Gå til innhold

Bagasjerom Freelander 2


MaKi

Anbefalte innlegg

Vurderer Freelander 2 i stedet for Discovery 3. Men, blir litt forvirret av dette med størrelse på bagasjerom. Noen steder er det oppgitt til å være 750 liter eller mer, mens det andre steder klages på at det kun er 495. Ble størrelsen endret med faceliften i 2012? Er sen 2011 facelift? Noen som deler oppfatningen om at dette er en mini-Disco til hyggelig pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fl2 er ikke en mini-disco, den er faktisk mykere i oppsettet og ligner mere på en RR :) Faktisk en behagelig bil å kjøre 

Største bakdelen er bagasjerommet, det kunne med fordel vært større for vår del. 

Løsningen på det heter lastegitter, eller du kan eventuelt kjøpe en Disco-sport om budsjettet rekker til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en FL2 fra 2007 som har vært særdeles driftssikker. Nå med drøyt 200.000 på telleren.

 

På de tidlige modellene så var bakdiff et svakt punkt, samt at håndtaket til bagasjeluken har en tendens til å slippe inn fukt (og gå i stykker som følge av det) i tillegg til at nevnte håndtak også gnager på lakken på luka, som gir lakkskader og påfølgende rustflekker. På senere modeller har man forsterket bakdiffen, og endret håndtaket til bakluka, slik at dette ikke lenger skal skape problemer.

 

Ellers har jeg inntrykk av at det er trauste og solide biler. En helt annen bil enn D3/D4, men det gjenspeiles jo også i prisene. Hadde ikke hatt noe problem med å bytte ut vår FL2 med en nyere FL2, men det er jo ingen grunn til å bytte når bilen bare går og går. (Rent bortsett fra at vår nå står på to hjul i garasjen mens nevnte problemdiff blir byttet ut).

 

Serviceintervallene er en stor vits (som på alle Land Rovere og svært mange andre merker i dag). Skulle du kjøpe deg en LR ville jeg satt av en slump penger til å skifte alt av olje og væsker. Da vet du at alt er friskt og fint, og du kan få en liten pekepinn om tingenes tilstand.

 

Det er jo også verdt å nevne at baksetene kan legges ned flatt, noe som gir svært god lastekapasitet dersom man skal frakte en ny tørketrommel, TV eller lignende. :)

 

Lykke til med biljakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt Freelander=liten bil. Men ved siden av en FL2 i et lyskryss ser jeg jo at den er minst like stor inni som min Range Rover Classic. Og en annen gang så jeg en FL2 parkert ved siden av en Volvo XC90. Ikke lett å si hvem av de som er størst. Men at Freelanderen har et mer diskret design er det ikke tvil om. Og de som skrur profesjonelt på Freelander sier det er en bil med lite feil. Er FL2 Land Roveren som gikk under radaren? Kunne godt tenkt meg en slik som bruksbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er storforbøyd med min -07 FL 2.

 

Jeg har merket meg svakhetene som Trond nevner. Bortsett fra bakdiffen - den får gå så lenge den er ok.

 

På høyre hjulbue bak er det bobler. Under "fendelista" er det noe rust. Så den hjulbuen må etterhvert byttes.

Tror også dette er en svakhet på FL2

 

Så denne bilen blir jeg nok å ha noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger en FL2 så få på den sau så fort som mulig. Det har iallfall stoppet utvikling av rust på vår.

Si om du har noe konkret du trenger å frakte som er stort så kan jeg prøve å tenke over om det ville være noe problem.

 

Satt i en XC70 i helga og lasterom i forhold til den:

- Kortere, men det ser jeg kun på som et problem om du har behov for lastekapasitet og baksetene samtidig i hovedsak ....

- Høyere lasteterskel; det er naturlig siden jeg sammenlikner en SUV med en stasjonsvogn...

 

FL2en har en mye mer behagelig kupestørrelse og "veioverblikk".

 

VS D3/D4 oppleves FL2'en som liten utvendig (men er det knapt nok når du ser over målene på de to bilene). Discoene er bredere, og det merkes i kupén, men ingen av oss er så brede over skuldrene at vi fyller FL2'en engang. :D 

Overblikk på veien samsvarer vil jeg si, selv om man nok er litt høyere i disco. Og FL2en er iallfall mye mer gjerrig på drivstoffet - sålenge den ikke trenger å gå mye i marsjhastighet over 80.  

 

Vår erfaring er vel at det er lite feil ut over serviceinterevallet. At det er en del slitasje på så gamle biler som det holder på å bli er hevet over enhver tvil. (Les: man må regne med å bytte bremser/fjærer/dempere etc ett sted etter 100-150K )

Dessverre kan det overmodige serviceintervallet føre til dyrere feil som diffhavari/haldex-havari, men har bilen kjørt lite og du bytter de oljene fort (og ser hvordan det som kommer ut av bilen ser ut) så er det ikke sikkert du noen gang vil måtte bytte disse heller. Og brukt-delene holder på å bli både tilgjengelige og ikke veldig avskrekkende i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man prøve å få tak i en så ny som 

mulig selv om den kanskje bare er «s», eller kan også en 2008 HSE være greit? Ser på en 2011, den er bare s. 

Endret av MaKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at km stand har mest å si for hvor mye som må gjøres av vedlikehold utover det som er "vanlig", så se etter en med lavest mulig km med historikk på registerreim og spander gjerne på den en antirustbehandlig for å være på den forebyggende sia. Det er ikke mange endringer/oppgraderinger som er gjort mellom årsmodellene men noe er det:

 

2007 - Har ikke partikkelfilter og dermed 160hk, Haldex gen.3 (trenger ikke å være negativt) men motoren kan ha en svakhet i koblingen mellom kamaksling og dieselpumpe

2008 - Har partikkelfilter, 152hk. Svakhet på kamaksling er utbedret.

2009 - Mener at det er her Haldex gen.4 ble introdusert hvis ikke det var sent i 2008?

Større lager på bakdiff kom nok ikke før på de siste årsmodellene -12, -13?, men det ser ikke ut som dette nødvendigvis har hjulpet. Bakdiff på -07-09 modellene ser ut til å holde typisk 200.000km. På senere modeller enten/eller...

 

Annet som noen vet om??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Forskjellen er vel i utgangspunktet at gen.4 er mer responsiv enn gen.3 og bruker sensorer fra "hele bilen" til å regulere innkoblingen. Gen.4 kan også softwareoppdateres slik at belastningen på bakdiffen reduseres ved igangsetting fra stillestående. For stor belastning under igangsetting er en teori hvorfor lageret i bakdiffen feiler prematurt. Da kan en samtidig spørre om det er gen.3 haldexen som gjør at bakdiff på de første årsmodellene holder lenger?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MaKi skrev:

Bør man prøve å få tak i en så ny som 

mulig selv om den kanskje bare er «s», eller kan også en 2008 HSE være greit? Ser på en 2011, den er bare s. 

 

Om du skal ha en bruksbil, så kan du bare blåse en lang marsj i S, SE og HSE. Har bilen det utstyret du mener den skal ha, så kjør på. Det vesentlige (god fremkommelighet og driftssikkerhet) er allerede på plass. :)

 

Drømmen er jo å få tak i en entusiastbil hvor tidligere eier har skiftet smøremidler oftere enn det serviceintervallene tilsier. Eventuelt en bil med lav kilometerstand, slik at du kan gjøre det selv.

 

Også må du bare kikke på bilen og ta den på en prøvetur. Det skal ikke være ulyder i hjulopphenget, og sjekk at alt elektrisk fungerer som det skal. (Ikke at jeg har hørt om problemer med det elektriske på FL2 utover bakluka). Vær forsiktig. Det er veldig trivelige og sjarmerende biler, og man kan lett bli bergtatt. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - har hatt en E90 med "M" selv. Morsom bil, selv om den ikke hadde all verden av motor. Var ikke mange andre biler som kunne henge med i svingene den gangen, men til hverdags og på langtur så ble det slitsomt. Da savnet jeg den gamle E39'en. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

 

Om du skal ha en bruksbil, så kan du bare blåse en lang marsj i S, SE og HSE. Har bilen det utstyret du mener den skal ha, så kjør på. Det vesentlige (god fremkommelighet og driftssikkerhet) er allerede på plass. :)

 

Drømmen er jo å få tak i en entusiastbil hvor tidligere eier har skiftet smøremidler oftere enn det serviceintervallene tilsier. Eventuelt en bil med lav kilometerstand, slik at du kan gjøre det selv.

 

Også må du bare kikke på bilen og ta den på en prøvetur. Det skal ikke være ulyder i hjulopphenget, og sjekk at alt elektrisk fungerer som det skal. (Ikke at jeg har hørt om problemer med det elektriske på FL2 utover bakluka). Vær forsiktig. Det er veldig trivelige og sjarmerende biler, og man kan lett bli bergtatt. :P

 

Spot on dette! Det eneste du må se etter på lavutstyrsvariantene, er om velgerhjulet til "terrain response" er på plass over girstanga. Jeg har sett noen varianter som ikke har dette, og da ville jeg styrt unna i første omgang. Denne feks, har nok ikke "terrain response" programmene tilgjengelig: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156074408 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...