Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Nilsern

Smøring av svivel

Recommended Posts

Morsom den løsningen der.

 

På seriebilene er det GL1,2,3 eller 4 80-90 som var anbefalt på alt bortsett fra motorolje.

GL4 , mineralsk er det letteste å få tak i nå.

GL5 anbefales ikke pga korrosiv mot enkelte deler i gamle biler.

Men har man lekkasjer på pokalene pga dårlige simringer,pokaler,mm. ble fett ofte tilsatt i større eller mindre mengder for å tette bedre.

Ulempen er at øvre og nedre pivot-pin / opphengskuler får dårlige smøring og vil gi slakk i forstilling over tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sender inn et lite spørsmål på tampen her, sikkert et dumt et. Hvordan fyller man på olje her? Har ikke/ finner ikke den nippelen

som Nilsern har her.. 

 

noen som har en kjapp løsning for å sjekke om det er riktig motstand når en dreier på svivel. ser noen bruker en slik bagasjevekt å drar. Skal den lett svinges på? Venstre siden min er veldig mye "treigere" en på høyre side. (Usikker på hva alle delene heter da bibelen er på engelsk)

tips og triks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smørenippelen på bildet over er hjemmemekk. Kingbolten har plaskesmøring fra pokalen. 

Olje etterfylles gjennom påfyllingspluggen, omtrent midt på knokkelhuset. GL4 girolje. Fyll til det renner over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Endte opp med at jeg demonterte hele huset. Selve svivelen ser bra ut, men det lekker olje ut fra svivelen helt i bunn. Så må bytte ut den pakningen som sitter der. 

Holder det med bare denne her da mon tro: https://www.paddockspares.com/rtc3528-swivel-housing-oil-seal.html

Eller er det like så greit å gå for en full overhaling med: https://www.paddockspares.com/da3169p-swivel-housing-kit-no-ball-early-type-with-steering-arm-on-the-top-to-mid-1960s.html

 

Noen tanker fra folket?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er hele pokalen glatt som en barnerumpe og pivot-pins kan shimses opp til å bli uten slakk holder det med kun simring.

Hvis du bytter alle slitedelene nå vil du sannsynligvis slippe demontering igjen i din/bilens levetid forutsatt vedlikehold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter å fundert litt over det, så kjøpte jeg bare nye pakninger og simring. Pokalen var så fin at jeg kun servert kongen vin med den, ellers egentlig ingenting slakk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...