Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Navnet skjemmer ingen. Valgt etter en Western tegneserie fra 1963, men jeg tror dette er en sykdom der eneste medisin er å ha ett eller to LR prosjekter gående :P

 

Denne Land Rover Discovery 1 fra 1998 ble hentet kveld. Dette blir ett spennende prosjekt fremover. Spent på hvordan tilstanden er under en del plastikk rundt forbi. 

 

Historien startet i Juni etter at Stallo avgikk med røyk. Hadde gått forbi den på vei til jobb mange ganger der den sto ved siden av huset til forrige eier uten skilt. Så i august da sjølen (Elvehundre) og jeg kjørte rundt i Alta så stoppet vi innom å spurte hva som var galt. Den ville ikke starte, da tok Sjølen og jeg å begynte å sende meldinger rundt til kjente, luftet systemet, renset sedimentfilteret og mye mer før vi fikk tenning. Men fikk den ikke til å gå uten at lufte skruen var åpen. Konstant lufting må til for å få den til å gå reint. Jeg tror det er matepumpen som ikke gir nok drivstoff så driver med bestillingsliste nå. Tenker det er en bra start.

 

Dette blir ett prosjekt, der jeg skal lære meg enda mer også det at den har innsprøytnings motor gjør det litt mer spennende. 

 

Om jeg ikke husker feil er det vel en 300tdi 96- modell med deler en plass i finnmark. :D;)

 

tar bedre bilder i morgen.

 

Takk til @Stian Raknes som hjalp meg med transporten og til @Elvehundre for interessen, inspirasjonen og start hjelpen.

 

 

spm: det står Vouge. Hadde LR Discovery 1 en Vouge versjon? Eller er dette bare ett merke som er klistret på?

3E9AD360-D5C1-4ECD-A51A-3DCA5A6FC512.jpeg

724ADA84-764B-4DDF-AB45-90A2FE5F634A.jpeg

A9729862-C2ED-4911-A4C5-34C3FF743E43.jpeg

4B27F0D2-E95D-49E6-984A-1E07CD6C000F.jpeg

Edited by Adventure
Flere bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Adventure skrev:

Western tegneserie fra 1963

 

Bra navnevalgcool

 

Lykke til med prosjektet. D1 er fine biler!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andreas sin svoger lurte i sommer på om det var jeg som hadde påvirket bilhobbyen til Andreas.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg trakk litt på det. Tror faktisk ikke det er meg, for jeg har i grunnen ikke noen spesiell bil hobby :lol:.

 

Skal bli artig å følge med på fiks av denne bilen. Gratulerer til Andreas, dette er LR nummer 3 i ditt eie. 

 

 

 

 

Tja, får jo noen tanker farende gjennom hodet. Nr 1 rulla du rundt med, nr 2 tok fyr. Nr 1 er bygd opp igjen, den er en artig lillebror til den som ble hentet i dag. Blir bra dette.

 

Og samme farve som min Discovery 1 og som min RR LSE.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Stygt å henge ut egne barn, men Andreas har funnet på litt «ting» opp gjennom årene. Husket plutselig da jeg hadde lagd tilhenger til trå-traktoren. En nabogutt kjørte traktor og Andreas satt i tilhengeren. Stor fart, tror det var en som hjalp å skyve også. Tilhengeren var absolutt ikke bygd for en gutt som last. Draget røk, det ble skikkelig tryning. Har blødd mye neseblod den gutten.

DS

 

PS2

Men faren tenker heller ikke gjennom alt han foretar seg til enhver tid. Har nå fått kulldioksid slukkeapparat i verkstedet fra yngste sønn, i tilleg til slukkeapparatene jeg har fra før. Holdt jo på å brenne opp verksted og mange kjøretøy for snart to år siden. Vinkelsliper blush.

 

Ifølge yngstemann så er Hoppe Med Stige farens oppfattelse av forkortelsen HMS.

DS2

Edited by Elvehundre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny dag og en ordentlig titt rundt forbi. Jeg må si jeg hater plastikk deksler! Det skjuler seg mye dritt der.:angry:

 

Ellers grep jeg fatt på venstre side med vinkelsliper og stålbørste og kikket over bagasjerommet rakk ikke høyre side og under i dag.

Fikk hengt opp eksosanlegget også.

 

Kom på en ting til jeg hater. Folk som bruker glassfiber sparkel som guick fix for under der, blir det jo helvetes mye rust. Phu det var dagens utblåsning.

 

Nye bilder. Håper også på svar angående Vouge spørsmålet mitt. 

 

I dag blir det høstferie. Sanke pensjonist poeng med vår første bobil ferie. 

 

Tar i mot tips hvordan jeg kan fikse rusten om det er ett alternativ uten om sveising. 

9CBCD390-F2E4-4BF4-A693-A956C04CA704.jpeg

0568FF63-D364-4BCC-9CB5-4B0137C62352.jpeg

4A0B089C-4FF2-4FEB-88C7-2FECC78734C0.jpeg

C42ECF50-8C32-4062-8DE4-C5AF86D10890.jpeg

FEDC6637-B0AC-4F82-A848-B8CBB9CC5AAE.jpeg

16AD3A49-A986-4568-A0D5-D1F39E493E28.jpeg

8BF8812D-299A-4A49-90D3-B5A751E07BC2.jpeg

5970E1E2-7F65-4B39-973F-78BE16B01C72.jpeg

7E9231C4-7AA6-433F-B517-6A2EBB13CF6A.jpeg

629543AE-B64A-4B06-A4B6-E70FCD317515.jpeg

9EF82CF2-09D3-414B-9A97-D24898A525AE.jpeg

6C10D4EB-4CB4-4E0F-AA72-8B17CBB28347.jpeg

6F849870-F744-4058-973F-08EF5D5D251E.jpeg

DB8374E8-0DF5-4DAF-B524-62EA121B1459.jpeg

6856241B-AD5F-43A6-86E9-E32776298953.jpeg

90BF5222-46A0-48A1-B177-BAF3D2935D04.jpeg

82200AF3-8FDD-4A33-B3EA-C29416BA4226.jpeg

73097F49-34B6-4359-9281-9FD365E0D027.jpeg

2E1C2A9B-771C-4FC1-9349-6BDCBDB525B1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dekaltrim. Merket ser heller ikke ut til å være ekte merke hentet fra Range Rover. De små bokstavene avslører det. Vogue-betegnelsen tilhører utelukkende Range Rover.

 

For øvrig en fin bil som det er verdt å ta vare på. Ikke så mange igjen av disse på veien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar. 

Ja jeg har så smått begynt i dag. Nå er det dele jakt, jakt på dele betegnelse og en som sveiser. 

 

Men får ta ting litt og litt av gangen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, rang skrev:

Fornuftig å ta litt av gangen. Kan fort bli overveldende å gripe over for mye. 

Virket uoverkommelig for meg når jeg begynte å plukke det fra hverandre. Men når det legger seg så blir man mer løsnings orientert.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, Stian Raknes skrev:

Jeg har sveiseapparat ... :)

Kan du sveise??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den plastdekoren og støtfangerhjørner har jeg ikke sett på D1 før. Er det importbil?

 

Ser at bakre støtfanger står lengre bak enn vanlig. Dette må være spesiell bil. Skjermkantene stikker også lengre ut enn jeg har sett før. En staselig bil.

 

Gratulerer.:)

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timer siden, Adventure skrev:

Kan du sveise??

Såvidt. Vi får det nok til. Har platekutter også, RRC-kanaler og...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Stian Raknes skrev:

Såvidt. Vi får det nok til. Har platekutter også, RRC-kanaler og...

Dette må vi snakke mer om når jeg kommer hjem fra Lofoten. 

takk

22 timer siden, lafterolf skrev:

Den plastdekoren og støtfangerhjørner har jeg ikke sett på D1 før. Er det importbil?

 

Ser at bakre støtfanger står lengre bak enn vanlig. Dette må være spesiell bil. Skjermkantene stikker også lengre ut enn jeg har sett før. En staselig bil.

 

Gratulerer.:)

Tusen takk for gratulasjonene.

Det varmer og jeg får prøvd meg på noe nytt.

 

Jeg kan ikke se det er import bil. Første gangs reg i norge 98.

 

Får si som Pippi langstrømpe. Dette har jag inte gjort førut så det kan jag helt sikkert. :D

 

Edited by Adventure

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fint prosjekt:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter en uke med høstferie på rundreise i Lofoten så har det blitt noen timer med Blueberry i dag. Eller kanskje man skulle kalle den Kinder egg da den er full av overraskelser. :D

Det går sakte men sikkert fremover, der jeg har kastet meg over det å pusse rust, og en ting er sikkert. Det er garantert rust der du håper det ikke skal være.

 

Nå skal det sies at historien til Blueberry er lang og jeg kjenner ikke alt, men han jeg kjøpte den av , kjøpte den av sin svoger som hadde "restaurert" den. Den så sikkert kjempe fin ut dagen ble kjøpt i 2015, men restaurerings jobben er gjort uten en eneste sveis ( som jeg kan se) Men det er brukt både Karosseri lim, no kitt av noe slag for å lime sammen og særlig der det har vært hul før. Raust med sparkel er brukt på ene kanalen og i bagasjerommet så jeg bestemte meg for å plukke ut og skru ut belte fester og brette til side og fjerne en del lyd isolasjon. 

 

Jeg er glad jeg har tatt vare på en del ting fra Stallo. Blant annet pakninger. 

 

Men her pusses det til man finner rent eller nok så rent metal så er det å avtale kutting og sveising og kanskje få lært noe mer angående dette.

 

Den plata som ligger i bagasjerommet med hull ned til drivstoff pumpa, den skal egentlig være uttakbar. Denne er kittet elle limt fast og lurte på om noen hadde en lur idé om hvordan den kan tas ut uten å kutte.

Alternativet mitt er å kutte ut alle hull med vinkel sliper og få sveiset inn nye deler av det som kuttes ut. 

 

Husker selger sa den var nesten rustfri, Husker at jeg selv flirte da det ble sakt. :D

Samboern venter bare på at den starter og går slik at det blir skilt på den, for er det ikke skilt er det ikke noe å ta vare på :rolleyes: Men målet er å ha skilt på, men best å ikke sette noen deadliner.  

 

Bilder er fra bak i bagasjerommet og kanalen på høyre side.

6947F0CC-3AAD-4CDE-9E3F-A3F496432CCF.jpeg

98AC02E7-8422-4962-A764-ED19B6CE92D4.jpeg

437CE4E2-9628-4524-9EC8-E5ECFEB0EBE3.jpeg

12BC7EEF-D565-44D9-A54B-D3A22400F16A.jpeg

D452BF15-B759-44FE-80A3-04028402A25D.jpeg

25460ED4-8EF7-48A2-8C84-951C7F487357.jpeg

C0533689-A54F-4F27-B07C-7E941F43FF20.jpeg

7B86BB4E-42A2-4AA7-9842-C201A3F3A94D.jpeg

411D262F-B167-4D6B-AF06-A4BA0C080408.jpeg

E44C576D-76E1-4081-BB7B-5049E779F889.jpeg

67F748C4-14EE-4532-963C-ABDE19CEFF26.jpeg

1890DC36-73D6-4F3B-9BBE-60876BDF812F.jpeg

6AFAA7C1-2EA0-48AB-91F1-4A48DBE17AF6.jpeg

Edited by Adventure

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja. Det blir litt arbeid.

 

Plata bak er muligens sveiset på disse. Den er det på min LSE. Tror jeg. Ligger ny plate på Gråtassmuseet. Langt å kjøre for å hente.

 

Er ikke så ille. Noe kan vel «stålplastes» igjen etter at løs rust er fjernet og stålet er grunnet. Var ikke store hull i plata. Men det er nå mitt forslag, andre har sikkert også tips. Kanaler må sveises.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Elvehundre skrev:

Tja. Det blir litt arbeid.

 

Plata bak er muligens sveiset på disse. Den er det på min LSE. Tror jeg. Ligger ny plate på Gråtassmuseet. Langt å kjøre for å hente.

 

Er ikke så ille. Noe kan vel «stålplastes» igjen etter at løs rust er fjernet og stålet er grunnet. Var ikke store hull i plata. Men det er nå mitt forslag, andre har sikkert også tips. Kanaler må sveises.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Kanaler skal sveise, var mest plata jeg lurte på.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan se ut som plata er punktsveiset.

 

Får du tak i en metallkunstner så blir nok plata sveiset, men jeg tror jeg hadde gjort rent, grunnet, stålplast og lakk over samt lanolingrease i tillegg på undersiden.

 

H A :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten økt i dag etter en gåtur rundt i Alta for å handle litt. 
Det ble preppet ferdig bak med ferro-bet ett strøk der jeg kom til, demontert og ordnet litt matter etc. Tok stålbørste  og gikk over kanaler og litt under og fant noen områder i hjulbuene bak. Så blir spennende med Litt bedre lys å ta se hvor mye der er. 
kjøpt sparkel og lakk men ventet på en ferro-bet rustomvandler og primer for å gi den ett fint strøk til bak med det før sparkling og tetting av hull før jeg skal lakke over også behandle med Fluid Film.

 

De to øverste bildene viser en lekkasje som ikke skal være der er dette toppakkingen eller bare rundt slangen? Vanskelig å se kanskje. 
Det andre lurer jeg på om er rundt eksosmanifoilen og motoren. 
 

Bilde 3 og 4 viser bare hva jeg har tenkt å bytte da jeg ser at den ene slange delen er gnagd hull på. Silikon neste. 
 

Bilde 5 og 6 er Diesel filteret og tilførsels slanger. Fikk tips (youtube) at man kunne sjekke de skruene da det er hull i dem da det kunne sette seg dritt der, da vi har kalde vintere her så tenkte jeg voks, de var rene. Diesel fed pump som er bilde 6 skal byttes ut. Det har jeg gjort en gang før og kjenner det gruer jeg meg til da det var en pyton jobb på 95 modellen Stallo og på denne er det mere ledninger og rør som kan gå i stykker.

 

7 og 8 er hva som var hoved oppgaven i dag. Ferro- bet.

 

Tok en sjekk på vesker og under da jeg oppfatter bilen som litt fuktig under, kan være gammelt søl men vet ikke så får jobbe videre med det. Men nye filter, reimer og ny olje tror jeg skal bli godt for den. Tipper det er litt vedlikehold etterslep her.

 

Takker for alle tilbakemeldingen, tips og råd jeg har fått også på PM. Helt uvurderlig for en nybegynner i «del restaurering». 
 

Ha en fin kveld.

Andreas

2EE62667-4C6F-4928-95A3-272A13EC86DF.jpeg

8805EFA1-D96A-4DC8-998F-7770D17D8C44.jpeg

AB4DDE0C-E06D-4DB8-B1E5-D15DF928993F.jpeg

287CE55E-96E7-439E-B47B-F0387FFD830F.jpeg

CE60EE81-C936-4985-AD40-B1223048CF34.jpeg

6A752237-E4D2-42D5-9074-5D3F4DDFE3F0.jpeg

C2016171-2794-4C48-8E13-5D3A1CE16E9F.jpeg

2FDA8487-B5DA-47BF-B02D-3DB325714153.jpeg

Edited by Adventure

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt fredagshumor når man er på jobb i Hammerfest.

 

God helg

87C5CA38-182E-44C8-BC80-081F585D7A36.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen ganger må man kjenne sin begrensning selv om motivasjonen er tilstede.

Sveising, når man aldri har tatt i ett sveiseapparat før og ikke har en fornuftig plass å stå annet enn ute i snøen så tilsier min fornuft at dette er kanskje ikke årstiden å starte på. Ja vi har fått en masse snø i Alta og det er utrolig deilig. Platearbeid og rustsveising er absolutt noe en burde lære seg så jeg håper jeg kan få  bruke apparatet å øve sveise litt hjemme på rent stål og heller faktisk skaffe hjelp/kjøpe en tjeneste for å få bilen ferdig sveiset. 
 

Dropper bilder da det ser ut som helvete. 
 

Likevel er status som følger at jeg har fått alle delene som er bestilt og kartlagt jobben som skal utføres, satser på meste i dagslys så har ett håp om å får merket slangene til injektorer i morgen slik at rett slange går på rett hull når jeg har fått skiftet fuel lift pumpen. Ser litt annerledes ut enn når jeg skrudde på Stallo så jeg satser på å få det til med litt tid pusling. Må bare huske å starte i riktig ende! 
Ellers nå som mørket er her så har jeg primet 1/3 av bagasjerommet og sparklet noen hull bak der. Jeg skjønner hvorfor ting skal ha rom temp når man bruker f.eks sparkel men det gikk på ett vis. Flere lag og en vifte som hjelper til meg tørking er ikke feil. Tørker også eventuelt fukt. 
 

Ikke rare oppdateringen men er bare å jobbe på. I morgen er det onsdag. Håper å ha skiftet fuel lift pumpen til fredagen. 
 

Ha en fin kveld.

Andreas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...