Gå til innhold

Viftemotor


Anbefalte innlegg

I min P 38 virker ikke kupeviftene og nå som det begynner å bli kaldt er det godt å vite at de fungerer. Jeg har skiftet regulatorenhetene som styrer viftehastighet og kullbørstene er fremdeles brukbare samt at releene som hører til viftene er skiftet og skringene er ok. Kan HEVAC panelet være årsaken ? Nanocomen sier "current failure".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvfølgelig være Hevac panelet, det kan også kanskje være sikringsboksen ( løft opp og se under til eks ). Ellers så er det jo enkelt å kjøpe en ny vifte, bare for å utelate den - delenummer: STC4304

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at koblingene i sikringsboksen ikke er brent av. Blir varmgang der og releet ryker (nr. 6?) 

Gjenganger. har byttet sikringsboksen en gang før da koblingen her brant av, nå er det tydelige merker etter varmgang igjen...

Nytter ikke bytte alt annet om denne ikke fungerer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende opplevelse på min bil. Vifte på førerside stoppa. tok den ut i håp om å "fikse". Kobla til strøm og den gikk som bare det. Snudde litt på vifta, og den stoppa.  Børstene var nedslitt og med bra spor i kommutator. Når jeg la vifta horisontalt fikk begge børstene kontakt og vifta gikk.

Kjøpte nye vifter og bytta på begge sider. Koster 627 kr/stk.  på Reservedeler24.co.no ved bruk av rabattkode 0709.:D

20180226_122832.jpg

20180226_122817.jpg

20180226_152651.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viftene passa rett inn. Brukte noen av ledninger og koblinger fra de gamle viftene. fungerte perfekt. du kan også bytte hele elektronikken fra de gamle viftene for å få alle koblinger "plug and play". Hos meg var det utslitte børster som var problemet. Det går ikke å bytte selve motoren da disse ikke er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Informasjon omkring vifter som ikke fungerte. Først en stor takk til SKOGSMATROS som med sitt tips om viftebytte løste mitt problem. Med litt leting fram og tilbake på deler fant jeg det jeg var ute etter hos Eurodel.no nemlig vifte med delenr. NRF 34012 til en pris av 921,00 pr.stk. Disse passet 100% med en enkel kabelskjøt som fulgte med i forsendelsen. Har aldri hatt så god "blåst"  og varmefordeling i kupeen før. Disse viftene er beregnet for Citroen og kanskje flere franske biler, men også til Range Rover P38 som har Valeo som leverandør som også er fransk.

Dette kan kanskje hjelpe flere med vifte problemer-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...