Gå til innhold

Hengende taktrekk P38


Peete

Anbefalte innlegg

Sukk, så har også min begynt å henge med taktrakket. Henger fra bakerst i bagasjerommet og ca til bakseteryggen. Tenkte å fikse dette ved å ta det løs ved list til bakluken, spray stofflim eller annet kontaktlim på oversiden av trekket og så klemme det opp igjen. Noen som har gjort dette, eller har erfaring med andre måter å fikse dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan bruke spraylim og lage noen små strategiske huller i trekket slik at du får inn en spraydyse slange på 2-3 mm. spray inn lim, vent litt -bruk så en rulle til å trykke stoffet tilbake mot taket.

Vet ikke hvordan det vil fungere, bare en ide, men jeg har trua:)

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger over bagasjerommet i min og, men det påstås på verdsveven at årsaken til at det slipper er isolasjonen over trekket som går i oppløsning.

Påstås også derfor at trekket ikke har noe å feste seg til, og at det derfor ikke løser problemet å spraye kontaktlim oppi.
Har derfor planlagt å ta ned taket, rive av trekket og fjerne isolasjonen før jeg limer det på igjen.
Angivelig eneste varige fiksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet ut taktrekket.

Bestilte noen kvadratmeter med headliner fra eBay. Sort faux suede. 

Stilige og artige men den var ikke fleksibel så det vart veldig vanskelig då jeg kom till partiene foran. Ble ikke helt 100% men det ser man ikke egentlig.

 

Preparerte taket først med att få vekk mest mulig av den famle foam backingen og det meste av limet. Malte så hele taket med en wood sealer og slipte det litt for å slippe fjerne all lim som nok er umulige.

 

Brukte wurth sin spraylim som tåler 120 grader celsius får å maksimere chansen att limet holder i lengden.

 

Min interiør er helt sort da all tre og alle detaljer som var lysegrå er malt med plasti dip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumisolasjonen eller hva det nå er blir til støv, og støv får du ikke festet lim til uten å bruke så store mengder at det trekker gjennom trekket som er veldig tynt.

 

Ta ut hele taket, ta av trekket og vask det grundig 2-3 ganger på 30-40 grader og tørketromle på lav temp/kald luft for å fjerne mest mulig av støvet (dette suger seg fast i alt). 

Så kan den virkelig morsomme jobben begynne; å fjerne gammelt lim og drit i taket… beregn en dag med stiv myk skrape, stiv skurekost fra Jordan, støvsuger og bremserens eller noe tilsvarende som får stå en stund slik at limet løsner. 'Label off' og tilsvarende produkter bør ikke brukes da de legger igjen noe oljeaktig som limet ikke liker…

Mal gjerne over med noe som forsegling og godt underlag for limet.

 

Det originale trekket er meget nøye formet og kan være et spetakkel å få på igjen riktig, gjett hvordan jeg vet det…  Var 'perfekt' frem til siste hjørne bak, så var det jaggu 2-3 cm som var forsvunnet på veien. Riv av og renover bort limet, ny plan.

Etter innstendig ønske fra den kvinnelige halvdelen ble det 'charcoal' skai for å matche interiøret. Enklere å legge også da kantene og hull til soltak skjæres etterpå, eller som vi gjorde; brette litt rundt kanten for bedre feste. 135 cm bredde fra Stoff & Stil fungerte bra. En skarp kniv og en liten skarp saks er å foretrekke.

Brukte et kosteskaft som stoffet var rullet opp på og 2 stk 2"x6" bjelkerester langs sidene som stoffrullen hvilte/rullet på underveis

 

Brukte kontaktlim på boks (1,5 boks) fra Jula, lett å jobbe med pensel fremfor sprayboks.Ta et stykke om gangen, ca 1/5 dels lengde. Lim på begge sider, vent 5-10 minutter og stryk stoffet utover og trykk/strekk ned i fordypningene, legg på noe formelig og tungt, poser med sand f.eks. eller som undertegnede som tømte boden for prosjektiler til hjemmelading ;) .

 

Det gamle taktrekket ble gjenbrukt på A- B- og C- stolpene etter at det påsprøytede stoffet var skrapet av, ser originalt ut, men mye bedre. D-stolpen kan også få slik behandling om det er stoff igjen, men det var det ikke her etter tabben tidligere da det ble for ødelagt av lim flere steder. 

 

69477877_747307482374401_4845623098810040320_n.jpg 68825786_747307319041084_6204958279236321280_n.jpg

 

Litt småfiks så er det bra nok

69014340_747307355707747_6745975488239370240_n.jpg69095238_747307442374405_6418440899994320896_n.jpg69492996_747307412374408_7272527625346613248_n.jpg69547810_747307529041063_4402780660280852480_n.jpg

68979451_747911485647334_6296327051259412480_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, iknutis skrev:

Henger over bagasjerommet i min og, men det påstås på verdsveven at årsaken til at det slipper er isolasjonen over trekket som går i oppløsning.

 

Huff, ja det var dårlig nyheter. Så da må det til en skikkelig fiks som innebærer at du demonterer hele taket innvendig:(

EiRRik og Stine har jo en god fasit:) 

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe dritt.... jeg oppdaget en 10x10 cm "spot" i bagasjerommet hvor taktrekket har sluppet. Ikke ille enda, men blir vel bare værre med tiden. Det som er det mest irriterende er at jeg kan se den i bakspeilet, så jeg bilr minnet på det hver gang jeg kikker i speilet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Velkommen på VBF :)

 

Det ser jo veldig bra ut.

Stod og vurderte slik stretch vi og, men fant ikke den rette lyse fargen, enn for gult, eller for brunt eller…

 

Veldig smart å spenne stoffet opp på en ramme slik du gjorde :)  En lærer så lenge en lever, må huske det trikset til neste gang ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Mange gode tips her til neste gang. Takk for det.  Jeg tok latmannsvarianten. Løsnet trekket ved bakluken og sprayet med kontaktlim mellom stoffet og "skummatten". Har holdt så langt, men som flere her påpeker. Det er vel kun midleridig ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei 
 

Tenkte å tipse om dette:


https://www.martrim.co.uk/car-trimming-supplies/brush-nylon-headlining.php

 

Kjøpte taktrekk til min p38 herfra. Brushed nylon, farge Oatmeal.  Kom på ca 1000kr levert på døra. Perfekt match mot original farge og tekstur. De har flere ulike farger. Er skumgummi på baksiden som originalt.

 

Nå gjenstår bare selve jobben med å fjerne det gamle og lime inn det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har lightstone interiør eller på godt norsk beige skinn.

 

De har andre farger som passer p38 også. De selger kit med stoff og spray lim spesielt for p38. Da kan du se de aktuelle fargene. Kit selges kun i UK, men du finner igjen samme stoffet hvis du går inn på siden under headliners. De sender stoff internasjonalt.

 

https://www.martrim.co.uk/car-trimming-supplies/range-rover-headlining-kits.php

 

 

 

 

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...