Gå til innhold

Dyprengjøring av furugulv - hvordan?


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei o store anvenvelige forum!

 

Jeg holder på å "flytte inn" i en hytte som jeg overtok for en god måneds tid siden. Furugulvet i stua er kun en håndfull år gammelt, men tidligere eier har virkelig klart å skitne dette skikkelig til. Planen er i utgangspunktet å slipe ned gulvet og lakke det opp på nytt. Jeg gjorde et forsøk med våtservietter i dag, og etter litt hard jobbing så ble faktisk resultatet innafor. Det jeg da lurer på, er å gjøre et forsøk på dyprengjøring av gulvet som et siste forsøk før sliping. Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan gjøre dette, og med hvilke vaskemidler?

 

Før etter med våtservietter (disse har jo litt olje i seg som løser opp skiten): 

IMG_20190922_165853575.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg fortalt at ved bruk av grønnsåpe legges det igjen litt olje/belegg som det ikke er anbefalt å lakke på.

Belegget gjør at neste vask går veldig mye lettere. Litt som polert bil.

Ville definitivt spandert på meg en grundig gulvvask med grønnsåpe en gang i blant selv kontra lakk og maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet ser lutet ut, da ville jeg spurt meg for før sliping og lakk. Ut over det er et lutet furugolvet mye lettere å holde fint over år enn et som er lakkert. Ved tilførsel av fukt ved vask vil skader i overflaten i alle fall til en viss grad reise seg igjen og forsvinne/ bli mindre. Alternativt kan man bruke våt klut og strykejern på skaden. Det går ikke ved lakk. Skal du lakke må du tilsett farge, blank lakk blir gul og furu mørkner. Og som flere skriver her, rengjøring, sterk grønnsåpeløsning og skurekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

 

Jeg har googlet litt og forhørt meg litt rundt. Litt motstridende råd, men slik vil det jo alltid være :) Jeg blir fortalt at grønnsåpe er fy-fy på alt bortsett fra ubehandlet furugulv. Dette gulvet er nok behandlet med voks eller olje tidligere da jeg vil tro at skitten ville sittet dypere på et ubehandlet gulv. Jeg var innom Monter og kjøpte en flaske "Osmo vask og pleiemiddel 8016" for oljet og vokset tregulv. Jeg gjør et forsøk med dette tenker jeg, bare håper dette ikke bare er "englepiss" som ikke tar dritten.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss ikke fargetemperaturen lyver på bildet du la inn så er golvet uten tvil behandlet enten voks med farge, olje med farge eller lut. Grønnsåpe går fint på lutet golv, så bra at leverandører av lutbehandling fortsatt også selger grønnsåpe i produktserien.

Forhør deg med selger hva som ble brukt på golvet da det ble lagt.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvevasket litt med Osmo 8016. Litt kraftig blanding i vann i en oppvridd mikrofibermopp og så ned på alle fire. Dette fungerer!! Dette stoffet luktet umiskjennelig likt grønnsåpe..... Og flaska kosta 185kr... Kan jeg ha blitt lurt?? Fungerer ihvertfall :)

 

IMG_20190923_195910297.jpg

IMG_20190923_195928376.jpg

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt skittent. I min tid brukte jeg en kost med litt stive bust (nesten oppvaskkost stiv) og grønnsåpe, sikkert 3-4 dl på 5 liter vann.  Mulig det er enklere å få jevnt med kost? Den gang i «luta furugolvets» glanstid var ikke mikrofiber funnet opp enda.:D bruk godt med vann og skift ofte. Gevinsten foruten rent golv er god lukt i huset. Og ei fin treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...