Gå til innhold

Defender td5 hjullager


Jumar

Anbefalte innlegg

Hei, dette har garantert vært oppe som tema før, og leste noen tråder på det. 

Forstår jeg det slik at det er mulig å etterstramme et hjullager på defenderen.  Hadde tenkt å ta med poden til evje på treff, og Har en slark fremme v side. 

 Nytt lager er bestilt, men kom jo ikke i tide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er bygget om til eldre utgave går det ikke uten videre å justere lager.

På nyere modeller sitter det en låsemutter og et distansestykke mellom de indre lagerskåler. Fastlåst innstilling m.a.o.

Gammel utgave har to låsemuttere med låseblikk mellom og mangler distansestykke slik at man kan etterjustere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker så mye for svar. Det er en 2002 modell, og har forstått av delene jeg bestilte at det er lager, låseblikk og 2 muttere. Så i teorien bør lageret kunne etterstrammes, hvis det da ikke slitt/ ødelagt, er det korrekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i tvil - så demonter / gjør rent / sjekk om noe (lager) er skadet. Hvis det ser greit nok ut så pakk med ny grease så holder det nok en tur til. Hvis du finner metall partikler og lagerskåler med spor ....  så får du vurdere turen en gang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Nå er det litt over 3 år siden jeg skiftet hjullager på høyre side fremme. Nå har jeg demontert hele høyre framaksel inn til flensen bak pokalen for å skifte kingboltlager og oljetetteringer foran og bak pokalen.  Det er jeg nå ferdig med.

Så tar jeg en kikk på hjullagrene. Hu og hu! Rullene i det ytterste er fulle av skader, og det etter kun ca 10 000 kjørte km. Det innerste ser helt fint ut. Da jeg skiftet lagrene skrudde jeg det bare sammen igjen med originalt avstandsstykke siden jeg ikke trodde jeg behøvde å skifte avstandsstykke når jeg ikke skiftet annet enn lagrene. Vel der tok jeg åpenbart feil. 

Da blir spørsmålet: Hvis jeg ønsker å konvertere til pre-Td5-oppsett, er det eneste jeg trenger å pælme avstandsstykket, montere doble låsemutre, og kjøre prosedyren fra verkstehåndboka for Tdi?

Et spørsmål til: Hvordan i all verden kan bare det ene (ytre) lagret se så skadet ut når det indre virker helt fint? De står da i spenn mot hverandre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

 

Timken har utgitt en diagnosesetter for lagerslitasje: https://www.timken.com/resources/5892-bearing-damage-analysis-with-lubrication-reference-guide/

Her er bilder av ytre (venstre) og indre (høyre) lager. Noe sier meg at for høy forstramming er årsak til slitasjen. Kan det være at Td5-mellomstykket har vært for kort slik at jeg i stedet for endebevegelse og et tykkere mellomstykke har endt opp med ovebelastning av rullene? 210 Nm er friskt tiltrekkingsmoment.

 

Nå bytter jeg til gammelt system med to mutre og låseblikk for mer hjemmeverkstedvennlig vedlikehold..

 

 

IMG_0512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når hjullager strammes for mye har jeg alltid sett skader på bare ett lager. Vet ikke hvorfor. Vil tro at ett av dem må gi seg først, og når det skjer gir det litt mer rom slik at det andre overlever, en stund.

 

Du må ha hatt mye romlelyd?

 

Det finnes mange forskjellige distanserør, for etter boken skal det brukes måleur for å bestemme hvilken distansestykke man skal bruke.

 

Selv om man bruker orginale lager vil det alltid finnes en liten differanse på mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at det ene bakhjul låste seg fast for ca 10år siden ( etter at bilen var sjekket på et værksted) og bilen dreide 180 grader på 80km/t :o har jeg brukt gamle metoden to møtrikker og låseblikk… og smører og bytter lager selv.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lafterolf skrev:

 

 

Når hjullager strammes for mye har jeg alltid sett skader på bare ett lager. Vet ikke hvorfor. Vil tro at ett av dem må gi seg først, og når det skjer gir det litt mer rom slik at det andre overlever, en stund.

 

Du må ha hatt mye romlelyd?

 

Det finnes mange forskjellige distanserør, for etter boken skal det brukes måleur for å bestemme hvilken distansestykke man skal bruke.

 

Selv om man bruker orginale lager vil det alltid finnes en liten differanse på mål.

 

Aha!  Nå forstår jeg hvor den romlelyden kom fra..  Jeg trodde den kom fra fremdiffen som jeg byttet uten at lyden forsvant - koffert lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...