Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
thomjam

Varme kommer og går

Recommended Posts

Hei

 

På Puman min, 2007 mod 207 000 km, ble plutselig varmen borte sist lørdag. Vifta fungerer, men varmen kommer og går. Det er (rød) kjøleveske på riktig nivå og bilen ble ikke varm (ifg måler). Noen som har ide om hva dette kan være? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror på Kurt sitt forslag - har du luftet kjølesystemet?  Noen ganger kan det hjelpe å kjøre bilen høyt opp i fronten (Defender høyt) for at luft skal slippe ut av varmeapparat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, takk for tips!  Det var veldig merkelig, fordi det virket som om det var da jeg dro litt på i oppoverbakker at varmen kom tilbake. Bilen fusket også litt.

 

Motoren gått i nødmodus (at den ikke ville gi noe særlig gass) et par mil før. De slo jeg av  tenningen og startet opp igjen og motoren fungerte bra igjen... Jeg gav opp og satte den hos Sandmo i Drammen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

har hatt akkurat samme oppførsel når jeg slet med luft i kjølesystemet (TD5 - sprekk i topp.)

 

Ikke samme motor - men varmeapparatkonstruksjonen ligner vel veldig. Og er plassert så høyt at det funker som en flott felle for luftbobler. Gir du skikkelig på blir det nok trykk i systemet til å få i gang sirkulasjonen, og det funker, inntil du slakker litt av, og lufta på ny samler seg i apparatet - og varmen forsvinner igjen...

 

-Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så det kan bety sprekk i topp eller det kan være toppakning? For det kan vel ikke være lokket i trykktanken, det er vel ikke noe som skulle tilsi at det skulle kunne lekke... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ventilene i lokket i ekspansjonstanken virker fort vekk dårlig hvis det har vært utsatt for frostvæske type rød gjentatte ganger.

Væsken har nemlig den ulempen at den legger igjen litt avleiringer når den tørker.

Det påvirker de to ventilene som sitter i lokket.

Den ene sørger for å holde riktig trykk i kjølesystemet under drift.

Den holder systemet tett inntil trykket blir for høyt pga ymse feil.

Den andre sørger for at det ved avkjøling ikke blir så mye undertrykk at slangene blir suget flate.

Sjelden man har problem med sistnevnte ventil , men overtrykksventiler som tetter dårlig gir fort forbruk av væske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...