Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk


Fjellmann

Anbefalte innlegg

Hei 

Vet at dekkvalg har vært oppe mange ganger før, men så skjer det jo nye ting på dekkfronten også. Er det noen som har noen gode piggfrie vinterdekk å anbefale til en Discovery 3? Tenkte å kjøpe 265/70/17 dekk. Kjører 265/65/18 på sommerdekka og kan godt tenke meg litt mer gummi på vinterdekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også " billige" Kinadekk. Piggfrie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mest pga pris dere har valgt å gå for billige kina dekk, eller mener dere at kvaliteten er like bra? Jeg kjører mye opp på fjellet i helgene og ønsker noen trygge og gode dekk. Burde vel egentlig hatt pigger siden bilen er såpass stor og tung, men vil helst slippe det.

 

Noen som vet hva konsekvensen er hvis man blir stoppet med dekk som er rett over 5% regelen? Kjører på 265/65/18 på sommerdekka i dag og her muligens ikke tenkt igjennom dette helt:) Risikerer man fratrekk fra forsikring ved en eventuell kollisjon? Risikerer men bot hvis man blir stoppet? Synes bilen kler så store dekk at jeg vil helst ikke gå ned på størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående regress. Om det viser seg at feil dekk har bidratt til at ulykken sjedde må du regne med avkorting. Det skal vel mye til.

 

På en bil med luftfjøring ville jeg holdt meg til nærmest mulig orginal diameter. Skulle bilen falle sammen på luftbelger vil karosseriet henge på hjulene og bilen er ikke flyttbar med for store hjul. 

 

Kinadekkene jeg bruker er fullt på høyde med dedikerte piggfridekk. Etter min mening bedre enn det meste jeg har prøvd, og jeg kommer til å kjøpe samme dekk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 9/25/2019 at 8:13 PM, lafterolf said:

Angående regress. Om det viser seg at feil dekk har bidratt til at ulykken sjedde må du regne med avkorting. Det skal vel mye til.

 

På en bil med luftfjøring ville jeg holdt meg til nærmest mulig orginal diameter. Skulle bilen falle sammen på luftbelger vil karosseriet henge på hjulene og bilen er ikke flyttbar med for store hjul. 

 

Kinadekkene jeg bruker er fullt på høyde med dedikerte piggfridekk. Etter min mening bedre enn det meste jeg har prøvd, og jeg kommer til å kjøpe samme dekk igjen.

Nå som November er her har jeg lagt om til vinterdekk, pigg. 
Som @Fjellmann har jeg litt tjukkere dekk sommertid. Og kunne nok ønske meg det på vinteren og- er du fortsatt fornøyd med dekkene @lafterolf
Bare kjekt å vite om jeg går lei knatringen fra piggene. Her nede på Østlandet er det jo ikke så fryktelig vinter. 
Med mindre man kjører stor Ford kassebil med fremhjulstrekk på jobb. Da er jo hver dag et slit. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene eg kjører på. 

Rimelige Kina greier. 

Duger bra en vestlands vinter. 

Uansett må man jo tilpasse kjøre mønster etter føre og dekk. 

 

 

IMG_20191103_155638.jpg

IMG_20191103_155615.jpg

IMG_20191103_155756.jpg

IMG_20191103_155731.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke handlet dekk enda, men heller mot å kjøpe hakkapeliitta r3 suv. Dette skal vist nok være et dekk som er laget med tanke på store tunge SUVer. Kjører såpass mye opp i snøen på vinteren at jeg ønsker noen gode dekk jeg kan stole på. Har fått pris på 10300kr for R3 265/70/17 ferdig lagt på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fjellmann skrev:

Jeg har ikke handlet dekk enda, men heller mot å kjøpe hakkapeliitta r3 suv. Dette skal vist nok være et dekk som er laget med tanke på store tunge SUVer. Kjører såpass mye opp i snøen på vinteren at jeg ønsker noen gode dekk jeg kan stole på. Har fått pris på 10300kr for R3 265/70/17 ferdig lagt på bilen.

 

Jeg kjøpte disse. Ut fra det jeg har lest er de meget gode. Om det er verdt ekstra pris ift nevnte kinadekk er vel ikke godt å si... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte og på mye halvgode vinterdekk før. Kjøpte hakka 8 SUV da jeg gikk over til D3. Aldri hatt bedre dekk. Uansett føre. Mange er opptatt av å kjøre piggfritt på vestlandet, vil heller si at de to-tre dagene du har bruk for vinterdekk er det bare pigg som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

 

På 25.9.2019 den 20.13, lafterolf skrev:

Angående regress. Om det viser seg at feil dekk har bidratt til at ulykken sjedde må du regne med avkorting. Det skal vel mye til.

 

På en bil med luftfjøring ville jeg holdt meg til nærmest mulig orginal diameter. Skulle bilen falle sammen på luftbelger vil karosseriet henge på hjulene og bilen er ikke flyttbar med for store hjul. 

 

Kinadekkene jeg bruker er fullt på høyde med dedikerte piggfridekk. Etter min mening bedre enn det meste jeg har prøvd, og jeg kommer til å kjøpe samme dekk igjen.

Hei. Har dessverre ikke Land Rover men spør her likevel siden dere diskuterer denne dekktypen. Har tenkt på å kjøpe Nereus FM806 med dim 215/70-16 til en Suzuki Xl-7. Hat tidligere hatt Pirelli Ice Zero piggfri som var gode på is men litt ekle på slaps og våt snø pga. for "tett" mønster. Opplever du Nereus-dekkene like gode og trygge som dyrere dekk på is også eller har du for det meste kjørt på snø og bar asfalt? Jeg bor ca. 350 meter over havet og føret her kan variere veldig mellom snø, is og slaps og er litt redd for å kjøpe noe som bare passer i bystrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv 300 over havet, og veiene er bratte siden sentrum ligger ved sjøen.

Det kan være snø her og blankis noen kilometer herfra.

 

Dekkene drenerer veldig bra. Vet hva du snakker om, for de forrige premiumdekkene fra Blizzak hadde ingen drenering og opplevdes som de fløt på veien. 

 

Tror du kommer til å bli veldig fornøyd med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Nerus 805 på en Saab 9-5 2,3T med 250hk og dette er de beste dekkene jeg noen gang har hatt, minst like gode som «premium» merkene. Dekkene  stillegående, har god fremkommelighet, bremseevne og kan trygt anbefales  Har nå kjøpt Nerus 806 til D2’en og håper jeg blir like fornøyd. 806 er SUV utgaven.

Endret av Trope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...

Planlegger for vinteren og trenger 4 nye vinterdekk/piggdekk. 

 

Kjapt sp - vil 235/60 r18 passe på original felg hvor det står 255/60 r18? Lasteindex vet jeg ikke så mye om. Er 107 ok

 Kunnne tenkt meg et noe smalere dekk til vinterføre og vurderer disse;

 

https://www.dekkonline.com/product/R-266924?Country=NO&ID=sea_rd_no_Froogle_Shopping_Nokian&ef_id=CjwKCAjw_b6WBhAQEiwAp4HyIM06VW5-A6gxx9Y2k4FhIizS7yioF8BMy49jFXd5ATK4c93oQm4fBRoCHUQQAvD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!432!3!209103556208!!!g!302908498981!&gclid=CjwKCAjw_b6WBhAQEiwAp4HyIM06VW5-A6gxx9Y2k4FhIizS7yioF8BMy49jFXd5ATK4c93oQm4fBRoCHUQQAvD_BwE

 

Takk for svar

 

Ser at 107 = 975kg pr dekk. Det må da holde til en bil på 2.7t eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...