Gå til innhold

D2 TD5 hoster og harker


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

Tidlig i sommer starta bilen å hangle. Symptomene var stort sett at den mista turtall, og dermed drakraft, når jeg lå i typisk bykø, rundt 40 km/t og turtall 1500-1700. Om jeg trykka ordentlig på gassen var alt greit, men så lenge jeg bare vedlikeholdt turtallet hosta den til innimellom.

På et par turer på motorveien gjorde den akkurat det samme i oppoverbakker, men da i 70-80 km/t og forsøk på å øke farten. Da fikk jeg noen kraftige rykk i bilen, akkurat som om girkassa prøvde å gire ned til tredje gir, men dette kjentes også ut som det skyldtes motoren. To ganger mista jeg all kraft, turtallet gikk ned til tomgang og jeg fikk null gassrespons. "Check engine"-lyset kom på, og M og S starta å blinke. Jeg måtte på med nødblink, kjøre til siden og stoppe og starte motoren på ny.

Jeg og @Erik Iversen kjørte en tur med Nanocom innkobla, og vi fant ingenting som tyda på dyser som ikke åpna seg som de skulle eller noe galt med pot.meterne i gassen. Vi tok imidlertid ut ECU-en og kobla den fra, og vi fant noe olje i den røde pluggen. Jeg rengjorde den med elektronikkrens og blåste rent, og etterpå gikk den renere, men fremdeles litt hakkete.

Nå for en ukes tid siden var hakkinga tilbake, og den kulminerte med turtall ned på tomgang midt i Strindheimtunnelen på vei hjem fra jobb. Heldigvis fikk jeg trilla til ei lomme før jeg mista for mye fart, så jeg unngikk kaos i tunnelen. Bilen starta greit etter noen sekunder av, så jeg kom meg hjem, men den fortsatte å hakke en del på veien hjem.

 

Er det noen som har tanker om hva som kan være galt? Kan det være at olje har kommet seg helt inn i ECU-en og fortsetter å kødde til ting der? Hvorfor ble den da tilsynelatende bedre i sommer og verre igjen nå?

Kan dieselpumpa ha noe med dette å gjøre? Eller filteret? Jeg har ikke bytta drivstoffilter på en mannsalder, kom jeg på.

 

Allt tips mottas med stor takk.

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som olje i ledningsnettet/ecu feil. Nå som det er blitt litt kaldere så kan det hende oljen kommer fram til den røde pluggen raskere. Ledningsnettet inni motoren kan også være problemet. Mange i uk mener den bør byttes sammen med oljebytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor selv, men kontaktene inni motoren ligger å bader i olje de også og oljen som trekker inn i ledningsnettet begynner jo ved den runde pluggen på toppen av motoren så kanskje noe der som gjør det. Når det først begynner å trekke olje til den røde pluggen så kommer det fort tilbake også er min erfaring. Jeg byttet hele ledningsnettet men det tok ikke mer enn ett par år før oljen var tilbake. Loddet ledningene ett lite stykke før ECU og da forsvant problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Kan det være fordi de kjøper billigste harness ?

De fantes i mange prisklasser den gang jeg var midt oppi det.

Mulig de skifter olje på rundt 100.000 km. ^_^

 

Hva koster et fint og flott harness Gaute (motor kun) da, fikk lyst til å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysekabelmatta koster ikke mange kronene hos EWS.

Har ikke kjøpt noen siden 2011 ;) Da la jeg ned verkstedet.

Det har blitt godt over hundre tusen km på min privatbil.

Har det kommet olje i dysekabelmatta oppdages det sjelden før man enten får underlige feil eller man tilfeldigvis tar av rød kontakt på ECU for sjekk.

Bytter man dysekabelmatta , dvs stopper oljetilførselen , kan det ofte holde med å vaske ren rød kontakt ukentlig inntil oljen slutter å komme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, GuttormG skrev:

Jeg tror en av kondensatorene i ECU er i ferd med å havarere og du etterhvert vill få en feilkode som heter noe sånt som "topside switch failed" 

 

Hm, det kan være, men jeg har kjørt og diagnostisert 2 biler med akkurat den feilen og bilen til @vanilla_ninja kjentes ikke lik ut. Men, de hadde ikke automatgir som denne så dette kan sånn sett være begynnende feil som er på gang og girkassa endrer litt på symptomene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lafterolf skrev:

BCU kan også skape sånne feil.

 

I hvilken sammenheng skal den klare det?

Meg bekjent sender den kun en melding om "ok til start" til motorens ECU

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Skal bestille nytt ledningsnett med det samme, for det vet jeg jo må byttes. Får sjekke slangene til turbo også og se hva som skjer der.

Det er jo som @gautes sier, at oljen ble oppdaga først da bilen først begynte å gjøre rare ting og ECU og kabler derfor ble demontert for en sjekk. Det var noe olje inni der, men sist jeg sjekka var det fint og tørt. Bytte og rens skal likevel utføres.

 

Jeg har egentlig planer om en remap fra England pluss bytte av noen deler for å få mer effektiv framdrift, men dette må fikses først. Det hjelper lite med flere hestekrefter hvis alle hestene har bronkitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket XYZ bryter? Samme symptomer på min Discovery da jeg overtok den fra svigerfar. Svigerfar mistet all fremdrift og juletre i dashbordet. Viste seg å være XYZ bryter på girkasse. Sitter på akslingen der wire fra girspak er festet. Kontakten til bryteren sitter rett under et dreneringshull fra aircondition systemet. Kontakten var full av irr. Renset den og satt den inn med vulktape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...