Gå til innhold

P38.. 4,6 eller 2,5DSE


GaleTruls

Anbefalte innlegg

Hva er erfaringene blandt folket? 

 

Vet det er utfordring med kjøling på diesel.. Har de fleste "overlevende" fått fikset og oppgradert kjøling?

Eller er det 4,6 som er det "trygge"? 

Kan hende vogna blir hengende etter noen få turer i året, ellers stort sett "tomkjøring"

Dieselen er vell relativt billigere i drift enn V8.. :lol: 

 

ellers er det vell generelt samme problemene med både diesel og V8 :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRp38 motor.

 

Tenker kanskje at hvis du kan skru diesel og liker Diesel motor, så er det sikkert ett greit alternativ. Dieselen har som du selv nevner problemer med kjøling, svakere girkasse og en del dieselmatnings problematikk som jeg har skjønt.

Til daglig bruk, så må nok uansett Dieselen være ett mye rimeligere alternativ. 

Dessverre kan jeg egentlig lite om den motoren, men det er jo mange her inne som kan den meget godt

 

 

4,6 V8 har disse problemene.

Topp pakning som ryker, knekte rockershafts, dårlige sylinderforinger + at alt av moment ligger tett opp til hva de aluminiums gjengene faktisk tåler, så du har litt angst hver gang du må dra til en kritisk bolt.

Utover det er den jo relativt enkel å skru på, Bosch elektronikken funker i hvert fall meget godt( MY1999-2002 ) så det er bra.

Litt vanskelig å lufte, kan den også være.

Utrolig sterk og god bil når tingene fungerer.

Men dessverre blir den jo også forferdelig dyr å kjøre med forbruk på 1,5-1,6 liter pr mil. Dvs ca 25 til 28 kroner for hver eneste mil du kjører, det er noe du faktisk må tenke på i dag.

 

Vet ikke om dette var til noe hjelp:wacko:

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, atlgje skrev:

V8 på gass med tornado chip er best

Men gass er ikkje så veldig tilgjengelig

 

Er nok helt enig her:D, men som du sier gass er ikke så tilgjengelig lenger. I tillegg tar noen LPG stasjoner litt for høy pris for gassen og da blir litt av poenget borte.

Jeg har selv kjørt på gass i over 10 år, er nå også heldig og bor slik at jeg får enkelt fylt gass.

Dessverre klarte de å ødelegge dette liksom miljøvennlige alternativet, med å drepe det med regler. Da forsvant mye av markedet og selvfølgelig mange av pumpene:angry: 

 

Klart LPG alternativet endrer regnestykket fullstendig, selv om det drar med seg noen ekstra kostnader. Til eksempel kan du også  "vente" med å fylle bensinen du trenger til de dagene pumpeprisen er ca 14 kroner og ikke 17-18kr.

 

Dog som sagt i forrige post,  V8 er ikke problemfritt. Du er nesten garantert å måtte skifte topp pakninger. Så ha i bakhodet at du bør minimum klare å utføre en slik jobb selv om du skal holde kostnadene nede.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GaleTruls skrev:

Hvordan fungerer elektronikk og luftstyring? Er det stabilt, elller er det mye problemer rundt det på disse områdene?

 

Tuller du ?
Under hvilken stein har du sovet de siste 20 årene ? :)

RR P38 betegnes av undertegnede som LandRoververdenens svar på ekstremsport. 
Litt sånn som å hoppe i Trollveggen med flatskjerm :blink:

RR P38 er vel eneste bil man må være utlært ingeniør bare for å få til å lufte kjølesystemet....

 

Jeg har forresten en illustrasjon som kort viser hva som kan gå galt på P38 

Trist de er som de er egentlig, for det er noe av det grommeste jeg har eid, noensinne !

13177767_10154336925961535_2958312818496414401_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge deler. P38 er uansett risikosport... Det du nok må regne på er nok gleden du får av hver km eller evt hver krone. Dieselen min gikk på 1,1 til 1,4 på mila. Bensineren gikk på en halvannen liter og opp mot 2. I tillegg kjørte jeg denne på gass så kostnadsforskjellen ble ikke for stor. :)

 

Jeg har redselen for 4.6'n. Sylinderforinger og sprekk i blokk. Eneste løsning blir ny motor, som ene og alene koster mer enn verdien på bilen. Toppakning er en enkel ting og motorene er utrolig greie å skru på. V8 fra 1950-tallet :)

 

Redselen for dieselen tror jeg kanskje er større. Dieselpumpen som lekker enten innvendig eller utvendig og som koster skjorta å få ordnet på dieselverksted. Evt ny komplett pumpe som er dyr. Toppakning som ryker og topper som vrir seg. Merk, toppene kan ikke planslipes.... Registerkjede som strekker seg og tanner over som fører til komplett havari. Stor og delikat jobb å ta som prevantivt også. Radiatorer som sprekker osv osv. Mange potensielle søvnløse netter her.. 

 

P38 er den beste bilen jeg har hatt! :) Skal jeg bruke en til daglig vil det bli montert en M57. Men en strøken 4.6 som bil nummer 3 som kun brukes i finvær er nok drømmen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Har hatt begge deler. P38 er uansett risikosport... Det du nok må regne på er nok gleden du får av hver km eller evt hver krone. Dieselen min gikk på 1,1 til 1,4 på mila. Bensineren gikk på en halvannen liter og opp mot 2. I tillegg kjørte jeg denne på gass så kostnadsforskjellen ble ikke for stor. :)

 

Jeg har redselen for 4.6'n. Sylinderforinger og sprekk i blokk. Eneste løsning blir ny motor, som ene og alene koster mer enn verdien på bilen. Toppakning er en enkel ting og motorene er utrolig greie å skru på. V8 fra 1950-tallet :)

 

Redselen for dieselen tror jeg kanskje er større. Dieselpumpen som lekker enten innvendig eller utvendig og som koster skjorta å få ordnet på dieselverksted. Evt ny komplett pumpe som er dyr. Toppakning som ryker og topper som vrir seg. Merk, toppene kan ikke planslipes.... Registerkjede som strekker seg og tanner over som fører til komplett havari. Stor og delikat jobb å ta som prevantivt også. Radiatorer som sprekker osv osv. Mange potensielle søvnløse netter her.. 

 

P38 er den beste bilen jeg har hatt! :) Skal jeg bruke en til daglig vil det bli montert en M57. Men en strøken 4.6 som bil nummer 3 som kun brukes i finvær er nok drømmen! :)

Hva må gjøres i forhold til kasser, elektronikk, godkjenning mm for å døtte inn en M57?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GaleTruls skrev:

Hva må gjøres i forhold til kasser, elektronikk, godkjenning mm for å døtte inn en M57?

Det finnes ei Facebook-side for M57 ombygginger i Land Rover. Du finner nok alle svarene dine der. :)

Ettersom jeg står uten egen garasje (og parkeringsplass for den del...) og i det hele tatt uten behov for en bil nummer to så har jeg ikke brukt masse tid på å lese meg opp på dette, men av det lille jeg har lest så er inntrykket så langt at mesteparten er enkelt å ordne og kan skaffes. Enkelt, selv til p38 å være :)

Godkjenninger burde ikke være noe problem om søknaden er skrevet godt. Motoren er så og si samme i forhold til montering og vekt, og effekten er fortsatt under det av en 4.6 liter. Forsterka girkasse lik HP24 med converteroppgradering tilsvarende ashcroft-utgaven av Td5 så skulle man slippe unna sluringa også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...