøpe den som er best holdt, men eg hadde ikke utelukket en S om den var bedre holdt en en bedre utstyrt versjon. Det ekstra utstyret som er på 15 år gammel bil er ikke verdt en krone min verden. Eg var på ny ute etter en S versjon når eg oppgraderte til D4. Men da det var lettere å finne en HSE Luxury, ble det nå det.

Men eg er ikke som andre, og personlig liker eg mye bedre en S versjon med sorte skjermbuer++ og mye mindre Rangerover factor :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en runde og se på noen biler neste uke. Er  en god del til salgs. Varierer jo voldsomt i pris, så blir spennende se på noen biler og hva slags tilstand de er i.

Endret av Rune13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min disco i mai med en liten EU mangel lapp, men det var faktisk bare noen timer i garasjen så var den på veien.

Utrolig mange gode how-to på diverse forum og veldig billig deler raskt og enkelt fra England.

 

Min hadde kompressor feil "filling too slow". Kjøpte ny kompressor kit (til ca 4500,-), men var bare tett tørke. Så har kompressor i backup den dagen det blir aktuelt.

Airbag lampe lyste. Feil på slepering i ratt. 800,- + 1 time skruing ettert how-to.

øvre bærearm 1000,- stk. par timer skruing etter oppskrift:)

Indre styreledd slakk...par hundre kroner for komplett sak. 1t å bytte.

Feil webasto...Var bare lav spenning. Nytt batteri 1700,-.

 

 

Egentlig veldig grei bil å skru på.

Men noen punkter synes jeg er viktig.

 

Diagnose apparat er et must (og morro:)  Kjøpte Iid tool BT fra Island 4x4. Var billig der...

 

Ellers ville jeg prioritert:

- Sjekket generell rust under (gått mye på saltet vei eller ikke)

- Sjekk om den har e-diff bak...(ikke noe absolutt må ha, men morro det og)..

- Ville kanskje valgt uten takluker om jeg kunne velge fritt...

-Ville gått for luftfjæring. Er litt mere stæsj som kan gå galt, men du verden så gått den ligger på veien og litt det som gjør bilen til en offroader.

-Den berømte oljepumpa bør være skiftet. (Min hadde gått 225.00 og hatt et reg reim skifte tidligere, men pumpa var ikke byttet.) Jeg tok reg reim og pumpe nå bare for at detsnart  var tida og  fikk ikke ro i sjela av å kjøre med gammel oljepumpe. Studerte den gamle pumpa ekstremt nøye og kunne ikke se noen sprekker eller svakheter etter 225.000km, men ville bare vært tull å la den gamle sitte igjen.Så man trenger ikke nok ikke alltid bytte, men man blir jo litt paranoid når man leser på nettet og så var det jo dette med sjelefreden..Tipper endel som har hatt havarier med oljepumpesprekk  er blitt trekt til med feil moment o.l av diverse verksted oppigjennom)

 

Ellers kan jeg nevne at jeg gikk fra gammel XC90 til Disco 3 2005. Utrolig stor forskjell. Disco er bare helt rå på komfort og kjøreegenskaper i forhold.

 

Kjørte ut på et klissvått jorde og sank rett ned i søla (med båt og henger på over 1tonn). Tenkte her var det bare bestille traktor....Men satte den i "mud" på terrain response og lufta til topps....Ga gass...Skrapte  differ og elektronikk, men bilen karret seg greit bortover og opp av jorda....Egentlig ganske rått med henger og båt på slep:)

 

 Så min anbefaling er kjøp og kos deg:) Og som du skriver at det er bil nr 2 eller 3 så regner jeg du har mulighet for litt skruing. Greit å ikke måtte ha den på veien til enhver tid og heller kose seg litt med skruinga.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...