Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Harald Walberg

Viftemotor

Recommended Posts

I min P 38 virker ikke kupeviftene og nå som det begynner å bli kaldt er det godt å vite at de fungerer. Jeg har skiftet regulatorenhetene som styrer viftehastighet og kullbørstene er fremdeles brukbare samt at releene som hører til viftene er skiftet og skringene er ok. Kan HEVAC panelet være årsaken ? Nanocomen sier "current failure".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan selvfølgelig være Hevac panelet, det kan også kanskje være sikringsboksen ( løft opp og se under til eks ). Ellers så er det jo enkelt å kjøpe en ny vifte, bare for å utelate den - delenummer: STC4304

 

Mvh Brage 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk at du har styrestrøm inn på releet. Har sett på RRC at styrestrømmen er borte

uten at sikringene er gått. Tok strøm fra sigarettenneren og alt fungerte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk at koblingene i sikringsboksen ikke er brent av. Blir varmgang der og releet ryker (nr. 6?) 

Gjenganger. har byttet sikringsboksen en gang før da koblingen her brant av, nå er det tydelige merker etter varmgang igjen...

Nytter ikke bytte alt annet om denne ikke fungerer ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk releene  i sikringsboksen i motorrommet. Det er de to fremste ut mot skjermen. Kan være brente kontakter både på rele og i boksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan jo evt ta en tur til Bjørga så kan eg ta en kikk på sakene. Har litt erfaring med feilsøk på p38 no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har funnet en smeltet sikring i posisjon 43 på sikringsboksen, men den var ikke gåen og har likevel valgt å bestille ny sikringsboks AMR 6477 fra UK og håper det blir riktig for vifte/varme i bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde en lignende opplevelse på min bil. Vifte på førerside stoppa. tok den ut i håp om å "fikse". Kobla til strøm og den gikk som bare det. Snudde litt på vifta, og den stoppa.  Børstene var nedslitt og med bra spor i kommutator. Når jeg la vifta horisontalt fikk begge børstene kontakt og vifta gikk.

Kjøpte nye vifter og bytta på begge sider. Koster 627 kr/stk.  på Reservedeler24.co.no ved bruk av rabattkode 0709.:D

20180226_122832.jpg

20180226_122817.jpg

20180226_152651.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viftene passa rett inn. Brukte noen av ledninger og koblinger fra de gamle viftene. fungerte perfekt. du kan også bytte hele elektronikken fra de gamle viftene for å få alle koblinger "plug and play". Hos meg var det utslitte børster som var problemet. Det går ikke å bytte selve motoren da disse ikke er like.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...