Gå til innhold

Bagasjerom Freelander 2


MaKi

Anbefalte innlegg

4 normalstore går greit. Det er sammenliknbart med en norwegian-flight. Fint for inntil noen timer - verre om du skal lengre og om du er lengre selv. Man sitter ganske opprett i baksetet - det hjelper. For damer er det sjelden trangt i det baksetet - for menn, og især om du er lang kan det nok oppleves snett. 

 

Løses greit med å plassere personen med kortest lårbein bak den som har lengst lårbein. Med normalvariasjonen mellom 4 voksne lar det seg ordne "greit nok". (Men vit at du sammenlikner FL2 med menneskesuv/stasjonsvogner, ikke med D3/D4 etc.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt, sammenligner du mot menneskebiler/stasjonsvogner, så har FL2 vesentlig bedre bakseteplass. Tror ikke det skal by på problem for 4 voksne. Se om du kan finne en til salgs i nærheten og prøvesitt. Det gjorde vi med barneseter og hele pakka hos en lokal dealer før det ble besluttet reis for å hente den jeg har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Det gjorde vi med barneseter og hele pakka hos en lokal dealer før det ble besluttet reis for å hente den jeg har nå. 

 Tror 13 og 16 åringene blir sure om jeg drar med meg barneseter på bil titting... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!! Forstod jo den :D

 

Hos oss kan 13 og 12 åringen fint sitte i baksettet med mor i midten på langtur. Ingenting å si på plassen sånn sett for vår del. FL2 ble valgt hos oss da den gamle Roveren ble litt for snau når ungene vokste til. Ikke like stas å si at det er 30 mil igjen når mor må skifte plass med eldstemann for inneklimaets skyld samtidig som hun må brettes sammen for å få plass baki..... Da er FL2-en enestående.

Sam nevnt, finn en og prøv. Jeg hadde nok ikke vært i tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fruen (og til dels undertegnede) synes det er urolige greier å leve med en D3 med stadige små og større feil med litt pris på. Jeg snuser på en FL2 igjen og har denne i kikkerten. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173928420

Jeg spurte selger hva han trodde om å få fiksa rift i sittepute, han mente det gikk an å bytte skinnet på deler av setet for et par tusenlapper. Stemmer det? Trodde ikke det gikk.

Jeg spurte også om den hendelen på siden av ryggen på førersetet da den så knekt ut, men den var visst slik. Ser den ikke knekt ut eller er det bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MaKi skrev:

Jeg spurte også om den hendelen på siden av ryggen på førersetet da den så knekt ut, men den var visst slik. Ser den ikke knekt ut eller er det bare meg?

 

Ser ikke noen hendel i det hele tatt jeg, hverken knekt eller intakt... Hvor er det den sitter mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den som bruker å være der for å regulere ryggvinkel, helt nederst? 

 

Eller ser du på den knotten på setebeltet lenger opp, midt på bildet? Det er bare en knott som skal hindre setebeltelåsen og skli helt ned på gulvet. Skal være sånn den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stig skrev:

Er det den som bruker å være der for å regulere ryggvinkel, helt nederst? 

 

Eller ser du på den knotten på setebeltet lenger opp, midt på bildet? Det er bare en knott som skal hindre setebeltelåsen og skli helt ned på gulvet. Skal være sånn den.

 

Takk, det var til setebeltet. Hadde ikke brillene på og så ikke beltet og trodde knotten satt på setet blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stig skrev:

:lol: Skulle gått til specsavers....

 

 

Indeed! Har du noen tanker om selve objektet? Min tanke er at FL2 er pålitelig, særlig i forhold til D3, og akkurat denne har en fin servicehistorikk kombinert med lav km. Stusser bare litt på den riften i sitteputen, kunne tenkt meg noe kosmetisk bedre uten å ha teip på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den sitteputa så tror jeg det er et TM for eldre FL2s. 

 

Jeg har prøvd å få inn en lapp og lime på innsiden og har "tenkt" på om det kunne gå å finne et sete fra huggeren... men mer enn tanken har det ikke blitt. Kan hende en netthendt salmaker kunne finne på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, yarnslayer skrev:

Når det gjelder den sitteputa så tror jeg det er et TM for eldre FL2s. 

 

Jeg har prøvd å få inn en lapp og lime på innsiden og har "tenkt" på om det kunne gå å finne et sete fra huggeren... men mer enn tanken har det ikke blitt. Kan hende en netthendt salmaker kunne finne på noe. 


må rett og slett sjekke nærmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo fin ut denne, i farta ser jeg ikke om reg.reim og vannpumpe er skiftet. Det er 10 år på dette.

Ellers ville jeg ikke lagt for mye vekt på sitteputa, setet funker i årevis med den riften:) og alle er slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TeleFree skrev:

Ser jo fin ut denne, i farta ser jeg ikke om reg.reim og vannpumpe er skiftet. Det er 10 år på dette.

Ellers ville jeg ikke lagt for mye vekt på sitteputa, setet funker i årevis med den riften:) og alle er slik..

 

Om bilen har full servicehistorikk som selger påstår, så burde det være en smal sak å finne ut av om registerreim og vannpumpe har blitt skiftet.

 

Og jeg er helt enig med deg mht setet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år eller 240000 km, hva som kommer først, det er intervallet fra LR. Når jobben gjøres er det normalt å ta vannpumpa i samme slengen, den sitter bak reima.

Dette intervallet er strekt mer enn langt nok som det er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også 10års service på alle oljene i drivverket som inkluderer haldex filter og olje. Vedlig sjeldent dette er gjort når bilen har fulgt standard serviceprogram, men vi som har gjort dette selv ser jo at det absolutt er et behov, ihvertfall på Haldex. 

 

FL2 er i bunn og grunn et trygt kjøp. Bilen har sjeldent noe mer plunder enn andre gjennomsnittlige tyske biler fra samme æra. Om pris er riktig må du avgjøre selv. Synes personlig at mange forhandlere tar seg grådig betalt for eldre biler som disse, men det må bli en vurderingssak du må ta selv. De rimeligste FL2 er nå nedi 50-60k, men da er det som regel første årsmodell og med minst det dobbelte på telleren :)

 

-07 modellene har ikke DPF, men her stopper vel fordelen.

-08 fikk forsterket kamaksling mot dieselpumpa, så her slipper du den paranoiaen om at den kan ryke.

Haldex gen.4 kom vel sent på -08 eller først på -09 modellen.

Ellers så har det vært lite endringer oppigjennom årsmodellene bortsett fra facelift på de siste årsmodellene.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 14.55, MaKi skrev:

Fruen (og til dels undertegnede) synes det er urolige greier å leve med en D3 med stadige små og større feil med litt pris på. Jeg snuser på en FL2

 

Full forståelse for den følelsen. Eg tenkte akkurat likt når eg kjørte D3en, selv om eg hadde bygd om til spiralfjører og med det fjernet grunn til mange uroligheter. Men eg ble midlertidig "forstyrret" og blendet når eg startet å søke etter ny bil, og endte opp med en nyere D4. En kjempe bil, og eg kommer nok ikke til å komme opp i denne standarden igjen noen gang. Men etter noen år begynte uroen på at dette bilholdet også snart kunne bli dyrt å gjøre seg gjeldende.

Så da tok eg til vett å kjøpte meg en 2011 FL2. Når du kjører bilen oppleves den i grunn veldig lik en D3. Den bråker en del mer, og du hører det helt i fra du åpner døra at dette er en billigere bil. Kjøremessig er den veldig lik en D3 og D4 synes eg. motormessig er en tunet FL2 lik en tunet D3. Den har like mange gir, og ligger omtrent på samme turtallet. Sammenlignet med en tunet D4 og 8 gir, er,, vell,, ikke sammenlignbar. Eg fikk en del feil etter bare noen uker etter kjøpet, som gav meg noen feilmeldinger eg ikke helt skjønte grunne til. Trodde først det var gløderelater, og kjøpte inn deler for å bytte dette. men i mellomtiden ble DPF programmert bort og åpnet opp, og da ble bilen feilfri og sprekere en ny. 

 

Det er alltid noe mangler med bruktbiler, men den sitteputen får du kjøpt nytt trekk til (har eg sett en plass) om du med tiden ønsker å bytte :-) Og får du behov for nye glødeplugger + rele + pakkninger til insugsmanifoilen + trykksensor til DPF? så har eg det til salgs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Har oppdatert meg på deres erfaringer rundt bakaksel og Haldex også i andre tråder. Nå viser det seg at jeg må ordne en del på D3 før jeg får gjort særlig mer, mest sannsynlig belger bak hvis ikke el.feil (noe TC trodde det kunne være da de ikke opplevde så ofte å måtte bytte belgene), låsekasse førerside, en park.sensor foran, og vinsj til reservehjul. Ryker vel på elendig innbyttepris og skepsis hos forhandler hvis jeg leverer den slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...