Gå til innhold

Gåen turbo?


Tore LR

Anbefalte innlegg

Er på jakt på fjellet nå. Merket plutselig svidd lukt fra motorrommet pluss en liten hvinelyd som ikke har vært der før. Lukter svidd olje. Kan det være turboen? Td5 motor som har gått 230000 km. Har 25 mil hjem. Tør jeg å halte hjem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være vifteremmen - hvis du ikke finner hjelpsomme og kyndige LR-folk i nærheten så kan du begynne med å åpne panseret ;-) . Sjekk om remmen ser hel ut. Uansett så vil jeg tro at du kan kjøre forsiktig hjemover - hold turtallet nede - hvis turboen er i ferd med å ryke så kan du ikke gjøre mer skade (så lenge du kveler motoren hvis den begynner å gå på motorolje...).  Det samme gjelder vifteremmen - du kan kjøre til den ryker ...  men da står du der.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au.  Min turbo raste for noen uker siden noen km hjemmefra. Jeg røykla området fullstendig og det er ikke tilrådelig å kjøre med ødelagt turbo. Olje overalt i innsug, motor , eksossystem...  Ett par km var mer enn nok! Du kan prøve å løsne luftslangen fra turboen (enkelt) og prøve med fingeren om det er mye slakk i akselen til turbovifta.  Det skal være *litt* slakk men ikke mye.  Sjekk også om det er olje i bunnen av slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 21.49, Spoon skrev:

Vet ikke hvilket fjell du er på Tore, men kommer du forbi Trysil så har jeg vifterem til td5 uten ac hvis du trenger det. 

Tusen takk for dét, Henrik. Tror jeg har telefonnummeret ditt ennå. Blir det bråstopp i Trysil, så får du sette på kaffen :-)

Ser ut som det var falsk alarm. Jeg har sjekket turboen, og den ser helt grei ut. Litt slakk, men ikke mer enn det bør være. Lukt og røyk gav seg etterhvert. Teorien nå er at jeg nok ble lurt av en litt dårlig toppdekselpakning har sluppet noen drypp med olje med på eksosmanifold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...