Gå til innhold

Blueberry


Adventure

Anbefalte innlegg

  • Svar 242
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

10 timer siden, Stian Raknes skrev:

Sikkert sveiseapparatet som har stått for lenge ... :)

tvilsomt. Tror det har noe med sveiseren:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det skifting av fuel lift pump. Den gamle var litt slapp men ikke så mye at det skulle ha noe å si, men jeg fant spor etter gammel moro. Det vil si at den er vært plukket av minst en gang før da det var to pakninger og en del pakningslim rester over alt. Så alt ble demontert og ny pumpe ble installer. Forrige gang jeg gjorde denne jobben tok det to dager og jeg fikk start. Tok bare noen timer i dag men fikk ikke start, da batteriet er flatt og 14 minus gjør også sitt. Fersk diesel og lading igjennom natta er nok greia. Tror jeg skal tømme tanken for gammel diesel også. 
 

For å komme til denne gangen måte jeg ta bort injektor slangene. Merket alle med forskjellige farger for sikkerhet skyld så ingen ting skulle blande seg. Amatørmessig men fornuftig.

 

første gang jeg gjorde dette på forrige bilen var det minusgrader og snø, var det i dag også. 
 

Ha en fin kveld

Andreas

8FED105C-DC81-4454-8EAD-4EDE174F2FE5.jpeg

42287C92-DF59-4552-BBCB-707C9FD5D696.jpeg

D40DCA26-F4F8-4D23-B27A-6755218CE37C.jpeg

99BBAB68-CCC4-4F25-BC9B-D358CF99B2B9.jpeg

36E9D873-E265-4D9C-86BC-C3BC40DEFB8D.jpeg

BDC27AF5-8C7B-43A9-83C0-CE2E34F64A9B.jpeg

4ABEC85C-20FC-4442-8B2C-52238AA37BCC.jpeg

4567CB9C-AF1F-49E7-AF01-3BB6AD9C996A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på deg! Ganske barskt og gjøre denne operasjonen ute i snøen med deres temperaturer for tiden. 

Sveisingen kommer, det er bare å øve mer. Du blir automatisk bedre etterhvert som forbannelsen over at slipeskivene til vinkelkutteren minker like fort som antall 10cm med sveisetråd... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Kondensfjerner bør ikke brukes på diesel. Bytt heller filter, og tøm sedimentfilter på innsiden av ramma over bakaksel.

Bruker man kondensfjerner vil vann passere filter og gi problemer i dieselpumpa. 

Takk Rolf. Har gjort det og satt inn nytt filter i sommer. Får vurdere det igjen. Sedimenten ble tømt. Dieselen som står på er vel ca ett år gammel, så får prøve å bytte den også.
 

 

2 timer siden, telindnor skrev:

Heier på deg! Ganske barskt og gjøre denne operasjonen ute i snøen med deres temperaturer for tiden. 

Sveisingen kommer, det er bare å øve mer. Du blir automatisk bedre etterhvert som forbannelsen over at slipeskivene til vinkelkutteren minker like fort som antall 10cm med sveisetråd... :)

 

Det er vanskelig og det er ganske mer utfordrende med denne kulden. Men ble litt lenge å vente til våren/ sommeren. 
 

Er varierende temp i dag så lader noen timer til før jeg prøver å starte. Kommer en fyr med pumpe, og kanne så får kanskje byttet den ut i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Ett år gammel diesel burde være gulle god, men er det sommerdiesel bør du fylle opp med vinterdiesel. Westfrost er tilsetning som kan brukes om det er sommerdiesel.

Har en halvflaske westfrost så kan hive på det også. Ikke halveflaska for 2 dl går 70 -100liter har jeg hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har det vært mildt nok og strøm nok til at jeg fikk start. Litt fersk diesel i filteret og noen liter på tanken sammen med en del westfrost så startet den.

Så skifting av fødepumpe (fuel lift pump) var en suksess.

 

Da kommer man til en sak som forsåvidt er den samme feilen som før, at den ikke vil gå på tomgang uten at lufte skruen på filteret står åpen. Det er jo lite gunstig og går jo ikke igjennom Eu kontrollen med det (rusta tar er det som skrevet over en plan på), Da bilen har vært demontert tidligere og "fikset", satt på nye slanger så er den slangen som går fra lift pumpen og inn til filteret gjennomsiktig, der ser jeg at det ikke er en konstant strøm av diesel men det er luft i hele slangen. Er det luft i heel systemet og bare å kjøre den på tomgang en Halvtank ca? Kan det suges luft fra en plass i nettverket av slanger bakover? Det ene er returslange og andre er en fødeslange, eller tar jeg feil da?

Sedimentfilteret bak er i orden og sjekket. Må og vil tømme det hver gang jeg starter nå for å se hva som blir skilt ut. 

 

Men kan det være at det er feil dimensjon på slangen fra fødepumpa til filteret? Det er jo ikke trykk i systemet så det ville jo være pussig.

Kan det være sender enheten bak? ("pumpa" som suger opp fra tanken)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lafterolf skrev:

Du har nok en lekkasje fra tank og til filter.

Jeg ser ingen lekkasje, men det virker mest naturlig da jeg får mer luft enn drivstoff. Betyr det at jeg kanskje må ta ut gulvet i bagasjerommet likevel, evt skru ned tanken for å komme til alle slanger. Hadde denne feilen vært der om jeg hadde hatt hull i tanken? Da må i såfall hullet være i den øvre halvdelen. 

Har ikke lys igjen ute så får bruke morgen dagen på å krype under å se enda mer nøye. 

Takk @lafterolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fødepumpen står langt fram suger den. Da vil den suge luft inn der det er lekkasje. Hadde pumpen stått i tanken ville den trykket diesel framover og du ville hatt en lekkasje av diesel ut. 

 

Likevel skal det være litt dieselfukt der du har lekkasje. Legger du deg under så se etter fukt. Følg slangene hele veien bakover. 

 

Lekkasje i selve tanken er det ikke. Lekkasjen er på røret. Og røret/slanger går helt inn i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, lafterolf skrev:

Når fødepumpen står langt fram suger den. Da vil den suge luft inn der det er lekkasje. Hadde pumpen stått i tanken ville den trykket diesel framover og du ville hatt en lekkasje av diesel ut. 

 

Likevel skal det være litt dieselfukt der du har lekkasje. Legger du deg under så se etter fukt. Følg slangene hele veien bakover. 

 

Lekkasje i selve tanken er det ikke. Lekkasjen er på røret. Og røret/slanger går helt inn i tanken.

Takk igjen Rolf. Skal gå over alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber kanskje ikke så jevnt som man burde men det jobbes. Ny sender unit fra tanken skulle installeres i dag men mangler selvsagt noen deler. Om de er 100% nødvendige vites ikke men gjør som «originalt» 

8E8E8F07-7719-407C-8074-D0CCE87CA9B4.jpeg
det er den enden der som mangler for å få monter på drivstoff slangen til både retur røret og føde røret.

Noen som vet hva den delen heter?

 

Den gamle sender uniten var rusten i rør overgangene og sprekt/ sprø plastikk så for å eliminere feil så skifter jeg del for del, for å se om det hjelper på riktig mating og slutt på luft i systemet. Får også en del noe drivstoff slanger også. Bestilt.


304F8FCB-8D2F-496D-A707-BB2C40738730.jpeg6A6A85AE-F0BC-4A1B-B574-3DE31F83B4ED.jpegE639253B-62F6-4644-876D-EAD91B254AF8.jpeg74C539C8-F1C5-4138-A234-FA6099081813.jpeg267E43FB-D391-4A96-B8BE-9D59F64A0C3C.jpeg

vikitg å dekke til og tette rør når det er mulig.

 

Ha en fin kveld.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men er det noen som vet om det er mulig å bruke sugerør fra 200tdi ned i en 300tdi-tank ? Har sett nok 300tdi-sugerør i plast, hvor plasten er sprø og knekt, og det er rust under. På 200tdi er sugerørene i metall, uten plast. På Gamla er det tank fra 200tdi, på Bien er det Custom-made tank. Tror jeg testet med en 300tdi-tank og fant at sugerørene fra 200tdi ikke passet, men er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte noe med Blueberry å gjøre men ble en del prat om LR. 
Burde kanskje hatt en verksted tråd istedenfor hvert enkelt kjøretøy tråd.

Litt over kl 09 i morges kom det besøk av ett trivelig par. Jasper og Malin i sin 200tdi Land Rover 110

https://instagram.com/usandthelandy?igshid=10lwp9f84xehx

 

Usandthelandy på instagram.

trivelig par.

De har hatt starter trøbbel før de kom hit, men nå hadde den begynt å starte på starteren igjen, den gamle, hadde ny med seg for å bytte men det ble ikke gjort. De fortalte hva slags vær de hadde kjørt i til og fra Nordkapp og når vi demonterte alle ledninger og koblinger til  starteren så fant vi ut at strømpehylsa til plussen var kuttet helt merkelig og ikke tredd ordentlig inn så deler av kobber trådene var klypet av å lå eksponert på utsiden av for alt mulig dritt. Rengjorde, isolerte mer med tape så og monterte sammen. Alle koblinger fikk samme behandling. Koblet alt sammen og den startet som den skulle. Ordentlig moro og tre brede glis. De dro lykkelige videre mot Finland og var veldig glad for hjelp. Ikke at man gjorde så mye selv men var ordentlig artig. 

De kommer til å bytte starteren men håpet å få gjort det innendørs med bedre lys når de kommer til Sverige.
 

26EED151-70FE-48F5-A72B-522AE7D9214B.jpeg

Er dårlig å huske å ta bilder så ble bare ett. 
 

For min del ble jeg helt sikker. Blir nok en 110 eller Defender, helst med 300tdi motor (kanskje ikke neste gang, det vil bare tiden vise)

 

Takk for besøket og god tur videre. 
 

Ha en fin dag

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen med nye utfordringer. Hadde besøk av en som sveiset på skolen og tok meg igjennom litt grov opplæring. 
 

D5085459-21CA-4A71-B82B-15A343AFB367.jpeg
 

øvelse gjør mester. Neste trinn er å kutte emner og prøve sveise sammen deler. 
Fikk beskjed om å være litt tøffere og ikke gi meg med en gang.

 

lærerik dag i dag.

 

Ha en fin kveld

Andreas

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Elvehundre skrev:

Minner litt om hvordan det er her. Plutselig kommer noen innom og det blir skruing og fiksing på kjøretøy.

Bra. 

Og bra med sveise-skole.

H A :)

 

Veldig lurt med litt god intro til sveisingen. Erfaring og kunnskap blir sjelden feil. Dette fikser du Andreas!

 

1 time siden, lafterolf skrev:

Veldig fint gjort å hjelpe våre fjerne venner.:)

 

Det er sånt som gjør turen deres ekstra eklusiv.:)

 

+1

OG, det gjør vår LR "feeling" enda sterkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øves!!! 
har en del igjen før det blir pent. Men sveisen holder 100kg Andreas å stå på og gynge, hoppe, hinke på og kaste i bakken.

13CF51F9-B737-4643-ADE4-B06F979B55E6.jpeg

DA81D6C0-BE5E-43B0-91C5-569024E48975.jpeg

B1179E17-DCC0-4686-854E-010F26881AED.jpeg

7BC9D10C-4095-4FD3-A651-BC332BD4890E.jpeg

022D0191-45FB-44DD-8965-FACB99241596.jpeg
 

den tålte ikke å bli dengt med hammer.

men sprakk bare på en side.

litt vanskelig å se.

C8D22870-1B5B-4FED-8A65-DD991071D828.jpeg0B44A4C7-4B3C-45D8-BA4A-2BD1874FEEA7.jpeg4771D781-B2F0-4BCC-A693-40C547756AD5.jpeg

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er den tiden av året igjen og samboeren har virkelig gått inn for å forstå min interesse. Dette har dukket opp i kalendergave igjennom før julstiden. 
Barnslig og heldig.

 

Riktig God Jul og Godt Nyttår fra Gårdsplassen Auto.

 

FF78610D-5DA5-4782-BA79-5B635910C9E4.jpeg

BF8933BC-51F7-45F3-B2FB-B448B751E595.jpeg

54E102BD-027A-44DF-B2A4-05584C730F99.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, telindnor skrev:

Så bra :D

 

God jul :)

 

Riktig God Jul til deg og Terje. 
begynte å kikke på Santanaen din. Håper Nissen er grei i jula;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...